Veranderen van syndicus

DimiBro
Topic Starter
Berichten: 2

Veranderen van syndicus

#1 , 17 nov 2011 12:06

Binnenkort houden wij een "uitzonderlijke" algemene vergadering waarin ik mijn ontslag als syndicus zal geven. Ik ben mede-eigenaar en onbezoldigd syndicus. Mijn vraag was of we officieel dan een nieuwe syndicus moeten kiezen of kan de VME even verder zonder aangestelde syndicus. en hoe zit het dan met de juridische verantwoordelijkheid?
Ik las ook dat er gemeenschappelijke delen in het gebouw nodig zijn, alvorens een syndicus wettelijk is verplicht. In ons gebouw zijn er geen gemeenschappelijke delen in het gebouw.

Merci alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#2 , 17 nov 2011 12:32

Binnenkort houden wij een "uitzonderlijke" algemene vergadering waarin ik mijn ontslag als syndicus zal geven. Ik ben mede-eigenaar en onbezoldigd syndicus. Mijn vraag was of we officieel dan een nieuwe syndicus moeten kiezen of kan de VME even verder zonder aangestelde syndicus. en hoe zit het dan met de juridische verantwoordelijkheid?
Ik las ook dat er gemeenschappelijke delen in het gebouw nodig zijn, alvorens een syndicus wettelijk is verplicht. In ons gebouw zijn er geen gemeenschappelijke delen in het gebouw.

Merci alvast
geen gemeenschappelijke delen bvb een inkom,traphal is een gemeenschappelijk deel.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 17 nov 2011 12:45

Buitenmuren, dak, dragende structuren, eventuele op- en afrit zijn gemeenschappelijk. Lees eens nauwkeurig de basisakte na?

Het beste wat u kan doen is samen met de RME een aantal kandidaat syndici zoeken en vragen een offerte voor hun diensten op te maken? (tevens waaruit deze diensten bestaan) Aan de mede-eigenaars meedelen dat ze kandidaat syndici mogen aanbrengen.

Reclame

DimiBro
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 17 nov 2011 14:11

das net waar ik over twijfel; gemeenschappelijke delen in het gebouw... er is geen gemeenschappelijke trap, inkom... wel een gemeenschappelijke oprit (niet echt in het gebouw te noemen :) )
Buitenmuren, dak & dragende structuren zijn idd ook gemeenschappelijk, maar ook niet echt in het gebouw, toch?

@Vandenbos: dat is ondertussen ook gebeurd! Maar sommige mede-eigenaars hebben liever geen syndicus, of vinden het te duur voor wat het is.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 17 nov 2011 14:20

Als de basisakte voorziet dat er een syndicus in het gebouw dient te zijn zou ik de pruttelaars vriendelijk aten weten dat u dit zelfs per vrederechter kan laten afdwingen... en dat zij, niet zouden opdraaien voor de kosten van dat geding..

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 19 nov 2011 10:35

“Art.577-8...§ 7. Bij verhindering of in gebreke blijven van de syndicus kan de rechter, voor de duur die hij bepaalt, op verzoek van iedere medeëigenaar een voorlopig syndicus aanwijzen. ”(Burgerlijk Wetboek).

Impliciet houdt dit in dat continuïteit vereist is in de functie van syndicus.

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten. Voornoemde beginselen en bepalingen zijn niet van toepassing indien de aard van de goederen zulks niet rechtvaardigt en alle medeëigenaars instemmen met die afwijking...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De eerste voorwaarde, de rechtvaardigende aard van de goederen, houdt in dat de goederen weinig onderhoud vergen en dat het beheer ervan slechts een eenvoudige organisatie vereist [134]...Ter illustratie geeft de memorie van toelichting een concreet voorbeeld dat de uitsluiting van de appartementswet wettigt: wanneer twee mede-eigenaars van een gebouw besluiten om van het gelijkvloers en de eerste verdieping twee privatieve appartementen te maken, en daarbij de grond, de buitenmuur en het dak in mede-eigendom te behouden, zou het onlogisch en omslachtig zijn hen te verplichten een algemene vergadering in te richten en een syndicus aan te stellen [138]...(Dieter Leroy,De notariële verantwoordelijkheid in het appartementsrecht,Jura Falconis,2006-2007,401-430 ;http://www.law.kuleuven.be/jura/).

Enkel onder die voorwaarden kan dus de appartementswet (=art.577-3 e.v. B.W.) niet van toepassing verklaard worden voor een klein appartementsgebouw.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”