Extra provisie-opvragingen

Tom_kleine
Topic Starter
Berichten: 35

Extra provisie-opvragingen

#1 , 13 dec 2011 19:47

Beste,

Tijdens de AV was ikzelf niet aanwezig, ik werd vertegenwoordigd. Er werd beslist dat er enkele zaken dringend dienen uitgevoerd te worden. Onder andere werken aan de lift (vermoedelijk tgv het nieuwe KB).

Vandaag heb ik een e-mail gekregen van de syndicus met de vermelding van het betalen van deze extra provisie-opvragingen. De bedragen van deze werken lopen zeer hoog op. Is het gebruikelijk dat elke eigenaar zo'n grote bedragen in 1 maal dient te betalen (een dikke 1000€) Het is nu geen kwestie van niet kunnen betalen, maar financieel had ik dit niet echt zien aankomen. Iemand enige kennis van dergelijke gang van zaken/ ervaringen? Mvg,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 14 dec 2011 10:05

Het is gebruikelijk en getuigt van goed beheer als een syndicus provisies opvraagt voor de uitvoering van belangrijke werken. Er kan zelfs een reservekapitaal worden aangelegd. Toch lijkt het me billijk dat deze provisies of hoe deze opvragingen ook mogen worden genoemd, door de AV worden goedgekeurd. Zo besliste onze VME dat voor het volgende boekjaar 1 euro/10.000e zal worden opgevraagd om het reservekapitaal op te bouwen.

Tom_kleine
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 14 dec 2011 11:36

Ik was op de hoogte dat voor deze aanpassingen gestemd werd op de AV, ik ben hiermee ook akkoord gegaan. Ik had echter niet voorzien dat de kosten zo hoog gingen zijn, voornamelijk voor de lift dan. Het is te zeggen, bij een auto kan je al sneller inschatten wat een kostprijs voor een herstelling ongeveer kan zijn. Kon men de inschatting van de mogelijke prijs niet eerder laten weten? Mogelijk kan dat toch een ander stemmingsuitslag teweeg brengen.

De werken moeten hoe dan ook uitgevoerd worden, daarover geen discussie uiteraard...

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 14 dec 2011 13:43

In onze VME is het voorgekomen dat de kostrprijs aanzienlijk hoger lag dan hetgeen werd begroot. We hebben deze nieuwe prijs aan de eigenaars voorgelegd tijdens de volgende AV.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 dec 2011 09:26

Werden die werken begroot? Wat werd er exact beslist in verband met de werken?
Een syndicus kan niet autonoom, met andere woorden zonder formele beslissing van de AV, bedragen opeisen van mede-eigenaars.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 17 dec 2011 10:11

Er werd een maximumbedrag goedgekeurd door de AV. Normaal moet dit bedrag in de jaarlijkse begroting worden opgenomen en goedgekeurd. Dan is de "opvraging" een loutere opvolging van een beslissing van de AV. Bij werkzaamheden van een grotere omvang is het aangewezen een drietal offertes te hebben. Hiervoor kan de syndicus zorgen. Alles staat en valt natuurlijk met het vertrouwen in de syndicus. Als dit er niet is, dan kan men best uitkijken naar een andere oplossing.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”