Is het verplicht om fout geadresseerde post terug te sturen?

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

Is het verplicht om fout geadresseerde post terug te sturen?

#1 , 27 feb 2012 09:55

Dag iedereen


Ben je verplicht om post die in jouw brievenbus valt en die niet aan jou is gericht, terug te sturen of mag je die gewoon in de vuilbak kieperen?

Dank u voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 27 feb 2012 10:02

Of het verplicht is, weet ik niet, maar je kan de post toch bij je lokale postkantoor binnenbrengen en hen melden dat er een probleem is met briefwisseling die niet voor jou bestemd is?
Eenmalig geval of frequent? En woont de geaddresseerde in dezelfde straat/dorp of kilometers ver weg?
En over wat voor post gaat het? Reclame?

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#3 , 27 feb 2012 10:09

Het gaat over belangrijke post en ik vrees ook dat het niet verplicht is, maar ik zou graag hebben dat het dat wel was :) Ik ben het dus met je eens dat het een kleine moeite is die post even terug in een rode brievenbus te stoppen met de melding dat de afzender daar niet meer woont. Ik ben dus niet degene die die post in de vuilbak wil kieperen, integendeel, ik ben degene die zijn post niet doorkrijgt. En wees gerust, we hebben alle mogelijke voorzorgen genomen qua dienst Do My Move van bpost hoor. Het gaat hier over dingen die 3 jaar duren eer je daar blijkbaar nieuws over krijgt.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 27 feb 2012 11:05

Oef ;)

Ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om bepaalde instanties te raadplegen en hen te vragen naar je huidige woonplaats als een soort check om te zien of Do My Move wel werk :)
En inderdaad ze zouden er iets moeten over regelen want er zijn er genoeg die niks terugsturen of iemand verwittigen.

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#5 , 27 feb 2012 11:22

Ahum, het verhaal krijgt een staartje in de vorm van een nieuwe vraag.

Dus: update:

Watermaatschappij heeft slotfactuur + herinneringen gestuurd aan een oud adres van ons. Wat telefoontjes later is gebleken dat ze die adreswijziging zelf hebben doorgevoerd in hun dossiers aan de hand van het papier waarop de meterstanden stonden genoteerd, ttz een oud stuk briefpapier van de bvba van mijn man, waarop nog het (zeer) oude adres stond. Wat hiermee? Wij hebben dus nooit die adreswijziging officieel doorgegeven aan hen, het papier waarover ik spreek is ook niet per post aan hen verstuurd door ons, maar zat ter info als bijlage bij een e-mail (om dus die meterstanden te melden). Zij maken daar dus van dat dat het correspondentie-adres is en zien die fout pas in na het versturen van een AS dat uiteraard terug naar afzender werd gestuurd. Daarop sturen ze die AS opnieuw, maar dit keer naar het correcte adres én met een hoop aanmaningskosten ten onze laste.

Dus: moeten wij die kosten nu betalen?

willby
Berichten: 40

#6 , 27 feb 2012 11:31

Watermaatschapij werkt nog met de tamtam. Reeds meerdere malen ondervonden dat een simpele verhuis zelfs niet via mail kan gebeuren. De maatschappij wil zijn papieren formulieren hebben. Begrijpe wie kan in deze tijd.

Boregard
Berichten: 245

#7 , 27 feb 2012 11:45

Steek de post simpelweg in de rode brievenbus met de vermelding "onbekend op dit adres".
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 feb 2012 12:57

Dag iedereen


Ben je verplicht om post die in jouw brievenbus valt en die niet aan jou is gericht, terug te sturen of mag je die gewoon in de vuilbak kieperen?

Dank u voor uw antwoord!
Je bent imho niet verplicht om brieven terug te sturen.

Maar om op jouw concreet geval te antwoorden: je kan dus de bewoner van het oude adres niet in gebreke stellen, maar hebt imho ook niet de plicht om de aanmaningskosten van de watermaatschappij te dragen, gezien jij geen verkeerd adres hebt doorgegeven.

Betaal, zonder de aanmaningskosten, maar stuur hen daarover wel een mail waarom je de aanmaningskosten niet betaalt.

artemis
Berichten: 3294

#9 , 27 feb 2012 13:11

Ahum, het verhaal krijgt een staartje in de vorm van een nieuwe vraag.

Dus: update:

Watermaatschappij heeft slotfactuur + herinneringen gestuurd aan een oud adres van ons. Wat telefoontjes later is gebleken dat ze die adreswijziging zelf hebben doorgevoerd in hun dossiers aan de hand van het papier waarop de meterstanden stonden genoteerd, ttz een oud stuk briefpapier van de bvba van mijn man, waarop nog het (zeer) oude adres stond. Wat hiermee? Wij hebben dus nooit die adreswijziging officieel doorgegeven aan hen, het papier waarover ik spreek is ook niet per post aan hen verstuurd door ons, maar zat ter info als bijlage bij een e-mail (om dus die meterstanden te melden). Zij maken daar dus van dat dat het correspondentie-adres is en zien die fout pas in na het versturen van een AS dat uiteraard terug naar afzender werd gestuurd. Daarop sturen ze die AS opnieuw, maar dit keer naar het correcte adres én met een hoop aanmaningskosten ten onze laste.

Dus: moeten wij die kosten nu betalen?
Misschien ligt het aan mij maar de situatie is me niet geheel duidelijk.

Julie zijn op een gegeven moment verhuisd en de meterstanden werden doorgegeven aan de watermaatschappij.
Hebben jullie samen met de meterstanden het nieuwe adres/dus het facturatieadres duidelijk aan de watermaatschappij doorgegeven?
Ik lees alleen maar over dat oud stuk briefpapier waarop een ouder adres stond.
Laatst gewijzigd door artemis op 27 feb 2012 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 27 feb 2012 13:17

Qua brieven ...als u brieven krijgt voor iemand die verhuisd is.
Tekst onbekend op dit adres en gewoon terug in de postbrievenbus...
Met doorstreept adres natuurlijk :oops:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 feb 2012 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Fore
Berichten: 1298

#11 , 27 feb 2012 13:19

Qua brieven ...als u brieven krijgt voor iemand die verhuisd is.
Tekst onbekend op dit adres en gewoon terug in de postbrievenbus...
Regels van de post:
Met 1 lijn de postcode en gemeente doorstrepen

bijschreven: ontvanger woont niet op dit adres
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Veebee
Berichten: 565

#12 , 27 feb 2012 13:35

Vraag is: doet iedereen dit? Ze kunnen ook gewoon de post in de vuilnisbak droppen.
En ze zullen geen aangetekende brieven aftekenen die niet voor hen bestemd zijn, dus moeilijk te achterhalen.

artemis
Berichten: 3294

#13 , 27 feb 2012 14:00

Ik betwijfel of de vraag "Is het verplicht om fout geadresseerde post terug te sturen?"
1) met ja kan beantwoord worden (zou natuurlijk wel van burgerzin getuigen maar dat is wat anders)
2) relevant is in deze kwestie want ze lost het probleem niet op

Zelfs al zou men fout geadresseerde post verplicht moeten terugsturen kan men nooit bewijzen wie dat dan nagelaten heeft te doen. Hier valt wel wekelijks een brief in de bus die niet voor ons is, met ofwel ons adres met een andere naam, ofwel een naam op een ander huisnummer (fout van postbode). In het eerste geval sturen wij die brief steevast terug met vermelding 'woont niet op dit adres' en in het tweede geval deponeren wij die netjes in de juiste brievenbus. Je weet echter nooit met zekerheid of een brief die naar een verouderd en dus fout adres gestuurd wordt wel degelijk daar in de bus terechtkomt.

Heb trouwens problematische ervaringen die mij ook geld gekost hebben met het laten doorsturen van post (en 100% door fout van De Post) maar deze dateren van voor het huidige 'Do My Move' of 'Mutapost' systeem. Was precies hetzelfde: nalatigheidsinteresten op onbetaalde rekeningen moeten betalen doordat De Post haar eigen betalende faciliteit om post door te sturen niet correct toepaste.

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#14 , 27 feb 2012 14:50

Ik heb ondertussen voor onze specifieke vraag die hierop volgde, onze hulplijn (advocaat) telefonisch geraadpleegd en wat ik vermoedde, klopt: we moeten die aanmaningskosten niet betalen.

Ter info voor wie het vroeg: Mijn man heeft al zo'n 12 jaar een bvba. In die 12 jaar zijn wij een viertal keer verhuisd. Laatste verhuis dateert van een maand of 2 geleden. Oud briefpapier waarvan sprake betrof een stuk papier dat ik snel uit ons bureau had gevist om provisoir samen met de nieuwe bewoners van ons vorige huis, de meterstanden te noteren voor hun verhuis (snel, omdat wij al de mogelijkheid hadden te verhuizen en nieuwe bewoners sneller dan voorzien wilden verhuizen naar onze vorige woning). Dat papiertje bevatte dus 2 meterstanden en 2 handtekeningen, klaar. Helemaal onderaan dat papiertje stond dus in het klein, het oude adres (waar we zo'n 4 jaar geleden woonden) van de bvba. Naar dat adres is de slotfactuur etc. gestuurd, omdat een ijverige medewerker van de watermaatschappij veronderstelde dat dat ons nieuwe adres wel zou zijn. Had die medewerker dat slotfactuur gewoon gestuurd aan het vorige verbruikadres, dat ze altijd al in hun dossiers hadden voor ons, zou dat effectief correct zijn aangekomen via Do My Move. Ik hoop dat het nu zo duidelijk is :)

artemis
Berichten: 3294

#15 , 27 feb 2012 15:36

Dat papiertje bevatte dus 2 meterstanden en 2 handtekeningen, klaar. Helemaal onderaan dat papiertje stond dus in het klein, het oude adres (waar we zo'n 4 jaar geleden woonden) van de bvba. Naar dat adres is de slotfactuur etc. gestuurd, omdat een ijverige medewerker van de watermaatschappij veronderstelde dat dat ons nieuwe adres wel zou zijn. Had die medewerker dat slotfactuur gewoon gestuurd aan het vorige verbruikadres, dat ze altijd al in hun dossiers hadden voor ons, zou dat effectief correct zijn aangekomen via Do My Move. Ik hoop dat het nu zo duidelijk is :)
Hopelijk loopt het dan verder goed af.

Alleen begrijp ik niet goed waarom jullie in dit geval niet simpelweg het nieuwe adres vermeld hebben op dat blad dat doorgemaild werd, of op de mail tout court. Als op dat blad jullie hoofding staat + een ander adres dan begrijp ik dat dat voor verwarring heeft gezorgd.
Do My Move kan een mooi systeem zijn (als het al feilloos werkt), maar als je toch communiceert over een verhuis waarom dan dat nieuwe adres niet vermelden?
Hebben jullie voor alle nutsvoorzieningen dan enkel meterstanden doorgegeven met de idee van 'laat ze het nieuwe adres waar de slotfactuur naartoe moet maar ontdekken via Do My Move'? Want logischerwijs moet die slotfactuur naar een ander adres dan het adres waar je de meterstanden van overdraagt.

Allé, kwestie van niet moeilijker te maken wat makkelijker kan :wink:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”