werken afvoerbuizen wc

Pieter72
Topic Starter
Berichten: 2

werken afvoerbuizen wc

#1 , 24 jan 2012 10:32

Hallo ik zit met volgende vraag ik ben medeeignaar van een appartement met 8 bewoners en 2 verdiepingen waar een syndicus is.
ikzef woon op het 2é verdiep,onlangs zijn er werken uitgevoerd aan de buizen van een wc afvoer vanaf het voetpad voorkant tot aan zijn private deel voor de geurhinder van wc.van een onderste eigenaar .men heeft deze werken uitgevoerd maar niet laten weten per brief aan alle medeeingenaars kan dit zomaar?

Ben ik ook verantwoordelijk voor deze kosten want op vorige algemene vergaderingen heeft men het er al dikwijls over die buizen gehad die zouden verkeerd zijn aangesloten geweest.en kan ik een kopie opvragen over het buizenstelsel.wan de mijne zijn naar mijn inziens op het achterkant van het gebouw aangesloten.

mvg pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2012 11:31

.en kan ik een kopie opvragen over het buizenstelsel.wan de mijne zijn naar mijn inziens op het achterkant van het gebouw aangesloten.

mvg pieter
En waar lopen die dan heen? Meer dan waarschijnlijk onder het gebouw door en sluiten aan op de buizen tussen het voetpad en de voorgevel.
Indien de vervangen buizen gemeenschappelijk waren zal je moeten betalen, en indien het probleem dringend was, mocht de syndicus ze laten uitvoeren zonder dat hierover de toestemming van een AV nodig was.

Pieter72
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 jan 2012 11:48

in het verleden is bewezen dat deze buizen verkeerd gelegd zijn,en de mijne zijn er niet op aangesloten maar aan de achterkant van het appartement wat dan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 jan 2012 14:11

Heeft de gemeente ook een riolering liggen langs de achterkant van het gebouw?
Ik denk het niet.
Wat zegt de basisakte en het reglement inwendige orde?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 26 jan 2012 13:27

Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen...Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht : ...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘er werken uitgevoerd aan de buizen van een wc afvoer vanaf het voetpad voorkant tot aan zijn private deel voor de geurhinder van wc.van een onderste eigenaar ‘

Indien die werken wegens hun hoogdringendheid geacht kunnen worden ‘daden van voorlopig beheer’ te zijn,dan behoorden zij tot de opdracht van de syndicus.

Indien die uitgevoerde werken geen ‘daden van voorlopig beheer’ zijn dan is voornoemd art.577-7.§ 1,1° van toepassing.

De rechtmatige kosten aan de gemeenschappelijke delen vallen onder toepassing van “Art.577-4.§1...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :...2° de met redenen omklede criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten...“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”