Erfdienstbaarheid Overweg

GR19
Topic Starter
Berichten: 1

Erfdienstbaarheid Overweg

#1 , 03 jan 2012 14:38

Ik ben eigenaar van een dreefje waarvan gebruik wordt gemaakt door buren (voor parkeren wagens) en landbouwers (voor bereik akkerland) alsook een eigenaar van paarden. Hoewel dit voor mij geen probleem is komt er nu toch wat discussie over en ik zit met de volgende vragen :

1. Hoe kan ik juist weten aan wie ik wel of niet overweg moet verlenen.
- de buurman die het gebruikt om achteraan op zijn hof te komen (terwijl hij ook langs de straat op zijn huis kan ?)
- de verschillende landbouwers. De percelen kunnen ook langs andere wegen "ontsloten" worden. Het is mij dus niet duidelijk wie / wel en wie niet langs onze dreef mag

2. Kosten.
- Om de auto's over te laten rijden is eigenlijk af en toe verharding nodig. Kunnen mijn buren mij verplichten deze te betalen ?
- Kan ik aan de verschillende gebruikers een kleine bijdrage vragen voor onderhoud ?

Bedankt, GR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2012 15:01

Een vraag die iedere maal dient gesteld te worden: Wat staat er in uw eigendomsakte?

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 03 jan 2012 15:57

Inderdaad, de "erfdienstbaarheid" wordt vastgelegd in de verkoopakte. Daar dienen de modaliteiten voor de uitoefening van deze erfdienstbaarheid te worden gedetailleerd.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 jan 2012 10:23

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf INGESLOTEN ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.§ 2. De vordering tot toewijzing van een uitweg is onverjaarbaar...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Ik ben eigenaar van een dreefje waarvan gebruik wordt gemaakt door buren (voor parkeren wagens) en landbouwers (voor bereik akkerland) alsook een eigenaar van paarden.’

ENKEL de eigenaars van een ingesloten erf beschikken over een vordering tot toewijzing van een UITWEG. Zij kunnen geen verharding van die uitweg vorderen.

“Art.686.Eigenaars mogen op hun eigendommen of ten voordele van hun eigendommen zodanige erfdienstbaarheden vestigen als zij goedvinden, mits echter de gevestigde dienstbaarheden noch aan een persoon, noch ten voordele van een persoon, maar slechts aan een erf en ten behoeve van een erf worden opgelegd...Gebruik en omvang van de aldus gevestigde erfdienstbaarheden worden geregeld door de titel die deze vestigt...”(B.W.)..

Onderzoek in dat geval de titel die de erfdienstbaarheid vestigde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”