Afgeluisterd en gedomineerd door de buren

CeulemansG
Topic Starter
Berichten: 3

Afgeluisterd en gedomineerd door de buren

#1 , 13 feb 2012 15:24

Ons probleem lijkt me vrij ongewoon. We wonen in een gebouw met 4 appartementen. De bewoners van het appartment naast ons klagen steeds van geluid en komen dan op onze deur bonken of wachten mijn vrouw op 's morgens bij haar auto om dreigementen te uiten.

Vooraleerst zou ik willen duidelijk maken dat we geen muziekinstrumenten bespelen, over geen hifi of enige surround apparatuur beschikken en we sinds in het appartement wonen (nu 4 maanden) nog geen vrienden of familie 's avonds uitgenodigd hebben. We hebben een 7-jarig dochtertje die op tijd naar bed moet waarvoor we dus ook extra stilletjes zijn. Onze huisdieren zijn vissen (zwemmen uitermate stil).

De klachten zijn onder andere dat ze een piepende deur horen, dat ze kunnen verstaan wat we zeggen en dat ze horen wanneer we in bad gaan.

Ik heb een gesprek gehad met de man van het koppel waarbij ik heb aangeboden alle deuren te komen testen voor gepiep (er werd vastgesteld dat het gepiep van ergens anders moet komen). Heb hem ook gevraagd of hij de tv of laptop kon horen en hij heeft gezegd dat dit niet het geval is.

Gisteren hadden we weer een voorval; we keken tv en moesten lachen (1scene, niet de hele film door). Prompt werd er heel luid en agressief op de deur gebonkt. Nodeloos te zeggen dat het plezante van de avond eraf was en we achterbleven met een gevoel gedomineerd te worden in eigen huis.

Zijn er stappen die we kunnen ondernemen om dit tegen te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 feb 2012 15:28

Klacht voor stalking? Systematisch bij elk voorval de politie bellen en dit melden, en meldingsnr noteren. Na verloop van tijd heeft u een lijvig dossier waarmee u verder kan.
U heeft recht op normaal genot van de woning, dus u mag thuis doen wat normaal is (en daarbij hoort ook tv kijken, of gasten ontvangen).

Heeft u al gelijkaardige geluiden kunnen horen van de buren? Muren die maar in 1 richting geluid doorlaten, nog nooit van gehoord...

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 13 feb 2012 16:00

Inderdaad iedere keer opnieuw melding maken bij de politie. Indien de politie weigert langs te komen (zou normaal gezien niet mogen maar gebeurt toch) aan de telefoon blijven aandringen dat men u het meldingsnummer geeft en erbij doorgeven dat u daags nadien zal langskomen om een kopie van de melding af te halen.

Bij bedreigingen 's ochtends onmiddellijk bellen en klacht neerleggen.

Indien de bewoners huurders zijn, hun huisbaas aangetekend op de hoogte brengen van het onbeschofte en bedreigende gedrag van hun huurder en hem meedelen dat u bij verdere bedreigingen en scheldpartijen een rechtszaak start en niet kan uitsluiten dat hij erbij betrokken zal worden.

Reclame

CeulemansG
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 13 feb 2012 17:55

Hartelijk dank voor beide reacties. Ik had dit nog niet overwogen, maar zie nu wel dat het goed zou zijn om een soortgelijk dossier te beginnen samen stellen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 13 feb 2012 18:17

Als ze u bedreigen of staan bonken op de deur dus politie bellen (101).
Bedreigingen .... dienen wel strafbaar te zijn
Anders te beschouwen als: gewoon uitmaken, beledigingen, intimidatie....... ook zaken die in PV kunnen komen.
Niets belet u het ' gesprek' met een (digitaal :) ) bandopnemertje op te nemen. Is perfect wettelijk.
Ook de buurtbemiddeling kan eens tussenkomen maar bespreek dat eerst eens met de dienst wijkpolitie (via kwartierinspecteur)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 feb 2012 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 13 feb 2012 18:19

Bij dergelijke randmarginalen helpt maar één ding, zo hard raken als je kan. Dat is het enige waarvoor ze een minimum aan respect hebben.

CeulemansG
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 21 nov 2012 11:10

Ondertussen zijn we bijna een jaar verder.

De situatie verergerde tot het punt dat er dreigingen werden geuit omdat we nog maar het toilet doortrokken. We zijn 3 keer naar de politie geweest. 1 keer is de politie met de mensen gaan praten op basis van bedreigende sms-en. De volgende keren maakte de politie enkel notities. Een ervaren agent vertelde mij dat ze toch niets kunnen doen, tenzij het tot een handgemeen komt.

Het is moeilijk te geloven maar in Juni hebben de buren zelfs een omheining met prikkeldraad geplaatst rond de woning. In Juli hebben ze echter bevel gekregen deze terug te verwijderen.

Omdat mijn vrouw in verwachting is en de stress ons beiden te veel werd zijn we verhuist. De ellende is echter nog steeds niet voorbij. De ex-buren sturen nog sms-en (met een betaalkaart-nummer, politie wil weerom niets ondernemen) en erger nog, ze dragen hun dochter op om mijn stiefdochter te pesten op school.

een uitzichtloze situatie...

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 21 nov 2012 11:44

Klacht tegen onbekenden inzake stalking.
Is nr waarvan gebeld wordt gekend dan kan politie eens terugbellen als ze voor hun deur staan.
Tevens kunnen ze via parket een

Hoe weet u dat van de stiefdochter?
School in kennis stellen
Hier ook aangifte van doen bij politie.

Voortdurend lastig vallen is stalking EN een strafbaar feit .
Zorgen dat u ten minste een meldingsnr krijgt.

Blijkbaar een gezin met problemen dus zal het wel gekend zijn bij politie /OCMW...

Bedreigingen zijn pas vervolgbaar als het een strafbare bedreiging is.
Lastig vallen dus stalking vanaf meerdere feiten een klachtmisdrijf.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”