Geluidsoverlast van hond

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Geluidsoverlast van hond

#1 , 07 jan 2012 12:51

Ik woon in een rijhuis in een rustige buurt met wooneenheden van telkens 2 rijhuizen met aan elke kant één HOB.
In het rijhuis naast mij zitten huurders die sinds de zomer een jonge Dobbermann houden die ze tijdens hun afwezigheid in een bench in de living steken.
Probleem is dat ze heel vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds laat afwezig zijn en soms zelfs 's nachts.
De rechtstreekse buren kunnen bijgevolg 'genieten' van constant geblaf en gehuil.
Los van het feit dat dit voor ons een erg storende geluidsoverlast is, vind ik dit regelrechte dierenmishandeling.
Ik weet echter niet zo goed hoe ik dit probleem het beste zou aanpakken.
Hen erover aanspreken lijkt mij niet zo'n goed idee, daar ik het gevoel heb dat zulks bij hen in het verkeerde keelgat zal schieten.
Zou ik contact opnemen met de kwartieragent? Of met de dierenbescherming misschien?
Graag wat raad aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 07 jan 2012 13:42

Dierenmishandeling is het niet; een hond moet leren alleen te zitten. Wij hebben een gelijkaardig probleem gehad. Het enige dat enigszins geholpen heeft is een gesprek aangaan met de wijkagent. De vrouw is met haar hond gelukkig verhuisd en de kinderen van de nieuwe buren gaan gelukkig op tijd naar bed. Het is eigenlijk jammer dat wie een hond in huis haalt niet verplicht wordt om een cursus te gaan volgen.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 07 jan 2012 14:03

Dierenmishandeling is het niet; een hond moet leren alleen te zitten.
Los van de overlast is er nog een verschil tussen een hele dag alleen zitten en een hele dag opgesloten in een bench (alleen) zitten. En waar moet die hond intussen zijn behoeftes doen?

Ik dacht dat er een meldpunt dierenmishandeling bestond, zal het trachten te vinden.

Reclame

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#4 , 07 jan 2012 14:21

Dit koppel heeft ook 2 kleine kids die wij amper zien of horen.
Het is hun derde hond op de paar jaar dat ze hier wonen.
De tweede vorige honden (de tweede was een Brenner-Sennen) zaten meestal in de kleine tuin en werden afgevoerd wegens te zenuwachtig en niet veilig voor de kids.
Niet moeilijk, want de beesten tolden zich gek op zo'n kleine oppervlakte.
De Brenner-Sennen heeft van frustratie een paar latten uit de houten afscheiding gebeten.
Ik heb een schadeclaim bij mijn verzekering ingediend, maar ze reageren gewoon niet.
En dan is het nu een Dobbermann geworden.
Ik mag er niet aan denken dat ze deze hond in de zomer in de tuin achterlaten, want die springt geheid over een afsluiting van 1 m 80 hoog.

jinan
Berichten: 107

#5 , 07 jan 2012 15:13

Vroegere buren van mij hadden een hondje. Ze hadden ook een café en dat hondje zat dus vaak alleen van 's middags tot 4u 's ochtends. Ik moet je niet vertellen hoe die blafte! Kwam die vrouw eens tegen en zei haar dat het hondje zoveel blafte. "O ja, dat weet ik", zei ze....
Wijkagent deed er niks aan.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 07 jan 2012 17:51

Gezien schade aan afsluiting .... kan dit als een 'strafbaar feit' weerhouden worden.
Het alleen laten : mogelijk dierenverwaarlozing net als niet voldoende ruimte in huis.
De geluidsoverlast zowel overdag als 's nachts vervolgbaar.
Misschien niet zomaar de wijkagent aanspreken maar ervoor zorgen dat uw 'klacht' geregistreerd wordt.
Via 'blauwe lijn', meldingsformulier gemeente/politie, gesprek(je) met teamleider/teammanager bij politie .....dan is de zaak ingegeven en moet er een oplossing gezocht (en gevonden) worden.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 07 jan 2012 17:56

trainingtip:
honden leren het blaffen efficient af als ze telkens ze zomaar beginnen blaffen bij elke vogel die voorbijfladdert of als ze zich vervelenl een muilmaskertje aantrekt voor 20 minuten. Dan conditioneer je ze zodat ze het niet meer zullen doen.
Dit doe je gedurende een paar dagen (een heel weekend bvb.) en je moet dus wel even bij de les blijven: hond blaft: muilkorfje aan.
Hang het muilmaskertje ook in hun zicht. Reken maar dat ze het onthouden.
Geef deze tip door aan de buren.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 07 jan 2012 18:06

Eylis, deze hond blaft waarschijnlijk vooral als hij alleen zit en dan nog vast in de bench. Het lijken mij mensen die niet weten hoe je met honden moet omgaan en die er eigenlijk beter geen zouden hebben want een hond laat je niet alleen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zonder zonder dat die uitgelaten wordt.
Als je jouw tip aan de buren van Tope doorgeeft dan zit die morgen misschien heelder dagen met een muilband vast in die bench, het arme beest.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 08 jan 2012 17:07

het is duidelijk dat de mensen geen verstand hebben van honden trainen of houden en er zelfs niet voor geschikt zijn. . Het is perfect mogelijk een hond goed af te richten zodat hij stil blijft - zelfs bij lange afwezigheid. Zijn kennel moet dan ook wel aangepast zijn. Een hond steek je niet dagenlang in een bench.
dierenbescherming inseinen...? Een hondekennel moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.Minstens genoeg uitloop om een beetje te bewegen.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 09 jan 2012 10:26

“Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De eigenaar van een pand die door een daad,verzuim of enige gedraging het evenwicht tussen de eigendommen verbreekt door een naburige eigenaar een hinder te berokkenen die de gewone ongemakken van het nabuurschap te boven gaat,is hem een rechtsmatige en passende compensatie verschuldigd waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld. De schadeleider kan tegen de nabuur die dat evenwicht heeft verbroken een rechtsvordering instellen op grond van art.544 B.W.,zelfs als de schade door de fout van een derde is veroorzaakt‘[Cass. 25 juni 2009(A.N./P.),R.W.2010-11,1645-1648,Noot DE BIE,T.,Relaas van een verdere afbrokkeling van de evenwichtsleer als objectieve aansprakelijkheidsgrond].

‘Probleem is dat ze heel vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds laat afwezig zijn en soms zelfs 's nachts. De rechtstreekse buren kunnen bijgevolg 'genieten' van constant geblaf en gehuil’

Dit constant geblaf en gehuil kan art.544 B.W. schenden,rekening houdend met alle omstandigheden van de zaak.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

werner1
Berichten: 110

#11 , 09 jan 2012 17:28

Waarvoor de wijkagent allemaal niet goed is... .
Waar is het gezond verstand om dit eerst te bespreken met de buren zelf, of alvast een poging te ondernemen. Lost dit niets op dan kan men alsnog verdere stappen ondernemen. Hoe zou je zelf reageren indien direct de wijkagent of dierenbescherming op je wordt afgestuurd .... ?

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 10 jan 2012 00:00

Is hun derde hond die problemen geeft.
Zegt iets over de eigenaars maar weinig over de honden.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#13 , 10 jan 2012 13:12

Bedankt voor alle reacties.
Ik weet niet wat er gebeurd is, maar sinds zondag is het quasi stil aan de andere kant van de muur.
Het lijkt wel of ze deze thread gelezen hebben.
Als er verandering komt in de situatie, laat ik het jullie zeker weten.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 10 jan 2012 13:22

Toch al eens gaan babbelen met politie zijn ze op de hoogte van de zaak en mogelijk zijn daar nog andere (verborgen)problemen.
Tevens geeft het u een aantal tools om op te treden ALS het weer eens misloopt.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#15 , 10 jan 2012 14:50

Ik ben in feite nog steeds aan het twijfelen of ik hen eerst zou aanspreken of ineens naar de kwartieragent zou stappen om hem te vragen hoe ik deze kwestie het beste kan aanpakken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”