Mede-eigenaars betalen facturen niet wat nu?

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Mede-eigenaars betalen facturen niet wat nu?

#1 , 19 dec 2011 15:27

Sinds ongeveer een jaar heb ik 2 appartementen gekocht in een blok van 6 appartementen.
We hebben een syndicus onder de arm genomen omdat er electriciteitswerken moeten gebeuren, en enkele mede-eigenaren al bang waren dat bepaalde mensen hun kat zouden sturen als het moment daar is om aan de werken te beginnen.

Nu zijn er 2 van de 6 die nog geen enkel factuur aan de syndicus hebben betaald (algemene kosten, beheer, electriciteit gemene delen etc). Er is ook geen reservefonds, dus de syndicus heeft al een aantal aanmaningen gestuurd naar deze personen zonder resultaat.

Nu ondertussen is de electriciteit afgekeurd en zijn we met niets meer in orde, op een vorige vergadering hebben we gestemd dat we de werken zouden laten uitvoeren nu zwijgen deze 2 in alle talen. Nu is de vraag wij willen geen enkel risico lopen hoe kunnen we hen verplichten de kosten van de gemene delen te betalen?

Daarbij is er een deel van de gevel (steentjes) los gekomen en moet de gevel opnieuw gedaan worden alweer zullen ze hun kat sturen vrees ik.

Nu hebben we allemaal een brief gekregen om per appartement 400€ te storten voor het reservefonds, kan dit zomaar opeens? Ik ga niet opdraaien voor de 2 die niet betalen, terwijl ik braaf mijn factuurtjes betaal en zo snel mogelijk de werken wil laten uitvoeren.

Weet er iemand raad wat we kunnen doen, daar we echt risico lopen momenteel één vuurtje en de verzekering zal er zn handjes afhouden vrees ik daar niets in orde is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 dec 2011 16:14

Syndicus kan deze wanbetalers voor de rechtbank dagen. Hij is daartoe zelf verplicht. Ondertussen zullen de overblijvende mede-eigenaars wel de kosten moeten voorschieten (advokaat, werken) maar ze kunnen deze later terugvorderen van de wanbetalers. Het kan zelf zover gaan dat hun appartementen openbaar verkocht worden als ze blijven weigeren.
Wonen deze wanbetalers zelf in hun appartement, of verhuren ze het? Dan zou de syndicus de achterstallen rechtstreeks bij de huurders kunnen gaan vragen. Die betalen waarschijnlijk nu een voorschot op de kosten aan deze wanbetalers.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 20 dec 2011 00:27

Klopt en indien dit te weinig is of oploopt kan het appartement zelfs 'openbaar verkocht' worden.

Reclame

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#4 , 20 dec 2011 09:51

een openbare verkoop zou wel straf zijn of bedoelen jullie openbare verkoop van de appartementen van de 2 wanbetalers of de gehele blok?

Kunnen wij ons al indekken door eventueel ook een advocaat onder de arm te nemen? dit zijn natuurlijk weer bijkomende kosten.

De 2 wanbetalers: 1 woont er zelf, de andere heeft gekocht om te verhuren.

Het beloofd dus als ik het zo hoor :-(

de syndicus zelf heeft al enkele stappen ondernomen maar ook daar geen reactie.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 20 dec 2011 11:24

een openbare verkoop zou wel straf zijn of bedoelen jullie openbare verkoop van de appartementen van de 2 wanbetalers of de gehele blok?
(...)
In mijn VME (+400 kavels) al enkele malen meegemaakt. Het zijn de private kavels van de wanbetalers die openbare verkoop worden geplaatst.

Als de VME zelf wanbetaler is, kunnen de schuldeisers alle appartementen in openbare verkoop plaatsen.

Daarom is het aangeraden :
- om de procedures tegen de wanbetalers strikt toe te passen
- dat de VME een advocaat neemt zodra nodig
- dat de leden van de AV geïnformeerd worden over deze procedures door (de advocaat via) de syndicus, zo er geen raad van mede-eigendom is, en dat op zijn minst eens per 6 maand.
- ervoor te zorgen dat de VME steeds de nodige fondsen heeft om zijn schulden te betalen
- ervoor te zorgen dat deze schade niet vergroot (= gerechtelijke acties)
- om de schade geleden door het niet-betalen wordt opgevolgd en vergoed zodra mogelijk

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 20 dec 2011 13:53

zo ook vb de kosten van AS en in gebreke stellingen in intern reglement te laten opnemen als te betalen door wanbetalers.
Anders worden die inleidingskosten door alle eigenaars betaald dus ieder een zesde.

boekje met interessante oplossingen.
55 vragen aan syndicus
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=5 ... Dw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”