Hallo allemaal,
Ik val hier dadelijk even met de deur in huis. Voor ons gebouw (15 appartementen) willen wij een nieuwe syndicus aanstellen omwille van het wanbeheer van de huidige syndicus (meer dan 5000 € facturen dubbel (!) betaald, 700 € verwijlinteresten en schadevergoedingen wegens late betalingen, 8 maanden na afloop van het boekjaar nog geen AV, afrekening vol fouten, geen degelijke opvolging van wanbetalers, zaken die in de vorige AV overeengekomen waren die nog steeds niet zijn uitgevoerd,...)
Vorige week hebben zijn we met de raad van bestuur en de huidige syndicus samengekomen om (eindelijk!) de AV van het voorbije boekjaar voor te bereiden. Daar hebben we de syndicus gezegd dat we een paar nieuwe syndici hebben gecontacteerd en dat we de AV willen laten beslissen of we verder gaan met de huidige syndicus, of een nieuwe. De potentiële nieuwe syndici zouden zich dan even voorstellen op de AV en ook de huidige syndicus krijgt de kans om zich te verdedigen. Nu hebben we echter de uitnodiging voor de AV ontvangen, en in de agenda staat niets vermeld in verband met een eventuele aanduiding van een nieuwe syndicus. Kunnen wij dit punt dan toch nog bepsreken op de AV?
Verder zou ik willen vragen waar we zeker nog moeten op letten om de aanstelling van een nieuwe syndicus vlot en rechtsgeldig te laten verlopen? Zijn er bepaalde procedures die we moeten volgen? Wat bv met het lopende boekjaar, dat ondertussen al 8 maand ver is? Wat zijn onze mogelijkheden om die verwijlinteresten terug te vorderen van de syndicus omwille van slecht beheer door hem? Als we bij hem blijven, krijgen we die wellicht terug als een soort "commerciële geste", maar wat als we van syndicus veranderen? En wat met de gedorven interesten omdat hij zijn eigen factuur dubbel betaald heeft en ons dat geld pas na een jaar heeft terug betaald omdat ze dan pas de fout gemerkt hebben?
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!