Goedkeuring boekhouding, begroting, in- en uitgaven

wibubo
Topic Starter
Berichten: 36

Goedkeuring boekhouding, begroting, in- en uitgaven

#1 , 13 dec 2011 15:55

Op de agenda van de algemene vergadering die over 3 weken zal plaatsvinden, waarop ik als mede-eigenaar word uitgenodigd, staan ondermeer volgende punten:
- bespreking inkomsten en uitgaven boekjaar
- begroting: gewone werkingsmiddelen en buitengewone uitgaven
- toestand reservekapitaal en kapitaalopvragingen

Buiten de loutere opsomming van hoger vermelde punten wordt er bij de uitnodiging geen enkel document bijgevoegd, zodat ik niet op voorhand de inkomsten, uitgaven, werkingsmiddelen, buitengewone uitgaven, reservekapitaal en kapitaalopvragingen kan inkijken.

Bij vorige vergadering was dit ook het geval. Slechts tijdens de vergadering, als die agendapunten aan bod kwamen, werden de documenten voorgelegd (in feite voorgelezen) door de syndicus. Tijdens de bespreking werd verwacht dat die cijfers werden goedgekeurd. Er was geen enkele mogelijkheid om die cijfers grondig na te kijken.
In de notulen werden alleen de cijfers vermeld van de stand van het werkkapitaal, de te storten kosten voor geplande werken en de prijsverhoging van de verzekering. Zonder enig document ter staving!

Mijn vraag: Is de syndicus verplicht (of kan hij op vraag van een mede-eigenaar verplicht worden), de documenten met betrekking tot de hoger vernoemde agendapunten ter bespreking op de algemene vergadering, bij de uitnodiging te voegen, zodat alle mede-eigenaars deze kunnen inkijken vóór de vergadering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 13 dec 2011 16:50

Op de agenda van de algemene vergadering die over 3 weken zal plaatsvinden, waarop ik als mede-eigenaar word uitgenodigd, staan ondermeer volgende punten:
- bespreking inkomsten en uitgaven boekjaar
- begroting: gewone werkingsmiddelen en buitengewone uitgaven
- toestand reservekapitaal en kapitaalopvragingen

Buiten de loutere opsomming van hoger vermelde punten wordt er bij de uitnodiging geen enkel document bijgevoegd, zodat ik niet op voorhand de inkomsten, uitgaven, werkingsmiddelen, buitengewone uitgaven, reservekapitaal en kapitaalopvragingen kan inkijken.

Bij vorige vergadering was dit ook het geval. Slechts tijdens de vergadering, als die agendapunten aan bod kwamen, werden de documenten voorgelegd (in feite voorgelezen) door de syndicus. Tijdens de bespreking werd verwacht dat die cijfers werden goedgekeurd. Er was geen enkele mogelijkheid om die cijfers grondig na te kijken.
In de notulen werden alleen de cijfers vermeld van de stand van het werkkapitaal, de te storten kosten voor geplande werken en de prijsverhoging van de verzekering. Zonder enig document ter staving!

Mijn vraag: Is de syndicus verplicht (of kan hij op vraag van een mede-eigenaar verplicht worden), de documenten met betrekking tot de hoger vernoemde agendapunten ter bespreking op de algemene vergadering, bij de uitnodiging te voegen, zodat alle mede-eigenaars deze kunnen inkijken vóór de vergadering?
De wet voorziet niet expliciet in de verplichting om bij de oproeping relevante stukken te voegen.

De exacte wettekst luidt:'De bijeenroeping vermeldt volgens welke nadere regels de documenten over de geagendeerde punten kunnen worden geraadpleegd. '

Wat 'met nadere regels' wordt bedoeld, kan m.i. op dit moment vrij worden ingevuld door de syndicus en/of door de VME.
Ik denk dat wanneer dit als agendapunt op de AV wordt opgenomen, dat het dan de AV toekomt om deze nadere regels te gaan bepalen, waarbij het m.i. niet uitgesloten is dat de AV beslist dat de stukken moeten worden gevoegd. In het andere geval lijkt het mij dat wanneer de syndicus op de oproeping vermeldt waar, wanneer,.... de stukken kunnen worden ingekeken, hij inzake aan de wettelijke bepalingen voldoet.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 dec 2011 17:44

Inderdaad, die regels kunnen worden opgenomen in het reglement van mede-eigendom.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 13 dec 2011 22:59

De wet vermeldt dat de begrotingraming dient gevoegd bij de uitnodiging.

wibubo
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 14 dec 2011 10:35

Antwoord op 'Pedro': De syndicus vermeldt niet dat die stukken kunnen ingekeken worden. Voldoet de syndicus dan niet aan de wettelijke bepalingen?
Antwoord op 'Float': De regels moeten opgenomen worden in het reglement van mede-eigendom. Dit is nooit gebeurd. Dus niet van toepassing op de volgende vergadering?
Antwoord op 'Luc': Naar welk artikel van de wet mag ik verwijzen met de vraag aan de syndicus tot het bekomen (of inkijken) van de stukken?

De syndicus is absoluut niet meewerkend en lapt meerdere bepalingen en wetten aan zijn laars.
Wat kan ik nog doen?

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 14 dec 2011 11:31

Als het over een syndicus, aangesloten bij BIV, dan kunt u deze instantie in kennis stellen van uw opmerkingen. Stuur eventueel afschrift van uw brief naar de syndicus. Geen waarborg voor succes, maar wel een blijk van assertiviteit.

Boregard
Berichten: 245

#7 , 14 dec 2011 15:18

Ter info: Bij het BIV, een federaal orgaan, is de assessor tegelijkertijd procureur en onderzoeksrechter.

Er zou bij de hervorming van het BIV uitdrukkelijk moeten bepaald worden of het niet naleven van de wet op de mede-eigendom een deontologische fout is of niet.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 dec 2011 09:40

Antwoord op 'Pedro': De syndicus vermeldt niet dat die stukken kunnen ingekeken worden. Voldoet de syndicus dan niet aan de wettelijke bepalingen?
Antwoord op 'Float': De regels moeten opgenomen worden in het reglement van mede-eigendom. Dit is nooit gebeurd. Dus niet van toepassing op de volgende vergadering?
Antwoord op 'Luc': Naar welk artikel van de wet mag ik verwijzen met de vraag aan de syndicus tot het bekomen (of inkijken) van de stukken?

De syndicus is absoluut niet meewerkend en lapt meerdere bepalingen en wetten aan zijn laars.
Wat kan ik nog doen?
De syndicus volgt in deze niet de verplichtingen waardoor u hem daar dus op zal moeten wijzen.
De regels MOGEN worden opgenomen in het reglement. Er is geen verplichting.
Art. 577-8, §4, 11°: "Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering, en, met name, via een internetsite."
Dat is uw wettelijke grondslag waardoor u alle stukken kunt gaan inkijken.
Dit inzagerecht is onvervreemdbaar. Er kan dus geenszins van worden afgeweken of geweigerd worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 17 dec 2011 16:11

(..)Antwoord op 'Luc': Naar welk artikel van de wet mag ik verwijzen met de vraag aan de syndicus tot het bekomen (of inkijken) van de stukken?
(...)
(...) Dit inzagerecht is onvervreemdbaar. Er kan dus geenszins van worden afgeweken of geweigerd worden.
Dat laatste is o.a. vermeld in een vonnis van 2005, in kracht van gewijsde.
De neuwe bepaling van Art. 577-8 §4 11° BW heeft in feite enkel deze jurisprudentie bekrachtigd en geformaliseerd.

De VME kan zo nodig (tarificatie, ...) de uitvoeringsmaatregelen ervan opnemen in de statuten, maar niet de wetsbepaling zelf wijzigen (toepassing van Art. 577-14 2de lid).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”