beschadigen omheining

sulk
Topic Starter
Berichten: 5

beschadigen omheining

#1 , 15 dec 2011 12:17

onze eigendom is aan de vier zijden omheind met palen en draad.
de draad bevind zich aan de binnenkant van onze eigendom, dus ik veronderstel dat de omheining zelf ook ONZE eigendom is.
mag onze buur ongevraagd gaten boren in onze palen, om tuinschermen te bevestigen?
Palen hebben nu allemaal 3 geboorde gaten, om zijn schermen vast te maken. Na verloop van tijd gaat er wel water in de palen komen, waardoor deze gaan roesten.

Mag mijn buur ongevraagd en tijdens onze afwezigheid gaten boren in palen die niet van hem zijn ????

Graag antwoordt

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 dec 2011 12:23

staan de palen op de gemeencshappelijke grens of volledig op uw kant?

Hoe lang bent u eigenaar van het eigendom, hoe lang staan die palen daar al?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 dec 2011 12:45

Heeft die buur de helft na die omheining betaald? Anders heeft hij schade aangebracht aan andermans eigendom.

Reclame

tombe
Berichten: 136

#4 , 16 dec 2011 21:53

Puur op basis van aan welke kant de draad hangt, kan je helemaal niet besluiten dat het jouw grond is. Die draad hangt immers altijd langs één zijnde, ook als beiden betaalden voor de omheining. Staat de omheining op de gemeenschappelijke grens, dan is die wellicht van allebei. Zelfs als jij die betaald zou hebben, is het niet simpel aan te tonen dat het jouw omheining is (jij kan betaald hebben, maar je buur kan het geld aan jou gegeven hebben). Eigenlijk heb je pas zekerheid dat de omheining van jou is als deze DUIDELIJK op jouw grond staat.

Volgens mij mag hij er dus zeker aan zijn kant iets tegen plaatsen. Daarentegen, als de palen beginnen roesten en kan vastgesteld worden dat dit door zijn aanpassing is, zal hij de omheining in oorspronkelijke staat moeten herstellen.

sulk
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 dec 2011 17:00

bedankt voor de reakties, maar hoe kan ik weten of de afsluiting effectief op mijn grond staat ????
kocht de woning 5 jaar geleden, en omheining was reeds aanwezig, nu heeft hij echter schermen tegen palen gevezen voor privacy.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 21 dec 2011 19:49

Hoe kan u überhaupt weten of die buur geen mede-eigenaar is van die afsluiting. Begin met dat uit te zoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 dec 2011 20:11

Mogelijks heeft die buur de afsluiting wel gezet, en is het zijn eigendom. :mrgreen:
Kontakteer eens de vorige eigenaar, en vraag hem wie de afsluiting heeft gezet, en wie ze heeft betaald.
Dan ben je al een stap verder.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 21 dec 2011 20:28

Bij de vroegere, lagere omheiningen bestaande uit een betonplaat en groene draad, kon je dat zien aan de manier waarop de ijzerdraadjes werden bevestigd aan de palen. Die 'knopen' zaten steevast aan de kant van de eigenaar. Ik weet niet of dat systeem ook bestaat bij bekaertdraad.

Moraelin
Berichten: 319

#9 , 23 dec 2011 11:36

Bij de vroegere, lagere omheiningen bestaande uit een betonplaat en groene draad, kon je dat zien aan de manier waarop de ijzerdraadjes werden bevestigd aan de palen. Die 'knopen' zaten steevast aan de kant van de eigenaar. Ik weet niet of dat systeem ook bestaat bij bekaertdraad.
Zoals hierboven aangehaald bewijst dit nog niks: als je met 2 betaald, de draadjes moeten altijd aan 1 kant zitten, of ga je ze langs om langs omdraaien ? :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”