hoe stemmen algemene vergadering?

bobbette
Topic Starter
Berichten: 12

hoe stemmen algemene vergadering?

#1 , 21 nov 2011 14:14

hoe dient er gestemd te worden over volgende items op een algemene vergadering? (volgens de nieuwe wet)
- aanduiden secretaris - hoeveel stemmen?
is de enige functie van deze persoon aanwezigheidslijst bekrachtigen? notulen moet zowiezo de syndicus maken?
- aanstellen van een raadsman? - hoeveel stemmen nodig?
- wijzigingen contracten ? hoeveel stemmen nodig?
- afsluiten nieuw verzekeringscontract? hoeveel stemmen nodig?

met heel veel dank voor alle informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bobbette
Topic Starter
Berichten: 12

#2 , 22 nov 2011 13:28

kan mij aub iemand informeren?
met veel dank

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 22 nov 2011 14:02

Voor al deze punten lijkt mij een gewone meerderheid ( 50% + 1 ) voldoende.
Het is in onze VME de syndicus die notuleert ( op een pc ), zodanig dat op het einde van de vergadering de notulen kunnen worden voorgelezen en ondertekend door de mede-eigenaars.
Niets belet echter een mede-eigenaar deze functie uit te oefenen. Even, zoniet nog belangrijker, is het aanstellen van twee stemopnemers. Of de stemming bij handopsteking dan wel schriftelijk geschiedt, deze twee personen bij eenvoudige meerderheid der stemmen aangeduid, zien toe op de regelmatigheid van het gebeuren en tellen samen met de syndicus het aantal ja's, neens en onthoudingen. Deze gegevens worden genotuleerd samen met telkens de naam van de persoon die zelf of via volmacht zijn stem heeft uitgebracht. "Geheim stemmen" behoort dus volgens de nieuwe wet tot het verleden. Het was hoog tijd dat de eigenaars verplicht werden voor hun stemgedrag uit te komen.
Graag via pb bereid voor mogelijke details.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 nov 2011 15:20

Inderdaad, al die punten zijn een met volstrekte meerderheid (50+1) te stemmen.

bobbette
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 22 nov 2011 17:20

ik ben jullie heel dankbaar voor deze duidelijkheid

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 22 nov 2011 20:23

Persoonlijk ben ik van mening dat de PV van beslissingen wordt opgesteld door de syndicus, en op het einde van de AV, na vergelijking met hun nota's, voorgelezen en pas daarna getekend door de secretaris en de voorzitter. Het feit van de voorlezing MOET vermeld worden in de PV, op risico dat de PV ongeldig wordt verklaard.

Na de handtekening van deze drie wordt de PV rechtsgeldig en niet meer wijzigbaar, zelfs als één van de aanweizge mede-eigenaars niet akkoord gaat NADAT de PV getekend is. Hij kan wel opmerkingen geven tijdens de lezing, die moeten genotuleerd worden.

Ter documentatie hierna het relevante deel van het BW:
Art. 577-6 § 10.
De syndicus stelt de notulen van de beslissingen op die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars
die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden.
Deze notulen worden aan het einde van de zitting en na lezing ondertekend door de voorzitter van de algemene vergadering, door de bij de opening van de zitting aangewezen secretaris en door alle op dat ogenblik nog aanwezige mede-eigenaars of hun lasthebbers.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 23 nov 2011 10:42

“Art.577-6...§ 8. De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de mede-eigenaars die op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De wet vereist enkel een gekwalificeerde meerderheid in de gevallen vermeld in art.577-7 B.W..Lees zelf dit artikel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 03 dec 2011 09:54

Ik kreeg bericht van een andere syndicus dat aanstellen raadsman in naam van VME met 3/4 stemmen moet goedgekeurd worden? De wet is zo moeilijk te verstaan als je er niet zo thuis in bent. Er staat in de wet: 3/4 stemmen nodig betreffende de gemeensch.gedeelten met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen (in onze statuten staat dat de syndicus enkel over dringende herstellingen mag beslissen). Ik dacht dat uitgaven, nieuwe contracten en verzekeringen ook viel onder 3/4 van de stemmen nodig. Ben ik verkeerd? is dit allemaal 50%+1 ? (Bobbette)

Ik ga ervan uit dat u met ‘aanstellen raadsman in naam van VME’ bedoelt dat de VME aan een advocaat een procesmandaat verleent ter oplossing van een bestaand geschil.

Art.577-7 Burgerlijk Wetboek vereist dan geen gekwalificeerde meerderheid voor ‘aanstellen raadsman in naam van VME’,zodat in dat geval Art.577-6...§ 8 van toepassing is.

Indien echter de VME gedaagde is dan kan de syndicus wegens urgentie genoodzaakt zijn een advocaat aan te stellen met toepassing van “Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bobbette
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 03 dec 2011 18:22

ze willen inderdaad een raadsman aanstellen in naam van VME
heel erg bedankt voor uw informatie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”