Gemeenschappelijke factuur appartement Water & Gas

KimVW
Topic Starter
Berichten: 3

Gemeenschappelijke factuur appartement Water & Gas

#1 , 16 nov 2011 16:20

Ik ben hier nieuw...
En wou een berichtje posten omdat ik met een vraag zit waar ik graag wat juridisch advies over wens te krijgen.

Mijn vriendin heeft destijds een appartement gekocht.
Elk appartement heeft zijn eigen warmte en watertellers, maar sinds gisteren hebben wij de afrekening gekregen met de details per appartement voor een afgelopen periode van 16 maand.

(Om het gemakkelijk te maken heb ik enkele fictieve bedragen genomen)

Appartement GLV => Water en Verwarming 1300 euro (onze rekening)
Appartement Vrd1 => Water en Verwarming 800 euro
Appartement Vrd2 => Water en Verwarming 650 euro
Appartement Vrd3 => Water en Verwarming 650 euro

Voor deze gemeenschappelijke factuur betaald elk appartement 100 euro.
Als ik de simpele optelsom maak, betalen wij 1600 euro (16 maand 100 euro) wat ruimschoots ons verbruik zou moeten dekken
Tot hier toe geen enkel probleem!

Toch zit er blijkbaar een addertje onder het gras wat ik heel bizar vind.
De verantwoordelijke voor deze betalingen heeft nu volgende regeling opgemaakt

Deze verantwoordelijke gaat ervan uit dat het verbruik per appartement 850 euro (3400 euro / 4) bedraagt.

Omdat onze rekening hoger is dan deze 850 euro, wordt er nu aan ons gevraagd om het verschil 450 euro = 1300 – 850
Gedeeltelijk terug te betalen aan de bewoners van:
App Vrd1 => 50 euro
App Vrd2 => 200 euro
App Vrd3 => 200 euro

Nu moeten wij nog eens 450 euro terugbetalen aan de bewoners van de andere appartementen
In totaal betalen wij dus zomaar eventjes 2050 euro terwijl dat ons verbruik zoals opgemeten door Techem maar 1300 bedraagt.

Kunnen jullie mij bevestigen of deze regeling klopt?
Kan dit zomaar?
Indien dit niet klopt:
Welke stappen kan ik hierin ondernemen om dit recht te zetten?
Welke stappen kan ik ondernemen om een correcte regeling op te maken? Moet ik een correcte betalingsregeling laten opmaken bij advocaat of notaris, of kan ik dit gewoon met onderling akkoord van de buren regelen?

Alvast bedankt!
Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 nov 2011 16:47

Deze werkwijze klopt langs geen kanten. Je hebt dus een eindafrekening van 1300 € Uw voorschotten bedragen 1600 €. Je moet de dus 300 € terugkrijgen van de syndicus. 'zonder uiteraard rekening te houden met eventuele andere kosten. Syndicus mag u niet doen rechtstreeks betalen aan andere eigenaars. alles dient via hem te lopen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 16 nov 2011 16:47

Wie is die "verantwoordelijke"?
Vraag hem eerst uitleg hoe en waarom hij tot deze wijze van berekenen komt.
Op grond van de door u gegeven informatie is deze kostenverdeling foutief.....

Bent u er wel zeker van dat de maandelijkse betaling van 100 EUR ook geen andere onkosten, naast die van de verwarming dekt? (dat is wat ik vermoed...)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

KimVW
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 16 nov 2011 17:23

Snelle reacties amai, tnx! :-)

Het is niet meteen een syndicus...
De "verantwoordelijke" is eigenlijk de eigenares van één van de appartementen, de dame treed op als vertrouwenspersoon/verantwoordelijke om zulke zaken te regelen (toevallig ook diegene aan we het meest moeten terugbetalen )...
Waarom en vanwaar die regeling komt weet ik zelf ook niet, ikzelf woon er nog maar sinds december vorig jaar, mijn vriendin heeft dat appartement al een paar jaar eerder gekocht en blijkbaar gaat deze regeling al een paar jaar mee...

In de gemeenschappelijke kosten zitten bij mijn weten alleen water, gas en groepsverzekering voor het gebouw.
Ik heb geen idee hoeveel deze verzekering bedraagt, maar 300 euro lijkt mij toch voldoende om ons deel van die verzekering te dekken?

Wat ik nu graag zou doen is een correcte regeling op papier zetten, maar ik heb geen idee wat/hoe/... ik hieraan moet beginnen.
Is gaan praten met de "verantwoordelijke" lijkt mij alvast een goed begin.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 16 nov 2011 17:29

U vraagt de dame in kwestie vriendelijk u een geïndividualiseerde kostenstaat te bezorgen waarin in afzonderlijke posten elke kostenpost is opgenomen. U verzoekt vriendelijk overeenkomstig de wetgeving op mede-eigendom vriendelijk om een datum niet later dan 15/12/2011 waarop u de facturen waarop deze posten zijn gebaseerd kan gaan inkijken.

KimVW
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 16 nov 2011 17:39

Ik vermoed dat je bedoelt met de geïndividualiseerde kostenstaat, welke kosten betaald worden met de maandelijkse bijdrage?
Of geïndividualiseerde kostenstaat van de ontvangen gemeenschappelijke factuur, want daarvan heb ik sinds gisteren een exemplaar thuis

Alvast bedankt voor de link naar het document,

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 16 nov 2011 17:53

Ik drukte me inderdaad verkeerd uit; ik had het over de jaarlijkse afrekening die u nu ontvangen heeft. Deze legt u naast de betalingen verricht voor de periode waarover de afrekening loopt. Indien u zich met die kosten akkoord kan verklaren betaalt u het verschil bij aan de "beheerster". Al de rest is haar verantwoordelijkheid die zij op zich heeft genomen.

Het lijkt me interessant om de basisakte van het gebouw in kwestie eens door te nemen en te verifieren of er al dan niet een syndicus diende aangesteld te worden?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 nov 2011 15:56

Ik vermoed eveneens dat het beter is om eerst is in de basisakte te kijken welke verdeelsleutels er zijn en de nodige documenten op te vragen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”