Verjaring eigendom

Silversun84
Topic Starter
Berichten: 1

Verjaring eigendom

#1 , 27 dec 2011 13:27

Hallo

Onlangs heb ik een achterliggend stuk grond laten opmeten door een landmeter. Deze kwam tot de vaststelling dat mijn achterliggende grond (dewelke ook grenst aan mijn buurman), tot 10m achterin de tuin van mijn buurman loopt. Na het opvragen van de akte van mijn buurman (met daarin de vermelding van afstanden en oppervlakte), blijkt inderdaad de de afsluiting van mijn buurman 10m te ver staat. Deze 10m wordt echter al meer dan 30jaar door mijn buurman gebruikt, waardoor hij via verjaring recht heeft op dit stuk grond.

Klopt het dat, tot zolang een Vrederechter niet geoordeeld heeft over deze verjaring, het eigendom nog steeds tot mij behoord? M.a.w., zolang mijn buurman niet naar een Vrederechter stapt om de verjaring in te roepen, blijft het opmetingsplan (waarop de perceelsgrens 10m ingetekend staat in de tuin van mijn buurman) van de landmeter geldig?

Alvast bedankt.

Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2011 14:22

Uw buurman moet niet naar de rechter stappen. Hij bezit het stuk grond en doet er op dit ogenblik mee wat hij wil, waarom zou hij naar de rechter gaan?

Als u naar de rechter stapt op dit stuk grond op te eisen kan uw buurman zich beroepen op de verjaring.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 dec 2011 15:38

Het stuk grond BLIJFT uw eigendom tov het kadaster en je zal er OV op betalen. Uw buurman heeft echter het gebruiksrecht bekomen. Ik vrees dat je daar niets meer kan aan doen, tenzij minnelijk met uw buurman overeenkomen.
Ik weet echter niet wat er zou gebeuren moest uw buurman nu zijn eigendom verkopen, met inbegrip van deze strook van 10 meter. Kan hij dat? Hij is er geen (naakte)eigenaar van, enkel zogezegd vruchtgebruiker

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2011 16:00

M.i. kan buurman dit stuk grond verkopen. Hij is er eigenaar van geworden door verjaring.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 27 dec 2011 20:25

Moet het KI dan niet worden aangepast? Wie a zegt moet ook b zeggen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”