Voorstel op de algemene vergadering

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

Voorstel op de algemene vergadering

#1 , 26 nov 2011 16:36

Beste leden.
Dankzij de goede raad van de Heer Vandebos ,van 08 jul 2011, is de Raad van Mede-eigenaars er niet in geslaagd het dier van mijn huurder te doen verwijderen.
Er kon niet vastgesteld worden dat er overlast was door geur, hinder of lawaai.
Maar de voorzitter, een dieren hater, laat het daar niet bij.

In het verslag van de Raad van 18/10/2011 lees ik het volgende:
" De RvM zal op de volgende algemene vergadering het voorstel laten stemmen dat het houden van honden(huisdieren) verboden is. Hiermee wil ze alle mogelijke achterpoortjes uitsluiten en de heer xxx aansporen om de hond van zijn huurder te laten verwijderen.".

- Het huidige intern reglement is een bijvoegsel aan het huurcontract en is ondertekend geweest door de huurder en de verhuurder.
- Het dier is reeds geruime tijd aanwezig en valt binnen de tot op heden toegelaten perken van het intern reglement.

Mijn vraag: als het voorstel van de Raad goedgekeurd is door de AV kan men het dier doen verwijderen? .

-Ik denk van niet, er is een huurcontract opgesteld geweest volgens de eisen van de AV die dieren toelaat, en een contract kan men niet eenzijdig wijzigen.
- Vermoed dat de dieren die nu aanwezig zijn in het gebouw mogen blijven, maar niet meer vervangen worden.
- Zij moeten verwijderd worden op het einde van het contract.

Graag jullie mening.

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2011 18:28

Wanneer de AV dergelijke beslissing wenst te nemen moet er een onderscheid worden gemaakt. De daartoe vereiste beslissing dient genomen met 3/4 van de stemmen voor zover deze regeling slaat op de gemeenschappelijke delen en 4/5 van de stemmen voor zover de regeling slaat op de privé-gedeelten.

"De rechtbank is van oordeel dat het verbod op het houden van huisdieren een beperking inhoudt van de persoonlijke autonomie en bijgevolg moet getoetst worden aan de criteria van artikel 8 EVRM. Dit maakt dat de beperking van een recht een legitiem doel moet dienen en dat deze beperking steeds in verhouding staat met het beoogde doel en daartoe noodzakelijk moet zijn (M. dambre, B. hubeau en S. Stijns, Handboek algemeen huurrecht, die Keure, 2006, p. 108-110).
Een van de gevolgen van appartementsmede-eigendom is dat men in de eigen flat niet ongeremd kan doen en laten wat men wil. Bij een dergelijke mede-eigendom moet de bewoner rekening houden met de beperkingen die uit de mede-eigendom en de nabijheid van de naburige privégedeelten voortvloeien. De individuele belangen staan tegenover het collectieve belang zodat de individuele rechten mogen ingeperkt worden ten behoeve van het collectieve belang (R. Timmermans, Appartement en recht, Handboek appartementsrecht, deel 1, II.R-339-340; R. Timmermans, “Het houden van huisdieren in flatgebouwen en het grondrecht op woongenot”, T.App. 2005, p. 2).
Het hier nagestreefde collectieve belang is het streven naar rust. Het recht op rust voor de medebewoners valt evenzeer onder de bescherming van artikel 8.1. EVRM. Daartoe hoort het weren van huisdieren die lawaai (kunnen) maken of ander storend gedrag kunnen vertonen.
Bijkomend wordt op die manier verhinderd dat de gemene delen beschadigd/bevuild worden wat niet ondenkbaar is wanneer men (bijvoorbeeld) honden in een appartementsgebouw toelaat. Dit maakt dat er een legitiem doel nagestreefd wordt.
De rechtbank is daarbij van oordeel dat in onderhavig concreet geval het opleggen van een algemeen verbod de enige mogelijke oplossing is en bijgevolg niet disproportioneel is.
Een gedoogbeleid waarbij men enkel kan optreden in geval van overlast (burenhinder) biedt immers te weinig waarborgen. Dergelijke situatie geeft aanleiding tot bewijsmoeilijkheden (gezien de bovenmatige last moet bewezen worden) waarbij de praktijk leert dat het moeilijk is om ter zake snel tot een (definitieve) oplossing te komen waardoor het rustig genot voor de andere bewoners gedurende al te lange tijd gestoord wordt. Dit is trouwens duidelijk de reden geweest voor verweerster om een volledig verbod in te lassen.
" (Vred. Veurne nr. 08A867, 30 april 2008 T.App. 2009, afl. 4, 44.)

Evenwel stelt art. 53 EVRM dat "Geen bepaling van dit Verdrag zal worden uitgelegd als beperkingen op te leggen of inbreuk te maken op de
rechten van de mensen de fundamentele vrijheden die verzekerd kunnen worden ingevolge de wetten van enige Hoge Verdragsluitende Partij of ingevolge enig ander Verdrag waarbij de Hoge Verdragsluitende Partij partij is."

De Belgische wetgever mag dus strenger zijn dan het EVRM.

Art. 22. Grondwet:
"Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.
De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht."

Art. 22 GW moet geïnterpreteerd worden als zijnde dat het woord 'wet' als een formele wet m.a.w. een parlement. De vraag is dan ook in welke mate dit artikel rechtstreekse werking heeft tussen particulieren. Als dat het geval zou zijn, dan zou een beslissing van een AV art. 22 GW schenden.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 27 nov 2011 13:36

Gezien het contract al getekend is en ook het reglement meegegeven vraag ik me af of iets met terugwerkende kracht kan opgelegd worden.
Men schendt hier volgens mij toch een bestaand contract wat schadevergoeding met zich zou kunnen meebrengen??

Reclame

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

#4 , 29 nov 2011 11:49

Beste Float,
Bedankt voor u uigebreide uitleg, maar heb daarmee geen directe antwoord op mijn vraag.
Ik ben volledig akkoord met u.
Het is normaal dat dieren in geval van overlast moeten verwijderd worden.
Dat is niet het probleem
Twee leden van de Raad van Mede-eigendom eisen een verbod op het houden van dieren, dat is hun recht, nochtans zijn er geen klachten.
Een ander dier mag blijven, omdat het een eerste verhuring is, bij mij is het de tweede huurder, dat is hun reden waarom het dier niet mag blijven.
Discriminatie ????.
Ik heb waarschijnlijk te veel uitleg gegeven over de situatie en niet een directe vraag gesteld
Franciscus stelde eenvoudig de goede vraag: "kan de wijziging van het reglement in dit geval met terugwerkende opgelegd worden?" .
Heeft iemand een antwoord op deze vraag of ervaring met zo een zaak?.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 dec 2011 13:19

Die logica snijdt geen hout. De regeling geldt voor iedereen, tenzij er objectieve en redelijke verantwoording is waarom van de "gelijkheid" wordt afgezien.
Dit is eigenlijk geen werking met terugwerkende kracht. De beslissing gaat pas daarna in.
De huurder kan zelfs de vernietiging vragen van de beslissing.
Art. 577-410, §4, vierde tot en met het zesde lid BW:
" Ieder die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, kan de rechter echter om de vernietiging of wijziging verzoeken van elke bepaling van het reglement van orde of van elke beslissing van de algemene vergadering aangenomen na het verlenen van het recht, indien deze hem een persoonlijk nadeel berokkent.
De vordering moet binnen drie maanden na de kennisgeving van de beslissing worden ingesteld.
Alvorens recht te doen, kan de rechter op verzoek van de aanvrager de schorsing van de betwiste bepaling of beslissing bevelen."

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

#6 , 01 dec 2011 17:36

Beste float,
Bedankt voor de moeite.
Nog een goede avond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”