herziening huurprijs handelshuur na driejarige periode

mikado.007
Topic Starter
Berichten: 53

herziening huurprijs handelshuur na driejarige periode

#1 , 23 jan 2012 22:56

Art. 6, eerste lid, van de Handelshuurwet bepaalt dat bij het verstrijken van elke driejarige periode de partijen het recht hebben aan de vrederechter herziening van de huurprijs te vragen, mits zij bewijzen dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandighedenten minste 15% hoger of lager is dan de huurprijs die in de huurovereenkomst is bepaald of bij de laatste herziening is vastgesteld.

Wat wordt er bedoeld met nieuwe omstandigheden?

Ik zit namelijk met het volgende:

- heb vorig jaar een pand gekocht (betreft een handelspand);
- is verhuurd met een geregistreerd huurcontract voor een te lage prijs (500,00 eur per maand);
- ik moet het huurcontract wel blijven respecteren en huurder wil niet weg;
- contract met vorige eigenaar dateert van 08/2009.

Kan ik huurprijs dit jaar aanpassen?

Er is in weze niet veel gewijzigd in die buurt, maar de normale huurprijzen bedragen minstens 850,00 eur à 1.000,00 eur.

De huurder heeft gewoon een hele goeie zaak gedaan met de vorige eigenaar.

Graag uw mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2012 23:02

Cass., 8 januari 2007, rolnummer C040236N; Cass.; 3 december 2010, rolnummer C.09.0375.N
Onder nieuwe omstandigheden in de zin van artikel 6, eerste lid, van de Handelshuurwet moeten worden verstaan, objectieve omstandigheden die de huurwaarde van een handelspand duurzaam beïnvloeden, maar die niet voorhanden waren bij het bepalen van de huurprijs en zich sedertdien hebben voorgedaan, zodat er geen rekening mee kon worden gehouden bij het bepalen van de huurprijs.
De wetgever vereist niet dat de nieuwe omstandigheden waarvan sprake in voormeld artikel onvoorzienbaar zijn.

Als er niets veranderd is en de huurder bij aanvang van de huur een goede zaak gedaan heeft, is er geen reden om de huurprijs te verhogen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”