Halfopen bebouwing tussen twee wachtmuren

mgoiris
Topic Starter
Berichten: 3

Halfopen bebouwing tussen twee wachtmuren

#1 , 12 jan 2012 08:54

Wij willen een halfopen woning bouwen op een perceel van 10 meter breed (straatkant) tussen 2 wachtmuren. Dus de breedte vormt geen probleem.De eigenaar van de woning (waar we niet zouden tegen bouwen) is bereid een schriftelijke verklaring af te leggen (om bij de bouwaanvraag te voegen), dat wanneer hij ooit zijn woning afbreekt, eveneens 3 meter van de perceelsgrens wenst te blijven.Kan dit en in welke wetgeving kan ik dit terugvinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2012 08:59

Wat staat er in de verkavelingsvoorschriften?

mgoiris
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 jan 2012 11:26

Er zijn geen verkavelingsvoorschriften.

Reclame

mgoiris
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 12 jan 2012 15:50

Eerst even duidelijk stellen :
- Voor dit perceel en de naastliggende zijn er GEEN verkavelingsvoorschriften.

- De twee naastliggende gebouwen zijn twee halfopen bebouwingen met telkens een wachtmuur langs mijn zijde, waardoor ik een gesloten bebouwing van 10 meter breed zou moeten bouwen. Dit is voor ons véél te groot (7 meter breedte + 3 meter uitweg is meer dan voldoende), brengt budgetair een serieuze meerkost mee en we hebben geen oprit naar de tuin.

- De buurman (waartegen we NIET bouwen; dus de kant van de 3 meter) heeft er totaal geen probleem mee om een document te tekenen, waarin hij vermeld dat hij bij afbraak van zijn woning eveneens 3 meter zal opschuiven. Zijn straatzijde is zelfs nog breder.

- Het is enkel de gemeentedienst, welke ons voor het ondertekenen van de contracten mondeling de zekerheid heeft gegeven om een halfopen bebouwing op deze manier te vergunnen, die nu plots haar kar keert en zegt dat het toch een gesloten bebouwing moet zijn. Indien we dit hadden vernomen voor het ondertekenen van de contracten hadden wij nooit daar gebouwd/grond gekocht.

- Mijn vraag is eigenlijk of deze procedure ook wettelijk geregeld is (waar vind je dit terug) en/of mensen een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”