Schanskorven op scheidingslijn...

Passie
Topic Starter
Berichten: 3

Schanskorven op scheidingslijn...

#1 , 17 dec 2011 20:21

Het volgende doet zich voor...

Wij zijn eigenaar van een nieuwbouw half open bouw en zijn vorige maand met de buren overeengekomen schanskorven te laten plaatsen vooraan de woonst als scheiding met de kosten te delen door ons beiden. Deze schanskorven werden vorige week geplaatst (nog niet gevuld), op het middelpunt van de scheidingslijn. Echter doet zich nu een probleem voor in die zin dat de buren niet akkoord zijn met de plaatsing van de schanskorven, omdat deze zich deels boven hun leidingen van de nutsvoorzieningen bevinden (gas-elec en water). Deze liggen namelijk net naast de scheidingslijn. Nu willen de buren dat ik de schanskorven laat afbreken en meer op mijn deel plaats van de grond, ongeveer 60cm waarmee ik niet zo meteen eens ben. Daarbovenop eisen zij nu een schriftelijk akkoord dat ik indien deze blijven staan, op zou draaien voor de kosten die moeten worden gemaakt indien de schanskorven ooit dienen te worden verwijderd om een herstelling uit te voeren aan HUN leidingen in de grond.

Mijn vraag is nu...
1. Kunnen de buren dit nu opeens eisen?
2. Kan het kwaad dat de schanskorven op de scheidingslijn staan deels boven de leidingen?
3. Moet ik zomaar een deel opschuiven en een deel van mijn grond afstaan omwille hun leidingen?
4. Liggen de leidingen van de buren hun woning wel volgens de wettelijke bepalingen, namelijk op de scheidingslijn waardoor we nu in de problemen zitten?

Alle informatie en links naar wettelijke bepalingen of reglementen hieromtrend zijn meer dan welkom.

Met dank aan alle lezers en mogelijke hulp en oplossing.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 18 dec 2011 17:48

3 x neen + laatste so what ?
Wat uw buur doet op zijn grond is zijn zaak waét u doet op uw grond is uw zaak. Gemeenschappelijke doelen ? De een moet zeker niet opdraaien voor de ander dus als uw buur een probleem heeft dan zal hij/zij het zelf moeten oplossen ze kunnen niks van u eisen.
Verkoop ze anders gewoon uw stuk grond dan zullen ze pas groen lachen of u voorziet een andere afsluiting.
Nu technisch gezien ken ik toch wel paar mensen die terugkeren van dit zeer tijdsgebonden modeverschijnsel. Roestvorming op de manden, opname van vuil, onkruid dat zich nestelt in dat vuil. Uizakken van de manden, wat recht werd gestapelt begint zich te zetten, etc.
Dit is een techniek overgewaait uit de openbare projecten maar met een pak minder strenge eisen inzake kwaliteit en materiaal. Gepolierde betonvloeren is zo'n andere techniek overgewaait naar de residentiele bouw met alle gevolgen van dien.
Trouwens, is er geen wet diet stelt dat u buur verplicht is de kosten te delen als er geen afscheiding is, waar die ook komt te staan of te liggen in uw geval ? kijk het even na ik kan verkeerd zijn.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 18 dec 2011 19:49

Staat idd de overeenkomst op papier of is alles mondeling?
Is er al iets aangekocht?

Reclame

tombe
Berichten: 136

#4 , 19 dec 2011 00:24

Op het eerste zicht moeten ze meebetalen en hoort dit op de scheiding, tenzij er andere afspraken zijn. Anders stel je gewoon voor het op jouw grond te zetten, dan zijn ze ook van jou :-). Het lijkt me alvast dat ze niet kunnen eisen dat jij opdraait voor kosten aan hun leidingen, tenzij er een oorzakelijk verband zou zijn dat jou als toebrenger van de schade aanwijst. De plaatsing van de leidingen is wel bizar. Het is nogal logisch dat daar een omheining/aanplanting komt, waardoor werken snel voor schade kunnen zorgen.

@Ganapathi: dat hangt erg af van de schanskorven die je koopt. Goedkope modellen durven inderdaad nogal uitzakken/roesten (goedkoop is niet noodzakelijk goede koop). Sommige leveranciers zijn ook zo dom ze gevuld te transporteren waardoor ze zeker vervormen. Ondertussen zijn die al serieus verstevigd en werden de eisen voor het materiaal hoger.

Passie
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 dec 2011 11:19

@ganapathi tantra: De schanskorven zijn niet van het goedkopere type, het is een zeer moderne strakke uitvoering gelakt in een RAL-kleur bestaande uit rechthoekige palen met daartussenin een grilwerk waartussen de stenen komen te zitten.
@franciscus: we hebben beiden de schanskorven aangekocht en zijn ook geplaatst.
@tombe: we hebben beide gekozen voor deze schanskorven en ze ook beiden betaald.

Wat de leidingen van hun betreft is het voor mij ook een raadsel waarom deze juist op de scheiding liggen. Zoals "tombe" schrijft is het idd zeer raar en zal en moet ik ook niet opdraaien voor herstellingen aan hun leidingen. Ze willen enkel dat ik eventuele kosten op mij neem als de schanskorven moeten worden afgebroken om hun leidingen te herstellen indien schade zich voordoet.

Bijkomend maken ze nu ook een probleem van het feit dat de eerste paal tegen de voorgevel werd bevestigd met hechting aan onze muur door middel van boren en vast schroeven... Dit doen ze omdat de eerst paal kaarsrecht moet staan en de geleider is voor al het volgende materiaal. Ik krijg de opmerking van de buren dat dit wel eens zou kunnen zorgen voor het scheef trekken van de voorgevel???

In ieder geval wil ik geen ruzie over schanskorven met de buren. Ze staan er nu en we zullen maar moeten hopen dat er niets aan HUN leidingen komt zodat de schanskorven niet moeten worden afgebroken waarvoor ik dan zogezegd moet opdraaien, zelf doen of laten doen.

Bedankt aan allen die tot heden reageerden. Graag had ik juist geweten hoe dat zit met HUN leidingen op onze scheiding, of deze wel wettelijke of volgens voorschriften liggen. Waar of wie kan mij hierbij de juiste raad geven?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 dec 2011 11:53

Er komt zelde iets voor aan deze ondergrondse aansluitingen van woningen. Hier ben je dus gerust.
Let er wel op dat het gewicht van de stenen geen verzakking veroorzaakt, want dan kan je wel problemen krijgen. De schanskorven kunnen ook uw voorgevel niet scheeftrekken, tenzij die natuurlijk werd gebouwd door knoeiers van metsers :mrgreen: .

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 19 dec 2011 12:18

Is daar een plan van. Dus staat op papier waar de leidingen liggen?
Waarom zijn ze daar gelegd?

tombe
Berichten: 136

#8 , 19 dec 2011 19:56

Het gaat om een nieuwbouw? In dat geval is het bijzonder vreemd dat deze leidingen net op de scheiding zouden liggen. Dan liggen ze immers op gemeenschappelijke grond en daar mogen ze NIET liggen. Nutsleidingen moeten op privé-grond liggen (en dat is dus, om discussies te voorkomen, minstens 50cm van de perceelsgrens. Mogelijk zijn de nutsbedrijven hier nog strenger). Bovendien liggen ze tenminste 60cm onder de grond, zodat er ook probleemloos wagens kunnen boven parkeren, rijden, etc. Je moet er dus ook probleemloos schanskorven boven kunnen zetten. Dat hij jou zou laten opdraaien voor kosten als ze niet bij zijn leidingen kunnen, is dan ook te gek voor woorden. Het hele verhaal van je buur is dan ook bijzonder vreemd. In ieder geval, als jullie reeds allebei betaald hebben, zie ik geen problemen. Gewoon plaatsen zoals overeengekomen. Moet er meer op jouw grond, dan moet hij het verlies van grond van jou maar compenseren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 20 dec 2011 15:21

In bijlage de technische voorschriften van EANDIS:

http://www.eandis.be/eandis/pdf/Brochur ... sion_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivm de afstand tot de scheidingslijn zie ik hier enkel een afstand van 12o mm tov de binnenmuur + dan de helft van de dikte van de gemeenschappelijke muur Neem nu dat deze muur 30 cm dik is, dan mogen de nutsleidingen op 12 + 15 cm = 27 cm van de scheidingelijn liggen.

tombe
Berichten: 136

#10 , 20 dec 2011 17:15

Ivm de afstand tot de scheidingslijn zie ik hier enkel een afstand van 12o mm tov de binnenmuur + dan de helft van de dikte van de gemeenschappelijke muur Neem nu dat deze muur 30 cm dik is, dan mogen de nutsleidingen op 12 + 15 cm = 27 cm van de scheidingelijn liggen.
Let er op dat bij discussies boven de grond 50cm gehanteerd wordt, in die zin lijkt het me maar veilig dit ook onder de grond door te trekken. Tenzij je de perceelgrens natuurlijk tot op de centimeter kent (of een landmeter wil inschakelen). Het lijkt me echt vreemd dat die leidingen zo dicht liggen. Staat dat op een plan? Ik zou daar toch eens naar informeren...

Overigens lijkt het me sterk dat je bijhorende buitenput op het terrein van je buur kan maken:
Maken van een buitenput op privé-domein. Afmetingen: 1 m x 1 m x 1 m op de plaats van de muurdoorgang in de gevel (ook bij bestaande woningen).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”