documenten van de VME

linds
Topic Starter
Berichten: 13

documenten van de VME

#1 , 20 jan 2012 14:42

Beste,

Kan iemand me zeggen of een nieuwe syndicus recht heeft op alle boekhoudkundige stukken (dus facturen)van de de vorige syndicus? en zoja, tot hoeveel jaar terug?

Mvg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 20 jan 2012 19:00

De documenten zijn niet van de syndicus, maar wel van de VME.
Hij dient deze binnen de dertig dagen over te maken aan de nieuwe syndicus, samen met de fondsen, sleutels, ....

Hij mag geen originele stukken houden. Hij mag wel op zijn kosten afschriften maken, maar dan enkel om rekening af te leggen tegenover de VME (en deze copies te vernietigen zodra hij definitief quitus heeft gekregen).

linds
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 20 jan 2012 21:57

Dank voor je antwoord!

Weet u ook tot hoeveel jaar een syndicus zijn facturen en boekhouding moet bijhouden?
(en dus in principe hoeveel boekjaren hij bij einde van zijn opdracht aan de residentie moet teruggeven)?

Mvg

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 21 jan 2012 14:10

Zo de boekhouding bij de rechter betwist wordt: zolang de procedure loopt (ik ken een VEM die nog steeds v1992-1998 behandelt). De maximale termijn is naar ik meen 30 jaar.

Zo niet:
- ofwel maximaal 10 volle boekhoudingjaren. Stel dat de jaarrekening afgesloten wordt op 30.09, dan dient nu het archief alle gegevens te bevatten voor 01.10.2001 tot heden.
- ofwel minimaal 5 volle boekhoudingjaren.

Er bestaan verschillende interpretaties, naargelang het standpunt en de case. Maar ik heb nog geen sluitende bepaling gevonden, expliciet van toepassing op het archief van een VME.

Onder voorbehoud:
- 5 jaar is een minimum, omdat het de maximale verjaringstermijn is van de strafrechtelijke vorderingen ivm de boekhouding.
- 10 jaar is deze van burgerlijke vorderingen (met inbegrip van de individuele afrekening).
- 7 jaar is de maximale termijn van fiscale vorderingen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”