de aandelen(quotiteiten) van deelverenigingen , met RP

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

Re: de aandelen(quotiteiten) van deelverenigingen , met RP

#16 , 14 feb 2012 22:27

Dit is wat ik zocht, ja

tks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#17 , 24 feb 2012 11:15

Terugkomend op de door FLOAT aangebrachte tekst van V.SAGAERT :
Ik heb die tekst doorgegeven aan de boekhouder van de hoofdvereniging, en die vindt dat hij niet in de fout is als hij de afrekening van de gemeenschappelijke kosten niveau hoofdvereniging,globaal aanrekent aan de syndicus van die deelvereniging en niet aan de individuele mede-eigenaars.
Boekhoudkundig is het resultaat gelijk : VME heeft zijn geld en de andere mede-eigenaars van de VME lijden er geen schade door m.a.w. kunnen zij niet bij een VR principieel soelaas zoeken.

Op wat steunt men dan om te zeggen dat het feitelijk niet mag dat niet de ME zelf gedebiteerd worden, want toch zeg mijn kleine vinger dat die syndicus hier een ‘ financiële’ akte stelt die niet correct is.
.

Pedro
Berichten: 735

#18 , 24 feb 2012 13:41

Terugkomend op de door FLOAT aangebrachte tekst van V.SAGAERT :
Ik heb die tekst doorgegeven aan de boekhouder van de hoofdvereniging, en die vindt dat hij niet in de fout is als hij de afrekening van de gemeenschappelijke kosten niveau hoofdvereniging,globaal aanrekent aan de syndicus van die deelvereniging en niet aan de individuele mede-eigenaars.
Boekhoudkundig is het resultaat gelijk : VME heeft zijn geld en de andere mede-eigenaars van de VME lijden er geen schade door m.a.w. kunnen zij niet bij een VR principieel soelaas zoeken.

Op wat steunt men dan om te zeggen dat het feitelijk niet mag dat niet de ME zelf gedebiteerd worden, want toch zeg mijn kleine vinger dat die syndicus hier een ‘ financiële’ akte stelt die niet correct is.
.
Ik heb eenzelfde vraag, namelijk de mogelijkheid tot het opnemen in een wijzigende of nieuwe statuutakte van een hoofdvereniging (dus binnen de hoofdsplitsingsakte) van een clausule die bepaalt dat de syndicus van de hoofddvme eenmaal per jaar een eindafrekening opmaakt op naam van elke betreffende deelvme met RP waarbij de syndicus van elke deelvme dit dan weer opneemt binnen de afrekening van zijn/haar (deel) vme met RP, negatief beantwoord en wel op basis van volgende motivatie:

Elke VME staat op zichzelf wat betekent dat enerzijds de mede-eigenaars lid zijn van de hoofdvme en anderzijds lid zijn van de deelvme waarbinnen zij een of meerdere kavels hebben.
Elke op zichzelf staande VME dient te handelen naar de dwingende wetgeving.

Inzake de verdeling van lasten en kosten speelt artikel 577-2§9 Burg.Wb hetwelk van dwingend recht is.
Dit artikel stelt o.a. dat elke mede-eigenaar dient bij te dragen in de gemeenschappelijke lasten en kosten.....

En aangezien een deelvme an sich niet de individuele mede-eigenaars betreft, lijkt het mij dat een afrekening van individuele kosten niet op naam van een VME kan worden geplaatst.

Bijkomend stelt zich het volgende probleem. Een of meerdere eigenaars die hun aandeel in de afrekeningen niet betaalt/betalen dienen mogelijks via juridische weg te worden gedwongen.
Door de afrekening van de hoofdvme in de schoenen van elke afzonderlijke deelvme te schuiven, benadeelt men bij juridische invordering de eigenaars die enkel en alleen deel uitmaken van de deelvme waarbinnen de achterstallige eigenaar zich bevindt. M.a.w. waar normaal gezien het de syndicus van de hoofdvme toekomt om op kosten van de hoofdvme, en dus op kosten van alle eigenaars binnen het complex, juridisch te gaan invorderen, zullen thans enkel en alleen die eigenaars van het betreffende deelgebouw/de betreffende deelvme gehouden zijn om de kosten ter invordering van de algemeen gemeenschappelijke lasten te dragen, wat niet rechtvaardig en dus zeker niet correct is aangezien het algemeen gemeenschappelijke lasten betreft.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”