werken in gemeenschappelijke delen appartement

Pedro
Berichten: 735

Re: werken in gemeenschappelijke delen appartement

#16 , 17 feb 2012 17:16

Als het werkelijk zo dringend is zal men via een kort geding een syndicus moeten laten aanstellen en daarna in alle spoed een BAV bij elkaar moeten roepen.
Procedure te voeren bij de Vrederechter ...
Waarom het moeilijk maken.... typische redenering, stap maar naar de rechtbank.... Quid kosten? Quid tijd, zelfs in kortgeding.
Pragmatische oplossing, de werken gewoon laten uitvoeren en desnoods als u niet in tellerlokaal binnen geraakt, nieuw slot laten steken en al de andere eigenaars een sleutel overhandigen. Zo legt u de bal in het kamp van de VME, die voor de gemeenschappelijke delen i.c. enkel een procedure via haar syndicus kan voeren. En aangezien die er niet is....

Stel dat daarnaast een van de eigenaars omwille van bijvoorbeeld burenhinder in persoonlijke naam dagvaardt, dan zou ik eens willen zien welke rechter u gaat veroordelen omwille van het feit dat u als een goede huisvader handelt/bewarend optreedt en er alsdus voor wil zorgen dat er zich geen (verdere) schade aan de gemeenschappelijke delen en/of privatieve delen kan voordoen.

Dreigen met de politie gaat m.i. niet veel uitmaken aangezien deze m.i. geen enkele bevoegdheid heeft om hier op te treden (cfr. fout geparkeerde wagens in een ondergrondse garage,...).

Kijk overigens ook de statuten na, i.c. het reglement van mede-eigendom. Hierin zal meer dan waarschijnlijk een clausule staan die bepaalt dat wanneer eigenaars nalaten om dringende en/of noodzakelijke werken aan privatieve delen uit te voeren, waardoor schade ontstaat of kan ontstaan aan gemeenschappelijke en/of privatieve delen, de VME gemachtigd is om deze werken op last van de nalatende eigenaar te laten uitvoeren.

Gelet op zulke clausule zou het het ironisch zijn en van kwade wil getuigen dat een of meerdere eigenaars u zou verbieden om via de gemeenschappelijke delen herstellingen/vernieuwingen aan privatieve leidingen te doen uitvoeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#17 , 17 feb 2012 18:27

Waarom het moeilijk maken.... typische redenering, stap maar naar de rechtbank.... Quid kosten? Quid tijd, zelfs in kortgeding.
Pragmatische oplossing, de werken gewoon laten uitvoeren en desnoods als u niet in tellerlokaal binnen geraakt, nieuw slot laten steken en al de andere eigenaars een sleutel overhandigen. Zo legt u de bal in het kamp van de VME, die voor de gemeenschappelijke delen i.c. enkel een procedure via haar syndicus kan voeren. En aangezien die er niet is....

(...)
M.a.w. machtmisbruik ofte Far West praktijken.
Vroeg of laat wreekt dat zich.

Respecteer de spelregels, ook als die je "benadelen".
Hoe wil je anders later de spelregels doen respecteren, als de regels in je voordeel zijn?

Franciscus
Berichten: 38592

#18 , 17 feb 2012 18:36

Dus langs de ene kant hebben ze last van insijpelend water en langs de andere kant wil men niet dat u deze schade laat stoppen.
Politie is inderdaad niet bevoegd.
Ben je zeker dat de leidingen in het gemene gedeelte alleen van u zijn?

Reclame

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#19 , 17 feb 2012 19:32

De leidingen liggen ondergronds. Ze voorzien mijn appartement van water en gas. Ze zijn privatief cfr basisakte : privatieve eigendom : "al de buizen en leidingen in het appartement evenals de verlenging van de buizen en leidingen vanaf het appartement tot de meters". Doch de vloer van de inkom ( gemeenschappelijk deel ) moet opengebroken worden om aan de buizen te kunnen en ze te vervangen. En dat maakt het nu net ambetant . Ik dien een gemeenschappelijk deel open te breken om aan mijn privaat te kunnen.

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#20 , 17 feb 2012 19:37

Amaai, dat wordt er hier werkelijk niet makkelijker op.
Mijn vraag is enkel heb ik ook rechten ? En als ik rechten heb, dewelke heb ik dan. Ik wil die leidingen gewoon vervangen, als een brave huisvader, zodat ze niemand schade berokkenen, de andere eigenaar niet en mezelf ook niet.
Stel dat er door die waterinsijpeling iets gebeurd ( vb de gasleiding corroseert en er komt een ontploffing tot stand, dat wil ik niet ). Ik ben geen cowboy maar een brave burger die zijn plichten kent.
Maar heb ik rechten, zonder rond de pot te draaien ?

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 17 feb 2012 21:25

Practisch: kan de vloer in de gemeenschappelijke delen terug hersteld worden met de originele vloerbekleding?

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#22 , 17 feb 2012 22:06

Theoretisch is dit mogelijk Franciscus, praktisch is dat natuurlijk iets anders.
Het is een stenen vloer die dient uitgebroken te worden. Met een drilboor, hamer en beitel. Maar ik kan archeologen laten komen..............die zullen dit zeer voorzichtig doen....................

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#23 , 19 feb 2012 10:23

Als het werkelijk zo dringend is zal men via een kort geding een syndicus moeten laten aanstellen en daarna in alle spoed een BAV bij elkaar moeten roepen.
Procedure te voeren bij de Vrederechter ...
Waarom het moeilijk maken.... typische redenering, stap maar naar de rechtbank.... Quid kosten? Quid tijd, zelfs in kortgeding.
Pragmatische oplossing, de werken gewoon laten uitvoeren en desnoods als u niet in tellerlokaal binnen geraakt, nieuw slot laten steken en al de andere eigenaars een sleutel overhandigen. Zo legt u de bal in het kamp van de VME, die voor de gemeenschappelijke delen i.c. enkel een procedure via haar syndicus kan voeren. En aangezien die er niet is....

Stel dat daarnaast een van de eigenaars omwille van bijvoorbeeld burenhinder in persoonlijke naam dagvaardt, dan zou ik eens willen zien welke rechter u gaat veroordelen omwille van het feit dat u als een goede huisvader handelt/bewarend optreedt en er alsdus voor wil zorgen dat er zich geen (verdere) schade aan de gemeenschappelijke delen en/of privatieve delen kan voordoen.

Dreigen met de politie gaat m.i. niet veel uitmaken aangezien deze m.i. geen enkele bevoegdheid heeft om hier op te treden (cfr. fout geparkeerde wagens in een ondergrondse garage,...).

Kijk overigens ook de statuten na, i.c. het reglement van mede-eigendom. Hierin zal meer dan waarschijnlijk een clausule staan die bepaalt dat wanneer eigenaars nalaten om dringende en/of noodzakelijke werken aan privatieve delen uit te voeren, waardoor schade ontstaat of kan ontstaan aan gemeenschappelijke en/of privatieve delen, de VME gemachtigd is om deze werken op last van de nalatende eigenaar te laten uitvoeren.

Gelet op zulke clausule zou het het ironisch zijn en van kwade wil getuigen dat een of meerdere eigenaars u zou verbieden om via de gemeenschappelijke delen herstellingen/vernieuwingen aan privatieve leidingen te doen uitvoeren.
Dat is toch redelijk problematisch en houdt helemaal geen rekening met andere hun rechten en plichten. Evenwel is er misschien een mogelijkheid tot gebruik van 'zaakwaarneming' gelet op het feit dat er geen syndicus is.

Heeft de aannemer gezegd dat er verschillende waterlekken zijn? Zo ja, waar bevinden die zich dan? Enkel in de gemeenschappelijke delen of enkel in de privatieve delen? Staat dat op papier waar hij die lekken heeft gevonden?

hello63, het is belangrijk voor ons om te weten of je onder gedwongen mede-eigendom valt of niet. Kan je aub je statuten eens nalezen?

hello63
Topic Starter
Berichten: 12

#24 , 19 feb 2012 14:44

[
Heeft de aannemer gezegd dat er verschillende waterlekken zijn? Zo ja, waar bevinden die zich dan? Enkel in de gemeenschappelijke delen of enkel in de privatieve delen? Staat dat op papier waar hij die lekken heeft gevonden?

hello63, het is belangrijk voor ons om te weten of je onder gedwongen mede-eigendom valt of niet. Kan je aub je statuten eens nalezen?[/quote]

Neen, ik heb nog nooit gezegd dat er bij mij lekken zijn !!! Ik heb wel gezegd dat de eigenaar van het appartement op het gelijksvloers met een lek zat in zijn badkamer ( waterleiding en leiding chauffage ) en dat door deze lekken mijn garage volledig nat is. Onder mijn garage liggen mijn waterleiding en gasleiding, dus privaat gedeelte, en deze leidingen lopen voor een stuk door in de inkomhal ( inkom=gemeenschappelijk gedeelte van het huis ) Deze leidingen liggen nu al jaren in het sop. Ik heb de andere eigenaar reeds jaren geleden gevraagd om wat aan zijn lekken te doen. Dit is vorig jaar ( gelukkig, eindelijk )gebeurd. Maar doordat mijn leidingen jaren in het sop gelegen hebben moeten deze volgens de aannemer dringend vervangen worden ( nee, ik heb nu nog geen lek, ik wil preventief werken , ik ben een goede huisvader ). Ik verlies geen water en er is nu nog geen gasreuk, maar er moet iets gebeuren. ( buizen die jaren in het water liggen, ik denk dat dit niet goed is ). Moet ik dan wachten tot de boel onder water loopt of het huis ontploft ? En om deze te vervangen moet gans het boeltje er uit. In mijn privaat gedeelte is dit geen probleem. In de inkomhall is dit wel een probleem. Ik mag niet in opbouw werken in de inkomhall en heb een groot vermoeden dat ik de vloer van de inkom niet zal mogen openbreken. Dus ik sta blok. Ik mag blijkbaar in mijn eigen eigendom niets doen .

Volgens de basisakte :..... dat ten einde een juridische basis te kunnen geven aan deze verdeling van privatieve en gemene eigendom, de verschijners ons verzocht hebben authentieke akte te verlenen van hun wil om het gebouw waarvan sprake, te stellen onder het regime van de mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid overeenkomstig artikel 577 bis van het burgerlijk wetboek.

Het onroerend goed omvat delen, waarvan iedere eigenaar de privatieve eigendom zal hebben en gemeenschappelijke delen, waarvan de eigendom op onverdeelde wijze zal toebehoren aan alle eigenaars, ieder voor een gedeelte. De privatieve delen worden genoemd"appartementen". De gemeenschappelijke delen zijn verdeeld in tienden, behorende tot de appartementen in evenredigheid met de respectievelijke waarden van deze privatieve bestanddelen. Deze waarden wordt door allen als definitief aanvaard, welke wijzigingen aan de privatieve delen er ook mogen gebeuren door verbetering, verfraaing of anderszins. Het appartement nummer 1 : vier/tienden 4/10
Het appartement nummer 2: zes / tienden 6/10
Zoals ik het begrijp ben ik voor 6/10 of zes tienden eigenaar van de gemeenschappelijke delen en heb ik een bijna tweederde meerderheid.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#25 , 19 feb 2012 21:13

Volgens de basisakte :..... dat ten einde een juridische basis te kunnen geven aan deze verdeling van privatieve en gemene eigendom, de verschijners ons verzocht hebben authentieke akte te verlenen van hun wil om het gebouw waarvan sprake, te stellen onder het regime van de mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid overeenkomstig artikel 577 bis van het burgerlijk wetboek.

Uw gebouw is onderworpen aan Artikel 577-3 BW sinds 01.089.1995. De woorden die onderlijnd heb zijn van belang in deze context. Er moet nog een coördinatie van de statuten uitgevoerd in functie van de wet van 2101 EN deze van 1994.
Zoals ik het begrijp ben ik voor 6/10 of zes tienden eigenaar van de gemeenschappelijke delen en heb ik een bijna tweederde meerderheid.
U betaald 60% van de lasten, maar u heeft tijdens de AV slechts 50% van de stemmen als de 2de eigenaar aanwezig is, en 0% als hij niet aanwezig is. In de praktijk betekend dit dat de 2de eigenaar steeds dient aanwezig te zijn (of vertegenwoordigd).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”