De verplaatsing van een erfdienstbaarheid

PattynT
Topic Starter
Berichten: 2

De verplaatsing van een erfdienstbaarheid

#1 , 02 dec 2011 00:43

Ik moet een erfdienstbaarheid van overgang dulden die praktisch dwars door mijn tuin loopt. Nu heb ik gelezen dat je op basis van art. 684 deze erfdienstbaarheid kan verleggen. Ikzelf heb achter mijn tuin een stukje grond waar ik zelf tot de openbare weg geraak. Jammergenoeg is dat niet mijn eigendom, maar is dat van een vereniging die mij een week geleden gemeld heeft dat ik er een gebruiksrecht op heb. Kan ik die erfdienstbaarheid verplaatsen naar dat stukje grond, of gaat dit niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 dec 2011 09:22

eerst overleggen met de vereniging of ze zouden akkoord kunnen gaan met een verzwaring van de erfdienstbaarheid op hun terrreintje door er ook andere gebruikers over te laten lopen, of misschien is er al dienstbaarheid tov andere (alle) gebruikers?
als zij dat OK vinden, kan je per vrederechter aanvragen dat de erfdienstbaarheid verlegd kan worden.
Een van de regels mbt deze materie is dat als er wél een andere uitweg is, de erfdienstbaarhied op jouw terrein geschrapt kan worden.
Maar dan moet de vereniging zich daarmee ook akkoord verklaren.

PattynT
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 dec 2011 20:33

Doet het er dan toe of mijn buurman daarmee akkoord gaat, of kan ik hem sowieso dwingen ?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 dec 2011 20:40

Alle betrokken partijen zullen moeten akkoord zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2011 21:27

De rechter kan het verplaatsen van de erfdienstbaarheid toestaan tegen de wil in van de eigenaar van het heersend erf (die dus gebruik maakt van het recht van overgang).

Als het recht van overgang niet door een vonnis gevestigd werd, maar door overeenkomst is art. 701 Burgerlijk Wetboek van toepassing.

In principe kan men de verplaatsing niet vragen over het erf van iemand anders. Maar als die er wel mee akkoord gaat, de eigenaar van het heersend erf geen nadeel ondervindt, kan de rechter oordelen dat het rechtsmisbruik is van de eigenaar van het heersend erf om zich tegen de verplaatsing te verzetten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”