Kortelings vindt een algemene vergadering plaats.
De steeds terugkerende agendapunten over aanwezigheidsverificatie, verkiezing voorzitter, aanstelling rekencommissaris, aanstelling secretaris, herverkiezing syndicus… worden keurig apart opgegeven.
Minder duidelijk zijn de volgende agendapunten:
- vragen gesteld door eigenaars
- varia
Tijdens de vergadering komt dan de aap uit de mouw!
Onder ‘varia’ en ‘vragen door eigenaars’ zitten punten verdoken die heel verregaand zijn en veel geld kosten, zoals:
- herschilderen van gang en trappenhal
- vervanging garagepoort
- tuinpad heraanleggen
- omheining plaatsen
- …
Tijdens die vergadering wordt verzocht hierover te beraadslagen en te stemmen.
Het kan toch niet dat (bepaalde) mede-eigenaars tijdens de vergadering, zonder enige voorafgaandelijke kennis, over die ‘verdoken’ agendapunten moeten beraadslagen en stemmen, waarna een beslissing volgt.
Volgens de syndicus moeten deze punten niet specifiek vermeld worden als agendapunten samen met de oproep tot een algemene vergadering.
Mijn vragen:
- Moeten de agendapunten duidelijk omschreven worden in de agenda die samen met de uitnodiging tot het houden van een vergadering bezorgd wordt?
- Kan ik als mede-eigenaar voorkomen dat over een agendapunt dat niet op de agenda stond bij de uitnodiging wordt beraadslaagd, gestemd en beslist?
- Indien toch over een agendapunt dat niet op de agenda stond, ondanks mijn verweer tijdens de vergadering, wordt beraadslaagd, gestemd en beslist ongeldig?
- Indien van mijn afwezigheid op een vergadering gebruik gemaakt wordt, om over agendapunten die niet op de agenda staan te beraadslagen, te stemmen en beslissen ongeldig?
- Naar welke artikels van de wet op de mede-eigendom moet ik verwijzen om de syndicus te verplichten deze toe te passen?