wijziging basisakte

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

wijziging basisakte

#1 , 30 jan 2012 23:08

Hallo allemaal,

Ik ben eigenaar van een appartement en binnenkort gaan wij onze basisakte wijzigen omdat dit bij wet verplicht is.

De syndicus heeft ons gevraagd om eens na te denken wat we willen wijzigen/aanpassen want dit is het moment. We gaan daarvoor terug samenkomen.

Nu is het zo dat er bij ons in het gebouw flink wat wanbetalers wonen (maandelijkse provisie en jaarafrekening) en daardoor is het al voorgevallen dat er rekeningen niet tijdig betaald waren omdat er niet genoeg in kas was.

Kan er iets in de basisakte gezet worden zodat het heel eenvoudig is om achterstallige bedragen op te eisen (maandelijkse provisie, jaarafrekening en aandeel kosten gemeenschappelijke delen)? Nu is het in de praktijk zo dat de eigenaar pas na maanden over de brug komt met het geld. Er staan ook grote werken op de planning (gemeenschappelijke delen) en ik wil niet dat ze een groter deel bij mij komen opeisen omdat er eigenaars hun verplichtingen niet nakomen (gemeenschappelijke schuld van al de eigenaars). De helft zal gegarandeerd weer niet tijdig betalen en in het verleden is er mij al eens een groter aandeel gevraagd (andere syndicus) omdat er een factuur van een nieuw dak niet betaald kon worden. Ik heb dat toen geweigerd en dat is al bij al nog goed afgelopen. Maar er moesten wel nalatigheidsinteresten betaald worden (eveneens voor waterfacturen).

De syndicus stuurt wel aanmaningsbrieven maar daar lachen ze eens mee en ze komen maanden te laat met de betaling aanzetten. Kan dit daadkrachtiger opgelost worden? Ik zou dat dan opvolgen.

Dan de verdeling van het water. Wij hebben 1 gemeenschappelijke watermeter en aparte watermeters zetten is niet mogelijk i.v.m. de ligging van de waterleidingen (oud gebouw). Er is flinke onenigheid over de verdeling van de waterfactuur. Er wonen hier gezinnen bestaande uit 6 en 7 personen en ook alleenstaanden. De rekening wordt nu verdeeld volgens de quotiteiten maar enkele eigenaars willen graag dat de factuur per aantal inwoners/appartement wordt verdeeld. Kan dit ook in de basisakte worden geregeld?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jan 2012 10:36

Je zou in de basisakte kunnen laten zetten dat de syndicus, natuurlijk na de nodige AS aan de wanbetalende eigenaar, de kosten rechtstreeks bij de bewoner van het appartement, de huurder dus , kan gaan ophalen. Is perfekt wettelijk.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 01 feb 2012 11:55

Hallo allemaal,

Ik ben eigenaar van een appartement en binnenkort gaan wij onze basisakte wijzigen omdat dit bij wet verplicht is.

De syndicus heeft ons gevraagd om eens na te denken wat we willen wijzigen/aanpassen want dit is het moment. We gaan daarvoor terug samenkomen.

Nu is het zo dat er bij ons in het gebouw flink wat wanbetalers wonen (maandelijkse provisie en jaarafrekening) en daardoor is het al voorgevallen dat er rekeningen niet tijdig betaald waren omdat er niet genoeg in kas was.

Kan er iets in de basisakte gezet worden zodat het heel eenvoudig is om achterstallige bedragen op te eisen (maandelijkse provisie, jaarafrekening en aandeel kosten gemeenschappelijke delen)? Nu is het in de praktijk zo dat de eigenaar pas na maanden over de brug komt met het geld. Er staan ook grote werken op de planning (gemeenschappelijke delen) en ik wil niet dat ze een groter deel bij mij komen opeisen omdat er eigenaars hun verplichtingen niet nakomen (gemeenschappelijke schuld van al de eigenaars). De helft zal gegarandeerd weer niet tijdig betalen en in het verleden is er mij al eens een groter aandeel gevraagd (andere syndicus) omdat er een factuur van een nieuw dak niet betaald kon worden. Ik heb dat toen geweigerd en dat is al bij al nog goed afgelopen. Maar er moesten wel nalatigheidsinteresten betaald worden (eveneens voor waterfacturen).

De syndicus stuurt wel aanmaningsbrieven maar daar lachen ze eens mee en ze komen maanden te laat met de betaling aanzetten. Kan dit daadkrachtiger opgelost worden? Ik zou dat dan opvolgen.

Dan de verdeling van het water. Wij hebben 1 gemeenschappelijke watermeter en aparte watermeters zetten is niet mogelijk i.v.m. de ligging van de waterleidingen (oud gebouw). Er is flinke onenigheid over de verdeling van de waterfactuur. Er wonen hier gezinnen bestaande uit 6 en 7 personen en ook alleenstaanden. De rekening wordt nu verdeeld volgens de quotiteiten maar enkele eigenaars willen graag dat de factuur per aantal inwoners/appartement wordt verdeeld. Kan dit ook in de basisakte worden geregeld?

Alvast bedankt!
1. Wanneer ik een akte authentiek coördineer/wijzig of een nieuwe akte opstel, dan voorzie ik hierin standaard een clausule dewelke idd. de mogelijkheid biedt om bij juiridische invordering alle kosten aan achterstallige eigenaars aan-door te rekenen alsook voorzie ik een clausule mbt. een overdracht van schuldvordering.
2. De AV kan tot een nieuwe verdeling van bepaalde kosten beslissen (min. 80% meerderheid nodig) maar hiermee dient soms wel te worden opgelet. Zulke wijziging houdt conform de wet een authentieke wijziging van de statuten in.

Reclame

marc C
Berichten: 12

#4 , 01 feb 2012 17:21

Een tellertje plaatsen in elk appartement waar het water binnen komt (desnoods 1tje in de keuken en 1tje in de badkamer) kan toch zo geen grote kost zijn ? En daarna de verdeling van de waterkosten per verbruik.

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 01 feb 2012 19:53

Een tellertje plaatsen in elk appartement waar het water binnen komt (desnoods 1tje in de keuken en 1tje in de badkamer) kan toch zo geen grote kost zijn ? En daarna de verdeling van de waterkosten per verbruik.
Dat is in het verleden al eens nagekeken en wij moeten dan 3 meters per appartement hebben (badkamer, toilet en keuken). Daar is gewoon geen plaats voor omdat die ruimtes al vrij klein zijn.

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 01 feb 2012 19:54

Ik ga een aantal zaken noteren en voorleggen aan de notaris! Bedankt voor jullie hulp.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”