dak/terras vernieuwing > help!

Fanny87
Topic Starter
Berichten: 4

dak/terras vernieuwing > help!

#1 , 24 feb 2012 13:26

Wij weten niet wat we moeten doen.
Vorig jaar april heeft mijn vriend een apartement gekocht met een klein overdekt terras.
Nu blijkt dat er een lek zit in het dak achter ons terras. 1 van de redenen is ons terras.
Nu kregen we een mail binnen dat ze voor de vernieuwing van het dak 5000 euro kunnen gebruiken.
Het enige wat ons stoort was dat in de mail stond "afbraak muurtje, vloer terras ten koste van eigenaar 1e verdieping"
Kunnen ze dat zomaar?
Mijn vriend heeft het appartement gekocht met dat terras aan. Zodat ze een nieuw dak kunnen leggen. spreken ze zelf niet meer over vernieuwing van ons terras.
Kunnen wij nog omdat er een lek zit waar wij niets aan kunnen doen ons terras af gaan breken op onze eigen kosten?
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Want we vinden dit helemaal niet kunnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2012 23:17

a) Is er een syndicus?
b) Wat voor lek is het?
c) Zijn al die zaken dan noodzakelijk om het lek te herstellen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 feb 2012 16:11

Gewoonlijk is de betonconstruktie en de waterdichting gemeenschappelijk. Een borstwering is dat gewoonlijk ook, in ik geloof dat het dat is wat je bedoeld met "muurtje", tenzij natuurlijk een metalen borstwering destijds werd vervangen door een muurtje en dat op kosten van de mede-eigenaar zelf.
De vloerbedekking (tegels, hout) is doorgaans steeds voor de mede-eigenaar zelf.

Reclame

Fanny87
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 25 feb 2012 20:37

het probleem is dat het volledige dak tot vervanging toe is.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 26 feb 2012 08:33

Ongeacht of iets gemeenschappelijk is of privatief, moet de mede-eigendom (= alle mede-eigenaars prorata) betalen zo de oorzaak van der herstelling bij een gemeenschappelijk deel ligt (v: waterinfiltratie).

De VME kan private werken zelf uitvoeren ten laste van de eigenaars van de betrokken privatieve kavels, zo bepaalde regels strikt gevolgd worden.

Vraag: heeft de AV iets terzake beslist?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 feb 2012 11:16

het probleem is dat het volledige dak tot vervanging toe is.
Komt dat van de syndicus of niet?
Twee vraag is (nog eens) wat voor lek is het en van waar komt het? Wie heeft vastgesteld van waar het lek komt?
Tot slot (nog eens) is het noodzakelijk om het lek te herstellen, het volledige dak te vervangen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”