radiator,privatief of gemeenschap

Gerda1955
Topic Starter
Berichten: 5

radiator,privatief of gemeenschap

#1 , 08 feb 2012 21:46

Als eigenaar van een dakappartement,heb ik in mijn badkamer een radiator staan zonder verbruikmeter omdat deze het water naar boven moet trekken voor de onderliggende appartementen,enkel de dakappartementen hebben verwarming in de badkamer. Nu is een loodgieter tot de vaststelling gekomen dat mijn radiator defect is en vervangen moet worden,volgens de beheerder van het gebouw is de volledige kost voor mijn rekening hetgeen ik niet logisch vind,graag had ik van jullie vernomen of dit juist is daar de andere eigenaars toch ook het genot hebben van deze radiator.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2012 21:47

Wat zeggen uw statuten?

Gerda1955
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 feb 2012 22:29

Wat bedoel je met statuten ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 08 feb 2012 22:44

Wel de statuten van de Vereniging Mede Eigenaar, de basisakte en de verslagen van de vergaderingen waarin eventueel beslissingen zijn genomen.
Beheerder gebouw??? is dat de syndicus??

Gerda1955
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 08 feb 2012 23:15

Dan zal ik de basisakte eens moeten raadplegen,op vergaderingen is dit nooit besproken. Beheerder gebouw is een firma van buitenuit,syndicus is mede eigenaar

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 09 feb 2012 00:15

ENKEL de syndicus heeft hier iets over te vertellen. Vertellen letterlijk. Beslissingen zijn voor de VME in een AV.
Ik denk niet dat een beheerder een beslissingsmacht heeft. Of werkt de syndicus bij die beheersfirma?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 09 feb 2012 00:17

Basisakte nalezen; als die radiator een gemeenschappelijke functie verricht lijkt een, op zijn minst gedeeltelijke, compensatie verdedigbaar naar de vme toe.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 09 feb 2012 01:30

Beheerder gebouw is een firma van buitenuit,syndicus is mede eigenaar
Is in uw gebouw de feitelijke toestand niet eerder:
1. een externe firma is de syndicus
2. een mede-eigenaar staat de syndicus bij en vertegenwoordigt hem bij afwezigheid.

Punt 2 is expliciet verboden sinds 01.09.2010.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 09 feb 2012 10:19

omdat deze het water naar boven moet trekken voor de onderliggende appartementen.
Een radiator die water naar boven trekt? Moet een totaal nieuw principe zijn :lol: . Een radiator trekt géén water omhoog, nooit. Het water in een gebouw circuleert dmv een circulatiepomp of, bij vooroorlogse installaties, door thermosiphonwerking. Uw radiator heeft géén andere functie dan het verwarmen van uw badkamer. Waarschijnlijk staan ze alleen in de dakappartementen omdat die onder een dak liggen en dus meer warmteverlies hebben. Ik zou zeggen : zelf de vervanging betalen, en niets zeggen aan de VME, in de hoop dan hun nikkel nooit valt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gerda1955
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 09 feb 2012 10:29

ik weet niet hoe het water naar boven getrokken wordt maar er is mij gezegd dat als ik de radiator zou verwijderen er een aansluting moet gemaakt worden zodat het water naar boven blijft komen hoe weet ik niet,ik ben geen loodgieter

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 09 feb 2012 11:30

Mogelijks staat die radiator er als verbinding tussen de aanvoer en retourleiding van de verwarming.
Technisch is hij er niet nodig.
Zoals Oude Belg zegt: zwijgen en laten vervangen. Als ze hem wegnemen heb je een koude badkamer. Nu verwarm je die GRATIS.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 feb 2012 12:08

Dat is wel zeer kort door de bocht als je niet weet wat er exact in de statuten staat.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 09 feb 2012 14:22

Mogelijks staat die radiator er als verbinding tussen de aanvoer en retourleiding van de verwarming.
Elke radiator is een verbinding tussen aanvoer- en retourleiding : anders loopt er geen water door :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 09 feb 2012 14:45

Dat is wel zeer kort door de bocht als je niet weet wat er exact in de statuten staat.
Correct.

@Gerda1955

Wat staat er in de statuten over die radiator?

Zo er niets in staat is de vernieuwing ervan een exclusieve kost voor de eigenaar van het privatieve kavel.

Zo hij technisch gebruikt wordt ten bate van de gemene delen, kan de vervanging ervan ten laste zijn van alle mede-eigenaars, zo bewezen is dat er geen verbruik is ten bate van het privatief kavel (wat weinig waarschijnlijk is).

Gerda1955
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 28 feb 2012 21:53

Ten eerste wil ik iedereen bedanken die gereageerd heeft op mijn vraag.
Na telefonisch contact met de loodgieter die voor het gebouw werkt ben ik er achter gekomen dat de kosten voor een nieuwe radiator inderdaad door de gemeenschap betaald worden. Intussen is de radiator geplaatst en geniet ik terug van een warme badkamer.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”