vocht aan gemeenschappelijke muur + hinderende boom

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

vocht aan gemeenschappelijke muur + hinderende boom

#1 , 14 feb 2012 12:23

Beste,
Het huis aan mijn linkerkant en rechterkant worden verhuurd door dezelfde persoon. (een oude vrouw met dementie, wiens zaken worden geregeld door 3 zonen, die niet overeen komen en vaak bij de notaris, ook onze notaris! en advocaten zitten). Wij hebben het niet breed dus kunnen een advocaat niet betalen. Wij hebben het huis tussen de 2 huizen in gekocht, 2jaar geleden.. bij de verkoop was ons huis was al duidelijk dat de notaris de familie goed kende, dus daar kunnen we niet terecht.

Het huis aan ene kant is helemaal verloederd, de zolder loopt daar onder water door kapotte daken en dakgoten etc.. De huurder heeft dit al gemeld, maar er wordt niets aan gedaan. Nu is onze muur aan de binnenkant in beide slaapkamers nat. Wij dachten eerst aan condens hebben dan lang gespaard voor andere ramen, maar nu zien we door de dooi van de sneeuw, dat er via de muur van de buren een kring komt op ons huis! Dus wij denken dat het van hiernaast komt! De muur is nat (hebben we in het begin behandeld met zo een soort zilverpapier - het komt er gewoon door) het papier komt van de muur en het pleisterwerk is helemaal beschimmeld en brokkelt af! In juli komt er een baby bij op die kamer en we zijn echt ten einde raad. Heb die huisbaas gebeld, hij ging eens komen kijken. (Het is wel zo dat de huizen een spatie hebben van een cm tussen hun muur en onze muur - dat moest van de bouwer vroeger zo - dus het water kan er zo tussen - maar wij kunnen het niet behandelen want we kunnen er niet tussen) Ik kan er misschien zo een schuim laten tussen spuiten, maar zijn die kosten dan enkel voor mij? (ze willen er niets meer aan doen omdat die moeder heel ziek is, en ze wachten gewoon om dat vervallen huis te kunnen verkopen! zo zeggen ze het zelf! Als 1 zoon dat toch wil doen, gaat de andere tegenwerken, net zoals het verhuren bij dat huis met de boom, zie hieronder, dat huurt mijn broer! daarom dat we veel weten van die familie)
Ik heb die verhuurder dan gebeld, via de mensen die daar wonen en hij zei me dat hij eens ging komen kijken, als het iets van niets was, zou hij het oplossen. Als het weer iets duur was zou hij een advocaat nemen want zijn broers gaan dat niet willen betalen. ik heb er foto's van getrokken, van de buitenkant dat je de plekken ziet.

Het huis aan de andere kant is ook door hen verhuurd, aan mijn broer dus, maar dat huis omarmd ons.. Dat ligt in een L rond ons (ons huis ligt op net geen 2are - dus maar een koertje) Maar vlak achter onze koer staat een gigantische dennenboom. Die naalden liggen constant op de koer, verstoppen onze putjes en blokkeren alle zon. Maar omdat hij op 2m van de platen staat kunnen we daar niets aan doen zegt de gemeente. Is dat zo? Hij had zo 4 gigantische bomen staan. 1 Daarvan is met de laatste storm in de kerstvakantie omgevallen, als die bij ons omvalt, is onze badkamer, keuken, berging en een stuk van de living, helemaal weg !! ik heb hier toch een beetje schrik voor.
Ik heb al naar de verhuurder gebeld en gevraagd dat die weg mag en het mag niet! ik heb al voorgesteld om dat stukje grond bij te kopen waar die boom opstaat, wat een 6m is denk ik, mag ook niet! dus einde verhaal.

We hebben niet de middelen om te verhuizen, maar kan iemand mij helpen?
Moet ik een advocaat nemen voor die vochtplekken? of afwachten tot hij geweest is, maar hij kan het ook laten aanslepen natuurlijk?
en die boom kan ik daar echt niets aan doen?

alvast bedankt !
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 14 feb 2012 12:27

Oh ja, onze 2 slaapkamers liggen aan die gemeenschappelijke muur! dus beide kamers hebben het, maar enkel in de buitenhoeken voorlopig..
hun 'kapotte' dakgoot loopt ook af tegen ons muur.. Mag dat? dus nu dat de dakgoot stuk is, loopt al het water tussen die muur.. Bij de buren stoort het niet want dat is hun garage..
bij ons alles, kamers, living, keuken, badkamer..

ik hoop dat iemand kan helpen!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 feb 2012 12:52

misschien best eens langs de bouwdienst van uw gemeente gaan, en een controle vragen.

Reclame

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 14 feb 2012 13:21

hey Mava105, een controle van wat??
Plannen van ons huis zijn er niet! Enkel een plattegrond waar onze grond en afmetingen van de huizen op staan afgebeeld.
en van die boom hebben ze me verteld dat het mag al hij niet dichter dan 2m van de platen staat.

grtjs

tombe
Berichten: 136

#5 , 14 feb 2012 13:53

Om te beginnen: verander meteen van notaris. Kan je wel een goeie doorgeven indien gewenst, maar bevindt zich in Asse en heb geen idee uit welke regio jij komt. Spreekt klare taal en probeert constructief mee te denken...

De rest kijk ik nog even naar, maar vermoed dat je wel al actie kan laten ondernemen, zonder meteen een advocaat op hun af te sturen. Denk dat je in ieder geval zal moeten beginnen met een aangetekende ingebrekestelling. Begrijp ook niet dat die huurders niet wat assertiever zijn trouwens (naar de verhuurder dan)...

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 14 feb 2012 14:15

Hebt u een brandverzekering/ familiale verzekering deze ook al in kennis stellen.
Binnendringend vocht komende wegens gebrek aan onderhoud bij buren kan zo 'geregeld' worden.

Wat de rest zie bericht Mava. De gemeente kan een onderzoek doen. Burgemeester kan dat zelfs bevelen.
Ga uw licht opsteken bij dienst milieu of stedenbouw.
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... t10428.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 feb 2012 15:04

En ze hebben hier helemaal geen plannen voor nodig om te zien dat er een gat in het dak is of de aansluiting niet water en winddicht is. :lol:

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 14 feb 2012 18:57

ik ben van scherpenheuvel, dus asse is natuurlijk wat ver!

de buren reageren er niet meer op omdat ze al zoveel keer iets gemeld hebben en door de situatie dat de vrouw dement is en de zonen er niets willen aandoen, heeft hij het opgeven.
Hij weet ook dat hij er niet langer meer zal kunnen wonen, want die vrouw is helemaal niet meer goed te been en ze hebben de verhuurder al de raad gegeven om iets anders te zoeken.
die natuurlijk ook weet dat als je nu iets anders huurt, het veel duurder zal zijn, zeker het voor de oppervlakte dat hij nu heeft.

Ja sorry voor de misschien domme vragen maar ik ben 24jaar, mijn eerste keer dat ik een huis heb gekocht, ben echt niet op de hoogte!
Mijn brandverzekering kan dit dus ook dekken? maar om wat gaat dat dan? de schade herstellen, en zorgen voor de kosten van de pleisterwerken en behang?
dat is dan toch ook maar een voorlopige oplossing?

groetjes

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 feb 2012 20:07

Uw verzekering zal niet betalen voor het herstellen van het dak van de buurman, en iets binnen bij u herstellen is weggesmeten geld als het dak en de rest niet is hersteld (door de buur)
Je kan eventueel naar de vrederechter stappen, die de buur kan verplichten iets te doen aan de problemen.

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 15 feb 2012 18:03

ik heb de verzekering gebeld. Zij willen natuurlijk de gegevens van de verzekering van die huisbaas..
Die heb ik gebeld en die wil niet aanvaarden dat het zijn schuld is, dus hij wil vrijdag komen kijken! Hij zegt doordat er spatie is van 1cm dat dat vocht niet van hem kan komen.
Dat het misschien onze dakgoot wel is dat stuk is. Bij deze heb ik onze dakwerker op vrijdag ook laten komen.
Hij zal dus me met duidelijkheid kunnen vertellen waar het vocht van komt!
Als het dus niet van hem is, zou ik voor de kosten van de expertise anders opdraaien, dus even zeker zijn.. hoewel het volgens mij niet anders kan.
Dan ga ik gewoon alles aangeven aan de verzekering en zij gaan dan een aangetekend schrijven sturen naar hem, terwijl ik offertes moet opvragen voor de werken binnenshuis..
maar dat is moeilijk natuurlijk, als ik geen aanvangsdatum kan doorgeven..

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 15 feb 2012 18:04

hij wil trouwens zijn gegevens van verzekering of adres of niets geven.. dus hopelijk vrijdag wel!

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 15 feb 2012 19:19

Indien hij ze niet geeft zal uw verzekering hem in gebreke stellen en dan zal hij snel met zijn verzekering boven water komen.

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 16 feb 2012 08:56

“Art.1384. Men is aansprakelijk...ook voor die (schade) welke veroorzaakt wordt door ...zaken die men onder zijn bewaring heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu is onze muur aan de binnenkant in beide slaapkamers nat...Dus wij denken dat het van hiernaast komt!’

‘Celui qui réclame des dommages et intérêts en raison d'un dommage causé par le fait d'une chose doit prouver,mais doit uniquement prouver,que le défendeur à l'action a sous sa garde une chose atteinte d'un vice,qu'un dommage a été subi par le demandeur et qu'il existe une relation de causalité entre le vice de la chose et le dommage.Il est sans relevance qu'un examen normal,même approfondi,de la chose n'aurait point fait découvrir le vice‘(Cass. 21 december 1956,Pas. 1957,I,424-427).

Het is dus aan u om te bewijzen wie het dak onder zijn bewaring heeft ,dat dit dak gebrekkig is en dat uw schade door dit gebrek veroorzaakt wordt. Deel uw schade onverwijld mee aan uw rechtsbijstandverzekeraar woning of privaat leven(=’familiale’) Voor de rechtbank kan u daartoe de aanduiding van een deskundige vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 17 feb 2012 18:06

ok bedankt voor uw uitleg!! x

lulleby
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 23 feb 2012 11:59

heeft iemand info over die boom?? kan ik daar iets aan doen?? hij staat meer dan 2m van de scheidingslijn.. maar heel mijn koer ligt vol met de naalden, ik heb geen zon,
maar vooral schrik dat bij een storm, half mijn huis zou wegzijn!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”