over welke kosten kan syndicus zelf beslissen?

roosje1979
Topic Starter
Berichten: 39

over welke kosten kan syndicus zelf beslissen?

#1 , 23 jan 2012 17:31

Beste,

volgende situatie doet zich voor . Appartementsgebouw met 4 appartementen (allen eigenaars) en 1 winkel.

De syndicus woont op de bovenste verdieping.

Vandaag krijg ik een mailtje dat er lekken zijn in het plat dak, dat ze enkele offertes heeft gevraagd om het plat dak te vernieuwen, en dat de goedkoopste uitkomt op 6.000€.
En of ik zo snel mogelijk 1250€ kan storten.

Mijn vraag:
mag zij dit beslissen zonder de andere bewoners te raadplegen?
moeten zulke grote kosten niet worden goedgekeurd op de AV? Een dank vernieuwen of een dak herstellen zijn toch 2 aparte zaken.
Een dringende herstelling is 1 zaak. Maar een vernieuwing moet toch gepland worden?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2012 19:32

Neen. De syndicus mag enkel beslissing tot de voorlopige herstelling van het dak. Vernieuwingswerken moeten op de AV beslist worden met een 3/4 meerderheid.
Schriftelijk mag een AV ook doorgaan, maar dan moet er eenparigheid zijn.

marc C
Berichten: 12

#3 , 01 feb 2012 17:24

Syndicus is toch geen eigenaar. Waar heeft die dan zich mee te moeien ? Die moet enkel zorgen dat de afrekening juist gebeuren.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 feb 2012 19:43

Syndicus is toch geen eigenaar. Waar heeft die dan zich mee te moeien ? Die moet enkel zorgen dat de afrekening juist gebeuren.
FOUT.
De taak van de syndikus is veel ruimer dan het maken van de afrekening.
Hij laat de dringende herstellingen uitvoeren die noodzakelijk zijn. Daarna vraagt hij de nodige bestekken aan voor de definitieve herstelling of volledige vervanging. deze dient hij voor te leggen aan de AV die er haar goedkeuring aan geeft. Het is ook de syndicus die de bestelling ervan plaatst, en niet een van de eigenaars. En het het is de syndicus die de werken dient goed te keuren na uitvoering en de rekening betaald. Pas daarna zal hij op het einde van het boekjaar een afrekening maken.
Dus heel wat ruimer dan marc.C hier zegt.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 feb 2012 07:22

... het is de syndicus die de werken dient goed te keuren na uitvoering en de rekening betaald.
Dit lijkt me iets te kort door de bocht. Persoonlijk meen dat het eerder is:

... het is de syndicus die de werken voorlopig dient goed te keuren na uitvoering en de rekening betaald met de kasmiddelen van de VME, op basis van een vooraf goedgekeurde begrotingraming. Het is de AV die eerst de werken definitief goedkeurt en daarna de afrekening goedkeurt.

Er is een onderscheid tussen een voorlopige oplevering en een definitieve oplevering, natuurlijk mits dat vooraf contractueel overeengekomen is tussen de VME en de leverancier.

roosje1979
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 02 feb 2012 14:46

Syndicus is toch geen eigenaar. Waar heeft die dan zich mee te moeien ? Die moet enkel zorgen dat de afrekening juist gebeuren.
In ons geval is de syndicus een eigenaar. En toevallig ook de eigenaar van het bovenste verdiep. Dus heeft zij last van het dak dat stuk is.

Ik heb haar uitgelegd dat een dak toch niet op een paar maanden stuk gaat.. de dakwerker zei immers dat het dak totaal verrot was aangezien er nooit onderhoud is gebeurd.
Maar na dreigementen dat ze naar de vrederechter ging stappen, heb ik ondertussen de som betaald.


Ik heb ondertussen een koper gevonden en de compromis wordt binnen enkele weken getekend. En dan ben ik voorgoed verlost van mijn syndius!

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 feb 2012 15:06

... het is de syndicus die de werken dient goed te keuren na uitvoering en de rekening betaald.
Dit lijkt me iets te kort door de bocht. Persoonlijk meen dat het eerder is:

... het is de syndicus die de werken voorlopig dient goed te keuren na uitvoering en de rekening betaald met de kasmiddelen van de VME, op basis van een vooraf goedgekeurde begrotingraming. Het is de AV die eerst de werken definitief goedkeurt en daarna de afrekening goedkeurt.

Er is een onderscheid tussen een voorlopige oplevering en een definitieve oplevering, natuurlijk mits dat vooraf contractueel overeengekomen is tussen de VME en de leverancier.
Ik had het hier wel over de ONDERHOUDSWERKEN , en niet over de investeringen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 03 feb 2012 06:26

Syndicus is toch geen eigenaar. Waar heeft die dan zich mee te moeien ? Die moet enkel zorgen dat de afrekening juist gebeuren.
FOUT.
De taak van de syndikus is veel ruimer dan het maken van de afrekening.
Hij laat de dringende herstellingen uitvoeren die noodzakelijk zijn. ...
In de wet over de mede-eigendom van 2010 wordt geen onderscheid gemaakt tussen onderhoud, herstelling, renovatie en vervanging.

In de wet over de boekhouding van 1975 wordt wel een onderscheid gemaakt, maar het advies van de "vastgoedsector" (bouwpromotoren, vastgoedmakelaars, verhuurders, ...) was van die aard dat zij geen onderscheid wensen. Het is nog niet geweten wat het uiteindelijk resultaat is, vermits het KB nog niet gepubliceerd is.

In de wet van 2010 (en 1995) wordt geen onderscheid gemaakt naargelang de dringendheid en noodzaak, maar wel heeft de syndicus de wettelijke plicht om alle voorlopige en bewarende maatregelen te treffen. Recent is ene syndicus nog veroordeeld tot het betalen van alle schade omdat hij in een analoog geval geen maatregelen hefet genomen. Hij diende de volledige kost van de renovatie van het dak te betalen uit eigen zak (cfr. mondelinge mededeling assessor BIV tijdens de Dag van de Mede-eigenaar 2011 NICM).

Enkele jaren geleden is in een zaak van plaatsen van rolluiken een syndicus-mede-eigenaar verdeeld tot het betalen van de integrale factuur, omdat hij de bevoegdheid van de AV niet had gerespecteerd. Dat vonnis heb ik niet in mijn bezit.

In deze gaat het om een syndicus-mede-eigenaar, die eigenaar is van het privatief kavel onder het dak. De huidige schade is voornamelijk te wijten aan gebrek aan onderhoud.

De syndicus staat in voor de opvolging van de staat van de gemene delen van het gebouw en hij dient de eventuele werken die hij noodzakelijk acht om het behoud van de gemene delen te verzekeren voor te leggen aan de AV voor beslissing. Dit zou hier niet het geval geweest zijn.
Art. 577-5
§ 3. De vereniging van mede-eigenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen.
Art. 577-8
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(...)
3° de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren;
4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
5° het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars te beheren; voor zover als mogelijk dient dit vermogen in zijn geheel geplaatst te worden op diverse rekeningen, waaronder verplicht een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal; al deze rekeningen moeten op naam van de vereniging van mede-eigenaars worden geplaatst;
6° de vereniging van mede-eigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen;
(...)
14° aan de gewone algemene vergadering een evaluatierapport voor te leggen in verband met de overeenkomsten voor geregeld verrichte leveringen;
(...)
Nergens staat in de wet dat hij kan beslissen voor de dringende en noodzakelijke werken.
Op basis van het punt 6 en 14 hiervoor heeft hij delegatie voor het beheer (= periodieke herstelling en geregeld verrichte leveringen) maar niet voor het behoud (= renovatie).

Op basis van de voorliggende informatie meen ik dat de betrokken syndicus niet eigenmachtig mag beslissen, maar het geheel moet voorleggene aan de AV. De syndicus mag wel de strikt noodzakelijke voorlopige maatregelen nemen.

Gezien de de facto bestaande belangenvermenging, neemt de syndicus volgens mij terzake grote risico's als hij op eigen houtje beslist.

dinno
Berichten: 33

#9 , 08 mar 2014 19:58

luc, "...de huidige schade is vooral te wijten aan een GEBREK aan ONDERHOUD". Wie is uiteindelijk hiervoor verantwoordelijk?
1) Dient de syndicus spontaan regelmatig (wat is regelmatig?) het dak te (laten) controleren (bewarend optreden) of
2) dient hij hiervoor eerst opdracht te krijgen van de VME of de AV?
wat als ofwel de syndicus of de VME of de AV zulke controle op de lange baan schuiven ? (renovatie dak = grote onkost...)(sommige eigenaars redeneren van "ik woon op het gelijkvloers, dus heb weinig last van dakproblemen...") Dak is algemeen deel dus ze moeten wel meebetalen bij herstelling, maar dat is toch nog iets anders dan wanneer je als eigenaar wonende onder het dak waterschade in je eigendom krijgt!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 09 mar 2014 01:24

luc, "...de huidige schade is vooral te wijten aan een GEBREK aan ONDERHOUD". Wie is uiteindelijk hiervoor verantwoordelijk?
1) Dient de syndicus spontaan regelmatig (wat is regelmatig?) het dak te (laten) controleren (bewarend optreden) of
2) dient hij hiervoor eerst opdracht te krijgen van de VME of de AV?
wat als ofwel de syndicus of de VME of de AV zulke controle op de lange baan schuiven ? (renovatie dak = grote onkost...)(sommige eigenaars redeneren van "ik woon op het gelijkvloers, dus heb weinig last van dakproblemen...") Dak is algemeen deel dus ze moeten wel meebetalen bij herstelling, maar dat is toch nog iets anders dan wanneer je als eigenaar wonende onder het dak waterschade in je eigendom krijgt!
1) “Regelmatig”: de AV dient verantwoording te vragen over de staat van het gebouw aan de syndicus, minimaal telkens hij ontlasting vraagt. Hiervoor is geen expliciete opdracht nodig, maar de bewijslast is niet evident, zowel voor de ME, de AV als de syndicus.

2) “expliciete opdracht”: Die wordt in principe expliciet vastgelegd in het reglement van mede-eigendom (zie Art. 577-4 §1 BW: “… de omvang van zijn bevoegdheden …”). In dat geval is de bewijslast eenduidig, transparant en evident. Vraag via een punt op de dagorde om een bepaling terzake op te nemen aan de statuten.

Context

Naar mijn persoonlijke mening zaaien bepaalde syndici en organisaties verwarring over de concrete bedoeling van Art. 577-4 §1 BW. Met die bepaling kan de AV het werkkader van de syndicus opleggen. Dat statutair kader heeft prioriteit op het syndicuscontract (zie Art. 577-14 BW).

De commissaris van de rekeningen dient erop toe te zien dat de gekende toekomstige lasten van de VME geboekt worden op de overeenstemmende rekening van de jaarlijkse inventaris van de VME (Cfr. KB 12.07.2012).

Voorbeeld (fictief)

Zo een deurwaarder een ‘bevel tot betaling” betekend aan de VME dient de syndicus het bedrag te boeken in de boekhouding als “schuld”. Als dat niet gebeurt, is de syndicus daar persoonlijk verantwoordelijk voor.

Maar de AV kan beslissen om die schuld niet te betalen (in beroep gaan, …). Dan blijft dus deze schuld open staan in de boekhouding. De VME draagt de gevolgen van de niet-betaling, en niet meer de syndicus. Een kandidaat-eigenaar zal dus voor de aankoop van het appartement zien dat de VME nog openstaande schulden heeft of minstens een geschil over een bepaalde bedrag.

Tip
Zie na of de toepassing van Art. 577-9 § 2, 3 en 4 BW mogelijk en rendabel is in uw geval.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”