Aanpassen verdeelsleutel en andere

Michelsie
Topic Starter
Berichten: 12

Aanpassen verdeelsleutel en andere

#1 , 12 jan 2012 18:03

Beste,

Verdeelsleutel is momenteel 63/400 (autostaanplaats) , 112/400, 112/400, 113/400, (hogere eenheden inclusief garages).

Zo opteert één der eigenaars bepaalde zaken zoals het water, reparaties de verdeelsleutel als 100/400 ste te hanteren.

Ik ga hier niet mee akkoord daar ik het kleinste appartement bezit en onder 63/400ste val.

Gelijkvloers 2 bewoners, eerste verdiep 2 bewoners, tweede verdiep 4 bewoners, derde verdiep 5 bewoners.

U begrijpt dat indien over de waterverdeling, dit al niet eerlijk verloopt, en wij hier met een waterverbruik zitten van 400€ op 3 maand!

Vraag 1, kan een meerderheid van stemmen, de oorspronkelijke basisakte van het gebouw/appartement destijds opgemaakt veranderen in mijn nadeel?

Vraag 2: Is de syndicus vrij om bvb. sommen die een eigenaar tegoed heeft na het opmaken balans, als niet prioritair te beschouwen en de teruggave te blijven uitstellen, daar er rekeningen te betalen zijn zoals verzekering, gemeenschappelijk water of elektriciteit?

Vraag 3: Bij het vragen van extra provisie vraagt syndicus aan elk appt. een gelijk aandeel, ongeacht de verdeelsleutel, mag dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2012 20:00

Vraag 2: Is de syndicus vrij om bvb. sommen die een eigenaar tegoed heeft na het opmaken balans, als niet prioritair te beschouwen en de teruggave te blijven uitstellen, daar er rekeningen te betalen zijn zoals verzekering, gemeenschappelijk water of elektriciteit?
Heb jij soms liever uw geld dan het hele gebouw zonder water, elektriciteit en zonder verzekering te zetten?

Michelsie
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 12 jan 2012 20:38

Beste,

Dit is een twistpunt aangehaald door een andere eigenaar en niet door mij....
Deze persoon wacht al een jaar op een terugbetaling van 200€!!

Reclame

NLBN
Berichten: 58

#4 , 12 jan 2012 22:21

Met 200 € zal je vermoedelijk ook niet én water é electriciteit é n verzekering kunnen betalen.

Als de kas zo schrap zit ,is er ergens iets anders dat ofwel fout is ofwel een alarmsignaal zou moeten zijn voor een alerte syndicus en is er werk op tafel voor de RVM :(

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jan 2012 18:58

Vraag 2: Is de syndicus vrij om bvb. sommen die een eigenaar tegoed heeft na het opmaken balans, als niet prioritair te beschouwen en de teruggave te blijven uitstellen, daar er rekeningen te betalen zijn zoals verzekering, gemeenschappelijk water of elektriciteit?
Heb jij soms liever uw geld dan het hele gebouw zonder water, elektriciteit en zonder verzekering te zetten?
Dat doet totaal niet ter zake.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 jan 2012 19:05

Vraag 1, kan een meerderheid van stemmen, de oorspronkelijke basisakte van het gebouw/appartement destijds opgemaakt veranderen in mijn nadeel?
Wijzigingen aan de verdeling van de lasten vereist een 4/5 meerderheid (art. 577-7, 2°, a BW).
Wanneer deze wijziging in uw nadeel is, kunt u zich beroepen op art. 577-9, §6, 2° BW. Wanneer de algemene vergadering de wijziging dus zou beslissen, moet u toepassing maken van dit artikel. Het is namelijk niet onderworpen aan enige vervaltermijn.
Vraag 2: Is de syndicus vrij om bvb. sommen die een eigenaar tegoed heeft na het opmaken balans, als niet prioritair te beschouwen en de teruggave te blijven uitstellen, daar er rekeningen te betalen zijn zoals verzekering, gemeenschappelijk water of elektriciteit?
Neen. De syndicus moet een BAV bij elkaar roepen om dit probleem op te lossen. In casu, extra opvragingen vragen tenzij dit voorzien is in uw statuten.
Vraag 3: Bij het vragen van extra provisie vraagt syndicus aan elk appt. een gelijk aandeel, ongeacht de verdeelsleutel, mag dit?
Neen. De provisie moet gebeuren op basis van de aandelen.

Michelsie
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 13 jan 2012 19:35

Bedankt Float,

Maar ik denk dat deze eigenaar géén probleem gaat hebben andere eigenaars hierin mee te krijgen en mij 37/400sten op mijn 63/400sten bij te geven.

Ik vrees dat dit dus vredegerecht gaat worden.

Deze verdeelsleutel staat in basis akte en heerst al meer als 40 jaar.

Er zijn nogal veel geschillen hier in het gebouw.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 14 jan 2012 08:46

“Art.577-4.§1...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :...2° de met redenen omklede criteria en de berekeningswijze van de verdeling van de lasten...Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen : a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de medeëigendom...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest(zie Wet 5 mei 1865)...“(B.W.).
De syndicus is niet vrij om bvb. de betaling van sommen die een eigenaar tegoed heeft na het opmaken balans uit te stellen. Die eigenaar kan het hem verschuldigde desnoods van de VME gerechtelijk vorderen met nalatigheidsinterest,vanaf de ingebrekestelling(art.1139,1146 B.W.).

“Art.577-11...§5...Onder " reservekapitaal " wordt verstaan de som van de periodiek ingebrachte bedragen die zijn bestemd voor het dekken van niet-periodieke uitgaven, zoals de uitgaven voor de vernieuwing van het verwarmingssysteem, de herstelling of de vernieuwing van een lift, of het leggen van een nieuwe dakbedekking.”(B.W.).
Logischerwijze dient hierop voornoemd art.577-4,§1,2° toegepast.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Michelsie
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 17 jan 2012 21:46

Er is dus een onofficiele vergadering geweest met drie van de vier eigenaars.

Degenen die met de meeste personen het appartement bewonen, zijnde eentje met 5 huurders (derde) en het andere 4 bewoners (tweede), willen aparte watermeters.

Vervolgens komt de zaak eenheden ter sprake, men wil mij de 37 extra eenheden in de nek duwen, alsook de niet aan het gebouw aanhangige garages van de drie bovenliggende appartementen wil men mij mee in de kosten hiervan laten delen.

Op mijn vraag of mijn "aanzienlijk kleinere appt." dezelfde afmetingen had als de appartementen boven mij gelegen, antwoordde de man "ja"!, ik zit dus wel met een doorrij naast mij die de afmetingen van mijn appt. beperkt, maar volgens de man van het derde heb ik dezelfde oppervlakte als de andere????

De eigenlijke bemoeial die deze hele zaak in gang zette is tevens niet de eigenaar van het derde verdiep, maar haar vriend die denkt alles hier te gaan bepalen.

Ik heb deze "vergadering" verlaten, met de afscheidszin, dat ik ze wel bij de vrederechter zou terugzien....

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 jan 2012 08:10

Als ze niet willen luisteren, dan moeten ze achteraf maar voelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”