Geluidsoverlast van hond

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Re: Geluidsoverlast van hond

#16 , 21 jan 2012 18:48

UPDATE:
Daar dat zielige beest er nog altijd zit, heb ik deze week contact opgenomen met de kwartieragent.
Het enige probleem is dat wij hier momenteel geen kwartieragent hebben. LOL!
Zijn taken worden wel overgenomen en men heeft mij verzekerd dat volgende week burenbemiddeling zou ingeschakeld worden.
Ik ga nog even afwachten, maar ben ondertussen vastbesloten uiterlijk eind volgende week de nodige stappen te zetten, ofwel via burenbemiddeling ofwel via de dierenbescherming.
Met het blaffen kan ik absoluut leven, maar dat gehuil gaat door merg en been.
Het arme dier zit dan ook weeral héél de dag alleen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Je Oma

#17 , 21 jan 2012 19:18

Tope, ik herken het probleem. Drie jaar in een HOB gewoond (bouwjaar begin 70 denk ik, dus geen geluidsisolatie - gewoon muur aan muur) en de buren hadden ook een hond. Janken, blaffen, zat ook altijd binnen. En als hij buiten zat, dan konden wij bij wijze van spreken niet buitenkomen of de hond sprong op en begon te blaffen.
En 's avonds wakker schieten van het gehuil en gejank... Om gek van te worden.

Probleem is dat er met de eigenaars van de hond vaak niet te praten valt. Zeker niet met eigenaars die hun hond laten janken en blaffen in huis terwijl ze weten dat het gebrek aan isolatie (maar zelfs indien de isolatie up-to-date was zou dat gejank er nog doorheen gegaan zijn) voor onhoudbare situaties zorgt.
Met zulke mensen valt gewoon niet praten en in 99% vd gevallen zijn ze marginaal, agressief of hardleers. Kortom= geen beginnen aan.

Hoe opgelost? Braaf gaan vragen was geen oplossing. Politie is twee keer langsgeweest met als gevolg pesterijen. Gelukkig zijn we daarna verhuisd.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#18 , 22 jan 2012 00:56

Zij zijn huurders en ik ben eigenaar.
De verhuurder is een tijdlang mijn buur geweest en er is een goed contact.
Ik wil hem er in dit stadium nog niet bij betrekken.
Als het echter nog lang duurt eer ze de schade aan de tuinafsluiting (gemene muur) herstellen, zal ik niet anders kunnen, vrees ik.

Reclame

Je Oma

#19 , 22 jan 2012 11:22

Ik denk dat de verhuurder (je ex-buur) ook wel graag wat er zich eigenlijk dagdagelijks afspeelt in z'n verhuurde eigendom. Dus ik denk niet dat hij het erg zou vinden moest je er hem bij betrekken.

josi
Berichten: 551

#20 , 23 jan 2012 12:42

Dit is volgens mij toch wel dierenmishandeling!!Een hond moet kunnen alleen zitten maar niet elke dag van 's morgens tot 's avonds in een bench opgesloten worden.Zulke mensen zouden geen dieren mogen houden!

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#21 , 05 mar 2012 09:57

Update:
Verleden week is er een medewerker van Stadsbeest de situatie komen bekijken: http://www.hetstadsbeest.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij Het Stadsbeest is mijn klacht wat anoniemer omdat ik niet - zoals bij burenbemiddeling wel het geval is - uiteindelijk met de buren rond de tafel moet gaan zitten om tot een oplossing te komen.
Dat heeft in onderhavig geval trouwens helemaal geen zin.

De tussenkomst van Het Stadbeest is tweeledig: ze proberen de overlast voor de buurt te beperken, maar onderzoeken ook of het dier een goede verzorging krijgt.
En dat is wat ik eigenlijk beoog.
Er wordt eerst en vooral contact opgenomen met de huisbaas en dan met de huurders.

Nu het weer beter wordt, laat hij de hond 's morgens een tijdje in de tuin die ondertussen herschapen is tot een hondentoilet.
Zucht!

Franciscus
Berichten: 38587

#22 , 05 mar 2012 18:28

ik dacht dat ze bij het stadsbeest een echte 'hondenpsycholoog' hebben zitten ....

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#23 , 06 mar 2012 13:32

@ Franciscus

Het Stadsbeest heeft verschillende onderafdelingen waarvan Het Buurtbeest er één is.

Het Buurtbeest heeft een gedragspreekuur en daarvoor beschikken ze over gedragstherapeuten.
Hier komt onze prins Laurent zelfs in the picture: http://www.manuswerkt.be/nl/home/het-buurtbeest_23.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Quote
Gedragspreekuur
Door gedragsproblemen van een huisdier kunnen mensen beperkt worden in hun dagdagelijks functioneren. De stap zetten naar een specifieke hulpverlening is niet makkelijk daarboven is het financieel niet altijd haalbaar. Door middel van een spreekuur gaan we kijken naar het gedrag van het huisdier. Onze gedragstherapeuten gaan samen met de eigenaar op zoek naar de oorzaak van het probleem, en werken een oplossing uit waarbij het welzijn van u huisdier centraal staat. Het Stadsbeest biedt deze dienstverlening aan haar klanten van de Stadsbeestbrigade (uitlaatdienst) en de hondeneigenaars die aangesloten zijn bij Het dispensarium van de Stichting Prins Laurent.
Unquote

Ik ben blij dat ik deze organisatie ontdekt heb en ik hoop dat ze zullen kunnen helpen.
Dit koppel heeft ook 2 kleine kinderen, maar die zie of hoor ik amper.
Daar mijn 3 kids het huis uit zijn en ik nog geen kleinkinderen heb, keek ik wel uit naar wat nieuw kindergejoel.
In de plaats heb ik een hond gekregen die huilt en blaft bij gebrek aan aandacht en beweging.
Hier moet hoedanook een oplossing komen, daar is geen weg naast.
Deze hond verdient een echt hondenleven met alles erop en eraan.

violette
Berichten: 24

#24 , 09 apr 2012 15:18

Ik heb wel proberen kontact te hebben met de buren wat dus niet hielp. dan dus de wijkagent is er al tweemaal geweest en vrijdag liet ze de hond s'nachts weer buiten en was zelf weg.
Ook overdag blaft hij veel zodat ik hem hoor boven mijn T.V met al de deuren dicht.Ik zal nu zien of de politie van de interventie dienst haar zal aanspreken. Ze heeft dus drie honden. En ze werkt in het ziekenhuis in verscheidene ploegen op de spoedienst. Als ze dus s'nachts werkt is ze niet thuis en als ze thuis komt gaat ze dan naar bed natuurlijk. Dus een dag en een nacht zijn die honden dan alleen ( een hond weet s'nachts wel als zijn baas thuis is hoor)Ik heb hier soms een hond van de familie op bezoek en als hij blijft slapen wil ik hem wel meenemen naar boven ,maar hij wil niet dus blijft hij beneden en laat ik de deur naar de gang open en toch ligt hij aan de trap , dit wil wel zegen dat hij weet dat ik er ben. Als ze dan andere uren heeft is ze wel thuis soms en gaat ze ook wel weg en laat hem dan buiten om onze oren te beschermen zeker. Hij zit dan te blaffen maar ja daar heeft zij geen last van. Ik ben niet curieus wat de buren doen maar door al dat lawaai kan ik niet anders dan het horen . Nu is ze op dit ogenblik vertrokken want dan zit een van haar kleine honden een uurtje te janken binnen.
Ik begrijp niet dat we daar zo weinig verweer tegen hebben. En ik begrijp ook niet dat iemand drie honden houd en bijna nooit thuis is . Ze doen dan hun behoefte op een kleine tuin en lopen daar dan in en dan komen ze in huis Brrr ik mag er niet aan denken . die drollen liggen daar dan een week en binnenkort komen de vliegen aan en mijn achterdeur staat open wel met bescherming tegen de vliegen , maar ge kunt er toch niet aan uit dat vliegen binnenkomen en dat is zeer gevaarlijk voor ziekten.Ik denk wel als ik het begin te ruiken dat ik de gezondheidsdienst zal bellen.
groetjes Violette

artemis
Berichten: 3293

#25 , 09 apr 2012 15:42

Nu ben ik helemaal geen hondenkenner (zit meer in de katten) maar de mensen die ik ken die honden en een eigen tuin hebben zeggen me allemaal dat hun hond niet in hun eigen tuin poept (wel plast) omdat het dier dat als vervuiling van zijn territorium beschouwt en daardoor liever elders zijn grote boodschap doet.

Ga ik te ver door te stellen dat honden die systematisch in eigen tuin (moeten) poepen omdat hen geen alternatief geboden wordt eigenlijk als verwaarloosde honden beschouwd kunnen worden?

violette
Berichten: 24

#26 , 09 apr 2012 16:55

Nu ben ik helemaal geen hondenkenner (zit meer in de katten) maar de mensen die ik ken die honden en een eigen tuin hebben zeggen me allemaal dat hun hond niet in hun eigen tuin poept (wel plast) omdat het dier dat als vervuiling van zijn territorium beschouwt en daardoor liever elders zijn grote boodschap doet.

Ga ik te ver door te stellen dat honden die systematisch in eigen tuin (moeten) poepen omdat hen geen alternatief geboden wordt eigenlijk als verwaarloosde honden beschouwd kunnen worden?
Artemis inderdaad. een hond is een proper dier en doet zijn behoefte niet op zijn eigen territorium. Dus als ge een grote tuin hebt zal hij wel in de verste hoek ver van huis zijn behoefte doen. En als de eigenaar het niet opkuist schuif hij wel verder op ,hij zal niet dicht bij het oude drolleke gaan.. Daarbij heeft een hond een heel goede neus. Dus kunt ge u voorstellen die honden hier naast mij moeten hun behoefte doen en dan in hun toilet blijven zitten. In een hondenschool is er een( plaspleintje) noemen ze dat gewoonlijk gaan de honden daar hun behoefte doen als ze toekomen met hun baasje wel de meeste honden willen daar niet gaan als er al andere honden geweest zijn.
Hoe ge het moet noemen weet ik niet , maar het is zeker niet korrect en diervriendelijk als ge uw hond in zijn poep laat rondlopen. En er liggen er dus al eens platgedrukt dus komen ze toch in huis hé. Hoe moet ge dat dan noemen. :roll:


Groetjes Violette

violette
Berichten: 24

#27 , 12 apr 2012 23:26

Is hun derde hond die problemen geeft.
Zegt iets over de eigenaars maar weinig over de honden.
franciscus het is niet de derde hond die last bezorgd. Ik moet zeggen die twee kleine zijn nog het minst van al. Die maltezer blafte erg als ze hem buiten laat en dan vertrekt uit haar huis dan zit hij erg te blaffen , Maar dat is zelden dat hij lang buiten is. En de tweede kliene hoor ik ook weing balffen. Enkel als ze binnen zitten en ze gaat weg jankt er een van die kleintjes. maar de ergste last is de St bernardshond. Ik denk dat hij staat te baffen vanaf dat ze hem buiten laat en dan zwijgt hij een beetje want ik denk dan dat hij weer binnen is maar dan hoor ik weer een hele reeks geblaf. Soms zie ik hem als ik in mijn stalletje moet zzijn achteraan en dan staat hij wel aan de venster te blaffen om binnen gelaten te worden . Maar het duurt inderdaad soms lang Vooraleer ze hem binnen laat.
Ik moet zeggen tot nu toe sedert ik de wijkagent voor de tweede maal heb laten komen is het stllier s'nachts maar of het zal blijven deuren betwijfel ik. Zo een stadsbeest waar jullie over spreken bestaat niet in Aakst.

Groetjes Violette

violette
Berichten: 24

#28 , 12 apr 2012 23:37

het is duidelijk dat de mensen geen verstand hebben van honden trainen of houden en er zelfs niet voor geschikt zijn. . Het is perfect mogelijk een hond goed af te richten zodat hij stil blijft - zelfs bij lange afwezigheid. Zijn kennel moet dan ook wel aangepast zijn. Een hond steek je niet dagenlang in een bench.
dierenbescherming inseinen...? Een hondekennel moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.Minstens genoeg uitloop om een beetje te bewegen.
ja eylis ik hoor het u graag zeggen dat een hond kan opgevoed worden dat hij niet blaft.Als ik dat zeg aan de mensen bekijken ze mij of dat ik misschien zot ben . Maar inderdaad , mijn honden blaften maar als er iemand aan de deur belde en vanaf ik afkwam was dat gedaan. Ze blaften nooit naar de buren . Het eerst wat ik deed als ik mijn honden voor de eerste maal alleen thuis liet als ze een maand of 6 waren denk ik, dan ging ik nadien zelf naar de buren om te vragen of ze geen last hebben gehad van mijn honden die misschien zouden gejankt hebben. En we woonden dan nog in huizen die volledig alleen stonden.Maar als een hond huilt kunt ge dat ver horen.
Wat ik ook nooit deed was de honden buiten laten terwijl we weg waren. Veel mensen doen dit om hun eigendom te bewaken , maar dan moeten ze die binnen steken en ook niet in een kennel. Ik vond dat ik voor de veiligheid van mijn honden moest zorgen .En als ze buiten lopen kunnen ze hen een stuk vlees geven met vergif of verdoving.

groetjes Violette

metaalarbeider007
Berichten: 1

#29 , 31 jul 2012 22:59

Ik ben in feite nog steeds aan het twijfelen of ik hen eerst zou aanspreken of ineens naar de kwartieragent zou stappen om hem te vragen hoe ik deze kwestie het beste kan aanpakken.
Ik zou hen gewoon eerst aanspreken.. Kans is groot dat ze het zullen begrijpen.

polarskin
Berichten: 7
Locatie: Antwerpen

#30 , 28 sep 2012 01:17

Wel spijtig genoeg is het enige dat ik op deze commentaar kan zeggen is:
U vind het misschien een zielig beest, zou u misschien niet beter u zelf evalueren?
Trouwens het zou misschien beter zijn af en toe eens buiten te komen dan zou u waarschijnlijk niet gans de dag het gejank moeten aanhoren.
Onbeschofte zelf genoegzame mensen, die waarschijnlijk een oudere dame met een gezel het plezier nog niet geven, boven hun eigen zin.
Misschien is het beter een beetje toleranter te zijn, zal je ook minder problemen hebben met jezelf.
Schijnbaar is onverdraagzaamheid de "hype" van deze eeuw, behalve als het hunzelf betreft natuurlijk.
Ga je hetzelfde zeggen wanneer een baby je de hele nacht zou wakker houden?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”