kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartementen.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

kontrole op noodverlichting en brandhaspels appartementen.

#1 , 24 jan 2012 16:03

Is er een wetgeving die verplicht om de noodverlichting en brandhaspels aan een kontrole te onderwerpen voor appartements gebouwen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 24 jan 2012 16:15

Noodverlichting is in openbare gebouwen wel verplicht en dient 2x/jaar gecontroleerd te worden. Wat de wet zegt betreft de controle in app's gebouwen weet ik zo niet, de verplichting van een noodverlichting (als er al een verplichting is) zal afhangen van het aantal app'en denk ik.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 24 jan 2012 16:17

Hangt af van het bouwjaar, hoogte van het gebouw en het aantal lagen.

Bovendien mag men niet vergeten dat er een wereld van verschil bestaat tussen wettelijk verplicht en nodig om zonder problemen van de verzekering te kunnen innen bij een incident. Niet onderhouden van reeds aanwezige veiligheidsmaatregelen wordt ernstig fronsend bekeken door verzekeringsmaatschappijen om nog maar te zwijgen door parket.

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#4 , 24 jan 2012 16:35

Niet onderhouden van reeds aanwezige veiligheidsmaatregelen wordt ernstig fronsend bekeken door verzekeringsmaatschappijen om nog maar te zwijgen door parket.
In elk geval is het "onderhoud" van noodverlichting en brandalarm soms een lachertje en soms aanleiding tot fraude vanwege de onderhoudsfirma's, zoals met veel onderhoudsconracten. Dikwijls beperkt het onderhoud zich tot het langskomen van de betreffende technieker. Of dat die iets doet of niet weet alleen hij.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 24 jan 2012 16:57

Zolang jij een attest hebt is er niets wat men je kan aanwrijven... Alhoewel ik persoonlijk altijd graag service heb gehad voor de betalingen die ik verricht.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#6 , 24 jan 2012 17:24

welke attest? En moet dit dan toch gekontroleerd worden? Ons appartements gebouw is dertg jaar oud en bij mijn weten nog nooit noodverlichting en brandhaspels gekontroleerd.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 24 jan 2012 17:31

Brandhaspels, blusapparaten, rookdetectoren en noodverlichting dienen normaliter jaarlijks te worden nagekeken op werking, textielrot, nodige druk, capaciteit batterijen etc etc...

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#8 , 24 jan 2012 17:43

door wie?,

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 24 jan 2012 17:48

Er zijn diverse firma's die deze controle uitvoeren. Eentje die ik me onmiddellijk herinner is ... Zie pb.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#10 , 24 jan 2012 19:18

http://www.fireforum.be/page.aspx?PageID=629" onclick="window.open(this.href);return false;

daar eens gaan lezen , en of ge iets wijzer wordt ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 jan 2012 19:48

Brandhaspels, blusapparaten, rookdetectoren en noodverlichting dienen normaliter jaarlijks te worden nagekeken op werking, textielrot, nodige druk, capaciteit batterijen etc etc...
Dacht deze verplichting enkel telde in openbare gebouwen, scholen, ziekenhuizen, burelen enz...
In gewone appartementen heb ik nog NOOIT een keuring meegemaakt, buiten de keuring van de brandblusapparaten en de lift.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 24 jan 2012 19:52

Is er een wetgeving die verplicht om de noodverlichting en brandhaspels aan een kontrole te onderwerpen voor appartements gebouwen?
De oorspronkelijke bouwvergunning heeft in principe een onderdeel "commodo et incommodo". Daar zijn normaal een aantal bepalingen in die aard opgenomen, die moeten nageleefd worden. Die vergunning is normaal in bijlage gevoegd bij de basisakte.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 24 jan 2012 20:48

Gemeenten worden steeds zenuwachtiger wat betreft de brandveiligheid in oudere flatgebouwen. Gelet op het toenemend aantal incidenten, met fatale gevolgen, lijkt dit me een wijs besluit. Elk gebouw in mijn regio die gedurende de laatste 5 jaar werd gecontroleerd door de brandweer krijgt in zijn opmerkingen dat een regelmatige, bij voorkeur jaarlijkse, controle van alle blusmiddelen en brandwaarschuwingsapparatuur nodig is. (regio Hannuit/Tienen/Leuven)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 24 jan 2012 21:53

Gaat de brandweer dan vrijwillig over tot controle of wordt dat opgelegd via een gemeentelijke verordening?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 24 jan 2012 22:05

In sommige gemeenten voeren ze een georganiseerde controle uit in opdracht van de burgemeester, in anderen bieden ze zich aan bij de syndicus om vrijwillig eens samen met hen een controle van het gebouw uit te voeren. Het is ook voldoende dat een bewoner hierom bij de lokale brandweer verzoekt.

Persoonlijk is het na Luik vooral het persoonlijke aansprakelijkheidsrisico van de burgemeester dat de doorslag geeft denk ik. In Sint-Truiden of Tienen bijvoorbeeld heeft de burgemeester alle op zijn grondgebied werkzame syndici uitgenodigd op een voorlichting ivm met brandgevaar in flatgebouwen in de regio en de persoonlijke aansprakelijkheid van hen wanneer brand zou uitbreken in een slecht beveiligd gebouw nadat de brandweer én de stadsdiensten hen hierop gewezen hebben. Dat heeft zijn effect gehad...
In Leuven worden er regelmatig gehele gebouwen tijdelijk onbewoonbaar verklaard en verzegeld tot de eigenaars de nodige stappen ondernemen. (komt ook regelmatig in de pers..)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”