Verzekeringen VME

Nelci
Topic Starter
Berichten: 6

Verzekeringen VME

#1 , 27 nov 2011 17:30

Beste,

Momenteel beschikken wij enkel over een polis building (BA gebouw, brand, waterschade, glasbreuk,...) zoals vermeld in onze statuten.

Polis lichamelijke ongevallen?

In onze mede-eigendom wordt de poets van de gemeenschappelijke delen wekelijks verzorgd door elke eigenaar en twee huurders. De kleine klusjes/herstellingen zoals vervanging lampen, onderhoud tuinen, dennen, buitenplaatsen vuilnis,... worden ook door enkele mede-eigenaars gedaan.

M.i. worden wij dus aanzien als regelmatige medewerkers/toevallige helpers aan het gebouw en het domein. Niemand van ons is RSZ-ingeschreven.
Tegen de eerstkomende algemene statuaire vergadering wil ik, als lid van de RvM, een voorstel lanceren om hen te verzekeren tegen eventuele ongevallen.
Klopt het dat de VME dan een polis lichamelijke ongevallen overeenkomstig de wet op arbeidsongevallen Wet 71 (privé-sector) dient af te sluiten?

Polis burgerlijke aansprakelijkheid

Een mede-eigenaar zet wekelijks het huisvuil op straat. Stel een vuilnisman kwetst zich aan één van onze vuilniszakken (scherp voorwerp). Zijn werkgever komt bij de VME aankloppen. Voor ons is het natuurlijk onmogelijk om te achterhalen van welke mede-eigenaar de vuilniszak afkomstig is.
Is het nuttig om een polis BA af te sluiten?


Heeft iemand al dergelijke verzekeringen afgesloten?
Wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er speciale bepalingen die ik in acht dien te nemen?

Alvast bedankt voor jullie repliek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 nov 2011 10:06

‘De gezagsrelatie op grond waarvan tot een arbeidsovereenkomst kan worden besloten en elke andere overeenkomst moet worden uitgesloten,dient te worden beoordeeld aan de hand van de criteria die thans zijn opgenomen in titel XIII (art.333)van de Programmawet (I) van 27 december 2006,Arbeidsrelatiewet genoemd‘[Cass. 6 december 2010(RSZ/S.P.),R.W.2011-12,614].

De meegedeelde verrichtingen worden mijns inziens niet uitgevoerd onder voornoemde gezagsrelatie en evenmin onder toepassing van het zelfstandigenstatuut.

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen. Het contract komt slechts tot stand door de aanneming van de lasthebber.Art.1992.De lasthebber is niet alleen aansprakelijk voor zijn opzet, maar ook voor zijn schuld in de uitvoering van zijn opdracht. Niettemin wordt de aansprakelijkheid wegens schuld minder streng toegepast ten aanzien van degene die de lastgeving om niet op zich neemt, dan ten aanzien van hem die daarvoor loon ontvangt.”(Burgerlijk Wetboek).

De lastgever-VME dient dan ook redelijkerwijze zijn lasthebbers te verzekeren tegen eigenschade en aansprakelijkheid in de uitvoering van de lastgeving.Vermijd dubbel verzekeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 30 nov 2011 00:34

Het statuut van lasthebber impliceert volgens mij minimaal het bestaan van een relatie van zelfstandige tussen deze persoon en de VME. Dat deze prestaties te gering zijn om in de meeste gevallen niet onderworpen te zijn aan het statuut van zelfstandige, doet daar niets toe.

Het werk dat zij verrichten dient gecontroleerd te worden en de volgende bepaling laat deze controle door de AV toe:
Art. 577-7. § 9. BW
Een lasthebber van de vereniging van mede-eigenaars of iemand die door haar in dienst is genomen of voor die vereniging diensten levert in het raam van enige andere overeenkomst, mag niet persoonlijk of bij volmacht deelnemen aan de beraadslagingen en de stemmingen over de opdracht die hem werd toevertrouwd.
Het lijkt me dat deze bepaling de mogelijke toestanden goed heeft gedefinieerd en de wetgever goed beseft dat (momenteel) er grijze zones zijn. Daar men wou vermijden dat het wetsontwerp van 2008 ook via de twee parlementaire commissies van sociale zaken diende te passeren, heeft men deze problematiek niet opgelost.

Dat gezien de tijdsdruk in 2010, veroorzaakt door het nakende vallen van de toenmalige regering en de unanieme wil om minstens een aantal problemen op te lossen (of een aanzet van deze oplossing te geven).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”