raad ivm erfdienstbaarheid, scheidingsmuur,nabuurschap....

Wautr
Topic Starter
Berichten: 3

raad ivm erfdienstbaarheid, scheidingsmuur,nabuurschap....

#1 , 27 jan 2012 15:41

Beste lezers, ...
>
> Even proberen kort onze situatie te schetsen , Vorige winter zijn wij over gegaan tot de aankoop van een woning liggende naast een appartements gebouw(tje)-In de scheidingsmuur tussen de appartementen en onze eigendom zitten twee ramen, beide geblindeerd.Toen we vorige winter op huisbezoek gingen waren alle ramen gesloten dus zijn we ervan uitgegaan dat deze ramen vaste ramen waren aangezien deze uitgeven op onze tuin.Ik heb enkele fotos ter verduidelijking bijgevoegd.
> Deze zomer bleek dat de vensters (raamvan de geburen hun keuken en raam van een berging/slaapkamer) blijkbaar toch niet zo vaststaand waren.Waardoor we deze zomer gemiddeld 3maal per dag voor verschillende uren geluidsoverlast ondervonden (telkens als onze buren in de keuken waren ) .
> Zoals U kan zien bevindt zich het grote venster op minder dan een meter van onze schuifdeur van onze keuken.
> Wat berteft erfdienstbaarheden , er staat zwart op wit in onze verkoopsovereenkomst dat er geen erfdienstbaarheden zijn toegestaan.De vorige eigenaar stadsarchitect van beroep heeft mij verzekerd dat het niet gaat over een gemene muur.
> Ons probleem is voornamelijk de geluidshinder we hebben van het raam van de keuken en aangezien het tweede raam ook geblindeerd is maar elke dag in de zomer volledig openstaat kunnen we zelfs niet gerust in onze tuin zitten .Ik heb al maanden verschillende fora afgelezen, het burgerlijk wetboek uitgeplozen en volgens Ons MAG het eerstre raam niet openkunnen gaan , bevindt zich op minder dan 90cm van onze keukenmuur , de scheidingsmuur is tevens ook de grenslijn van onze tuin.
> Zoals U ook kan vaststellen zijn er verschillende openingen gemaakt in de muur zoals voor de dampkap en voor de schoorsteen van de verwarming op de tweede verdieping.mag dit zomaar?en de waterafvoer van het dak?Volgens de bouwvergunning moet onze gebuur de gevel afwerken volgens de regels van de kunst.hii heeft ons gevraagd voor isolatie te mogen hangen op de gevel aan onze zijde, naar wat ik gelezen heb zouden wij hiervoor enige vorm van vergoeding moeten krijgen aangezien de isolatie zo’n 12cm langs onze kant komt te hangen.
> Ik weet ongeveer welke stappen we moeten ondernemen als we het allemaal officieel willen regelen (pv laten opstellen , officele metigen door landmeter... maar daarvoor zoek ik dan ook raad op dit forum, Wij hadden graag geweten of we iets kunnen ondernemen tegen de eigenaar én of we eigenlijk wel recht van praten hebben.Als het moet zijn we bereid om een landmeter in te schakelen maar aangezien dit toch een redelijke kost is hadden we graag toch eerst zeker geweten of het kan helpen.
> We hebben opnames van elk uur van de dag van de geluidshinder (zelfs ‘nachts) en foto’s van het tweede raam dat dagelijks openstaat.Ook hebben we al een eerste stap gezet en met de eigenaar gepraat maar die wil dat we het oplossen met de huurders.Er is destijds toen de eigenaar aan het renoveren was zelfs een bouwinspectie geweest (verslag kan worden doorgemaild) kan het zijn dat hij deze ramen over het hoofd heeft gezien aangezien de ramen op het tweede verdiep en geluikvloers wel zijn aangepast en volgens mij ook reglementair zijn , hebben hier dan ook geen hinder van.
> om een lang verhaal kort te maken , help !!!
> Aangezien er zoveel regels zijn voor zoveel verschillende situaties had ik hier toch enige duidelijkheid in gekregen.Volgens hetgeen ik gelezen heb , zouden de ramen vaststaand moeten zijn met al dan niet traliewerk of is dit enkel voor een gemene muur?Als het hier toch zou gaan om een erfdienstbaarheid ( niets bekend bij gemeente) wie moest ons dat meedelen?is deze erfdienstbaarheid een erfdienstbaarheid van licht ( volgens mij zal het zeker geen erfd.zijn van zicht want dit zorgt voor inbreuken op de privacy, toch?
>
> Denkt U dat U ons kan helpen of wenst U meer info om het probleem beter te kunnen inschatten , aarzel dan niet ...
> een jong koppel die kost wat kost een oplossing zoekt
>
> Dank bij voorbaat en mijn excuses voor de veel te lange omschrijving
>
> Wauter Flamant
>
ps de foto's zijn blijkbaar iets te groot om te posten maar indien U ons oprecht kan helpen , stuur ik ze meteen door

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding