renovatie gemeenschappelijk dak

LSQ308
Topic Starter
Berichten: 81

renovatie gemeenschappelijk dak

#1 , 22 feb 2012 09:41

Om een gemeenschappelijk plat dak ter renoveren (nieuwe roofing) dienen er terrastegels te worden verwijderd (= privatief deel). Wie dient de kost te dragen voor het verwijderen van deze tegels? De VME of enkel de eigenaars van de kavels die gebruik maken van het terras?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 feb 2012 10:57

Wat staat er in de basisakte?
Indien het gebruik van dit dak privatief is, denk ik dat alles wat hiermee verband houdt ook moet gedragen worden door de mede-eigenaars die er gebruik van maken. De dakbedekking zelf blijft evenwel gemeenschappelijk.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 22 feb 2012 11:32

Om een gemeenschappelijk plat dak ter renoveren (nieuwe roofing) dienen er terrastegels te worden verwijderd (= privatief deel). Wie dient de kost te dragen voor het verwijderen van deze tegels? De VME of enkel de eigenaars van de kavels die gebruik maken van het terras?
Ik ben en blijf de mening toegedaan dat alle kosten die nodig zijn om een gemeenschappelijk deel te herstellen/vernieuwen,... ten laste zijn van de VME, ook als hiervoor privatieve zaken dienen te worden verwijderd....

Ook in dit geval lijkt me dit evident aangezien de tegels moeten worden verwijderd en moeten worden teruggeplaatst in het kader van het herstellen/vernieuwen van een gemeenschappelijk deel.

Dit betekent natuurlijk ook niet dat de betreffende eigenaar ook op kosten van de VME nieuwe terrastegels zal krijgen. Tenzij natuurlijk dat ze tijdens de werken worden beschadigd of worden vernield.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 22 feb 2012 12:50

Een vonnis, welk de mening van pedro bevestigd, heb ik midden vorig jaar bekomen.

daisyw37
Berichten: 4

#5 , 22 feb 2012 19:25

Ik spreek enkel uit eigen ervaring - ken de wetgeving totaal niet. In ons appartement gebouw werd er goed gekeurd om het dak te vervangen inclusief het vernieuwen van het terras van de bovenste verdieping. Situatie is dezelfde terastegels moeten verwijdert worden om het dak te vernieuwen.
Alle mede-eigenaars dragen de kosten hiervoor.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”