Erfdienstbaarheid verplicht?

silly
Topic Starter
Berichten: 1

Erfdienstbaarheid verplicht?

#1 , 13 feb 2012 16:34

Hallo,

Wij willen ons huis verkopen en nu zitten we met het volgende dilemma:
Onze buurman heeft achter zijn huis ongeveer 3 jaar geleden een garage gebouwd en heeft ons gevraagd of hij een poort mocht maken om via ons erf met zijn auto af en toe daar dingen te kunnen lossen. Nu hebben wij altijd een goede relatie gehad met de buren en vonden wij dat geen probleem. Hier is niets van op papier gezet. Nu worden wij al gewaarschuwd dat de buurman weleens moeilijk kon gaan doen om te zeggen dat wij voortaan verplicht zijn hem toegang te verlenen. Hij heeft overigens aan de voorkant van zijn huis ook een garage waar normaal zijn auto staat.
Mijn vraag is, heeft mijn buurman idd het 'recht' om dit op te kunnen eisen? Als dat zo is dan denk ik dat wij een probleem zullen hebben met de verkoop van ons huis.

Marjolein

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 feb 2012 10:05

neen, dit was een mondelinge afspraak tussen u beiden. Om een erfdienstbaarheid volgend op een gewoonte en een mondelinge afspraak wettelijk afdwingbaar te maken, moet deze afgesproken gewoonte al tientallen jaren (ik denk 30 om precies te zijn...) de situatie zijn én bewijsbaar. dit is dus hier niet het geval.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”