Verplichtingen syndicus tijdens Algemene Vergadering

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

Verplichtingen syndicus tijdens Algemene Vergadering

#1 , 29 jan 2007 19:08

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Geachte,

In het gebouw waar ik eigenaar ben zijn er strubbelingen met de syndicus,die niet onpartijdig is en combine vormt met sommige eigenaars,daarom enkel vraagjes:

1. Moet het verslag van de jaarlijkse vergadering genoteerd worden in een
notulenboek?(Dit gebeurd nu niet,zo werd er vorig jaar nadat er een deel van de eigenaars de vergadering had verlaten nog besproken punten gewijzigd) Moet dit notulenboek genummerd worden?

2. Moet dit notulenboek na einde van de vergadering ondertekend worden door de aanwezigen?

3. De syndicus is benoemd in 1998,voor welke termijn is dat of is dit voor
altijd?

4. Bij het laten uitvoeren van herstellingswerken,mag de syndicus deze
toevertrouwen aan de eerste de beste,zonder een bestek te laten opmaken?

5. In het gebouw zijn ook huurders,moeten deze ook uitgenodigd worden naar de jaarlijkse algemene vergadering?

Ik zou U dank weten moest U mij de nodige inlichtingen kunnen verstrekken.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2007 09:27

1. Noteren van het verslag tijdens de vergadering (AV) zelf in een notulenboek is praktisch onmogelijk en onrealistisch. Het is (bij mijn weten) ook niet verplicht.
Hoe dit dan in de praktijk oplossen ? Na de AV stelt de syndicus binnen een redelijke termijn het verslag van de vergadering op. Vooraleer hij dat naar alle andere eigenaars zou versturen kan u hem vragen een kopie te versturen naar een lid van de beheerraad die dit verslag dan na leest en eventuele onjuistheden corrigeert. Zo kan u vermijden dat er in het verslag zaken "beslist" worden die niet behandeld werden tijdens de AV.

2. Neen

3. De syndicus kan maximaal voor vijf jaar benoemd worden MAAR: deze termijn kan verlengd worden (zie art. 577-8 ?1 Burgerlijk Wetboek (BW)). In de praktijk zal tijdens elke AV gevraagd worden of het mandaat van de syndicus verlengd zal worden.
Art. 577-8 ?6 BW bepaalt overigens dat "de algemene vergadering de syndicus steeds kan ontslaan". Het is dus niet zo dat uw syndicus ten eeuwigen dage uw syndicus moet blijven.

4. Wanneer dit gaat om "kleine herstellingen" (feitenkwestie), dan hoeft hij daarvoor geen offerte aan te vragen. In de praktijk is dat overigens ook niet redelijk om dat te eisen. Vaak is het zo al moeilijk genoeg om een vakman te vinden die binnen een redelijke termijn een bepaald werkje kan komen uitvoeren.
Zodra we spreken over "grotere herstellingen", dan is een offerte noodzakelijk. Wanneer we over echt grote werken spreken, dan is het een gebruik dat minstens 2?3 offertes aangevraagd worden (vb: grote renovaties, schilderwerken, grote lift-aanpassingen, etc.).

5. Wanneer dat gaat om huurders op jaarbasis, dan lijkt het me "gepast" om die mensen ook uit te nodigen, echter, zij hebben geen stemrecht en er is bij mijn weten geen verplichting om hen uit te nodigen.

Wesley
Berichten: 294

#3 , 31 jan 2007 19:18

bij 5 - de eigenaar kan wel volmacht geven aan de huurder om in hun plaats te stemmen. Maar er is dus een volmacht veresit die aan de syndicus moet voorgeleg worden.

Reclame

consulent
Berichten: 102

#4 , 01 feb 2007 22:44

[quote="webmaster"]Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Geachte,

In het gebouw waar ik eigenaar ben zijn er strubbelingen met de syndicus,die niet onpartijdig is en combine vormt met sommige eigenaars,daarom enkel vraagjes:

1. Moet het verslag van de jaarlijkse vergadering genoteerd worden in een
notulenboek?(Dit gebeurd nu niet,zo werd er vorig jaar nadat er een deel van de eigenaars de vergadering had verlaten nog besproken punten gewijzigd) Moet dit notulenboek genummerd worden? Notulen zijn verplicht. Zij dienen in een notulenregister dat zich op de zetel van de VME of bij de syndicus bevindt te worden bijgehouden. Alle eigenaars hebben recht op inzage. In de praktijk wordt na een vergadering een verslag aan alle eigenaars overgemaakt. Als u niet akkoord bent met een beslissing of er wordt een andere beslissing vermeld of uitgevoerd dan deze die daadwerkelijk werd gestemd, dan heeft elke eigenaar (en/of huurder) het recht om binnen de door de wet gestelde termijn deze beslissing door de vrederechter te laten vernietigen.
2. Moet dit notulenboek na einde van de vergadering ondertekend worden door de aanwezigen? Normaal worden de notulen na de vergadering opgemaakt. Dus neen, ondertekenen gebeurt bijna nooit. Soms bij een korte vergadering met weinig of geen speciale punten, wordt het verslag ter plaatse opgemaakt. Dan is het wel het beste dat de aanwezigen deze ondertekenen.

3. De syndicus is benoemd in 1998,voor welke termijn is dat of is dit voor
altijd? Max.5 jaar Kan wel op elk ogenblik worden ontslagen.

4. Bij het laten uitvoeren van herstellingswerken,mag de syndicus deze
toevertrouwen aan de eerste de beste,zonder een bestek te laten opmaken? Zie uitleg ander antwoord op uw vragen.

5. In het gebouw zijn ook huurders,moeten deze ook uitgenodigd worden naar de jaarlijkse algemene vergadering?

Volgens de wet op de mede-eigendom (artikels 577-.....) MOETEN personen die het gebouw krachtens een persoonlijk of zakelijk recht bewonen (dus o.a. huurders) op de hoogte worden gebracht van de datum van de algemene vergadering. Zij moeten hun vragen, opmerkingen en eventuele dagordepunten via de eigenaar kunnen naar voor brengen. De eigenaar vraagt aan de syndicus om ze op de agenda te plaatsen en ze te bespreken. Na de vergadering MOETEN de beslissingen die deze personen zouden kunnen aanbelangen aan hen tegenstelbaar worden gemaakt. Ook zij kunnen volgens de wet binnen de 3 maanden na kennisname naar de vrederechter stappen om een beslissing aan te vechten.
Ik zou U dank weten moest U mij de nodige inlichtingen kunnen verstrekken.

Succes.
Dank bij voorbaat.[/quote

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”