Wij kunnen niet meer in onze garage en tuin

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

Wij kunnen niet meer in onze garage en tuin

#1 , 14 nov 2011 17:59

Beste Leden,

Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven in deze situatie.

Situatie:
De buur heeft 2 palen gezet (zie cirkels op afbeelding).
Hiermee wil hij naar eigen zeggen zijn grond afbakenen. De palen staan vermoedelijk wel op zijn grond.

Dit heeft voor ons serieuze gevolgen:
Doordat het altijd een gemeenschappelijke doorgang - gemeenschappelijke weg naar de tuin is geweest (tussen de 2 buur - maar niet beschreven in een akte)
is het voor ons nu niet meer mogelijk om 1. onze garage te openen (er staat nog een wagen in), 2. in onze tuin te kunnen (+/- 15 cm nu). naar onze koer te gaan.

Via een losweg (op zijn stuk via een erfdienstbaarheid) kunnen wij tot bij de garage,
maar door het plaatsen van een paal net na de losweg kan de poort niet meer open. (Garage staat een beetje schuin tov de uitweg).

Er is een akte waarin staat beschreven dat de losweg moet dienen voor toegang naar de garage.

Welke raad kunnen jullie geven ?

Afbeelding

Additionele informatie:
De garage is in 1964 vergund. De akte (met betrekking tot de doorweg - erfdienstbaarheid) dateerd van 1967.
Origineel stond er een rolluik in de garage. Maar de poort staat er al meer dan 15 jaar in (denkelijk 20 jaar).

Er staat nergens vermeld dat de garage mag opendraaien over zijn grond.

De woning was vroeger van mijn ouders die nu onze eigendom is geworden. (erfenis + uitkoop van zus).
Hierdoor is er wel een akte bij de notaris opgemaakt - om uit onverdeeldheid te treden. (situatie is voor-tijdens de overname gebeurt).

De buur plaatste te palen na het overlijden van mijn ouders.

Tekst in de akte met betrekking tot de erfdienstbaarheid - losweg:
"deze losweg bevindt zich onmiddellijk achter de bestaande gebouwen, om tevens te dienen als uitweg voor de garage"

De hofweg tussen de tuinen bestaat 40 jaar.

Vroegere situatie:
http://goo.gl/wBTkZ

Huidige situatie:
http://goo.gl/DxElx

Alvast Bedankt !
Groeten,
Laatst gewijzigd door Adbie op 14 nov 2011 22:48, 7 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 14 nov 2011 18:10

Buur aangetekend verzoeken zijn palen dusdanig te plaatsen dat deze het openen van de garage niet hinderen. Dat u door de plaatsing van deze palen niet meer in staat bent de losweg te gebruiken zoals deze wettelijk in de koopaktes staat beschreven. Dat aangezien uw wagen in de garage staat deze onwettige plaatsing u dagelijks hinder en financieel verlies (gebruiken andere transport middelen) oplevert. Dat u hoopt op deze wijze binnen de zeven kalenderdagen opnieuw gebruik te kunnen maken van uw wagen, garage en losweg zoals de wettelijk staan beschreven. Dat bij gebrek aan inwilliging van dit verzoek u verplicht zal zijn na de verstreken periode de politie in te schakelen om vaststellingen te laten verrichten en op zijn kosten een geding voor de vrederechter zal dienen te initiëren om bij vonnis en dwangsom uw recht op volledig gebruik en toegang tot eigen woning via deze losweg te garanderen.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 14 nov 2011 18:37

Hartelijk dank voor uw zeer interessante reactie.

Heeft u een idee of we de toegang naar onze koer / onze tuin ook kunnen eisen ?
De doorgang naar deze 2 plaatsen is nu namelijk 20 cm.

Hierdoor kunnen we niet met tuingerief in onze tuin en niet met fietsen van/naar onze koer.

Alvast hartelijk dank

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 14 nov 2011 19:20

Als dat NIET in de akte staat dan zal je voor dat probleem twee deuren in je garage moeten maken.

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 14 nov 2011 19:22

In de akte staat het volgende:
"deze losweg bevindt zich onmiddellijk achter de bestaande gebouwen, om tevens te dienen als uitweg voor de garage"

Is dat voldoende ?

Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 14 nov 2011 19:25

Dus de garage stond er al, dan zou ik zegen dat het idd ook geldig is voor de tuin ...... maar dat wil zeggen dat de losweg breder moet zijn om langs beide kanten een naar uw garage te kunnen twee naar uw tuin.

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 14 nov 2011 19:29

De garage is (meer dan 35 jaar geleden) vergund. De poort staat er wel minder lang in (meer dan 15 jaar). Is dat een probleem ?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 14 nov 2011 19:55

Voor toegang tot de tuin en binnenplaats lijkt het me effectief aangewezen gebruik te maken van deuren in de garage zelf. Hoe diep is de garage?

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 14 nov 2011 20:17

De garage is 5 meter diep. Hierdoor zou het nodig zijn om 'over' de wagen te kruipen om in de tuin / koer te kunnen.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 14 nov 2011 20:46

Situaties naast elkaar vergelijkend zou ik de buur vriendelijk dat schrijven zenden en hem 10 kalenderdagen geven om de oorspronkelijke situatie terug te herstellen. Ook wat betreft de doorgang naar de tuin.

Persoonlijk zou ik de brief laten schrijven door het advocatenkantoor dat u in de arm wenst te nemen mocht dit tot een geding komen. (daar komen wat kosten bij kijken, maar het laat onmiskenbaar blijken dat het u menens is.)

Adbie
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 14 nov 2011 23:00

Dankzij Dhr. Franciscus en Dhr. Vandebos verneem ik dat het pad tussen de tuinen (zie foto) een erfdienstbaarheid is geworden. Het pad is er namelijk 40 jaar.

Hoe ver sta je juridisch voor het terugeisen van een deel van de verworven erfdienstbaarheid door 40 jaar gebruik ? Om doorgang te kunnen hebben naar de tuin.

De situatie ter hoogte van de koer bestaat 15 jaar. (Heeft geen invloed op het openen van de garage). Sta je hier juridisch sterk ?
Zoals je kan zien heeft hij daar een betonpaal gezet - wat volgens ons geen enkele toegevoegde waarde voor hem heeft.

We hebben geprobeerd om die 2 stukjes grond te kopen maar dat weigerde hij steeds.

De doorgang koer - losweg.
15 jaar geleden werd er een mondelinge overeenkomst gesloten om een stukje van onze grond af te geven in ruil voor de doorgang koer - losweg. (De paal die u op de afbeelding kan zien). Dit stukje grond ligt aan het woonhuis. Het is een beton-platen muur die +/- 10cm meer op onze grond werd geplaatst.
Laatst gewijzigd door Adbie op 15 nov 2011 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 14 nov 2011 23:33

Gezien 15 jaar nog geen 30 is.... heb je hier een argument om DAT ook terug te draaien...
Maar dat zou ik echt als allerlaatste gebruiken en enkel maar mee op chronologie naar vrederechter zetten.
Dat in ruil voor muur een mogelijkheid werd gegeven tot....

Mogelijk zijn die 10 cm van meer belang voor.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 nov 2011 09:17

Een recht van doorgang of overgang kan niet door verjaring verkregen worden.

Ik neem aan dat de palen en omheining niet op de losweg staan en enkel op de eigendom van uw buur staan.

Ik vermoed ook dat de losweg gecreëerd wordt toen er sprak was van het bouwen van de garage. De fout is toen gebeurd. Ofwel had men de losweg breder moeten voorzien, ofwel de garage kleiner bouwen.

Het enige argument dat u tegen de buur hebt is rechtsmisbruik. Maar uw buur heeft het recht zijn eigendom af te sluiten. De kans dat u van de rechter gelijk krijgt schat ik (alhoewel niet onbestaande) toch klein in.

gilops
Berichten: 156

#14 , 25 nov 2011 12:00

Het is een jurisprudentie aan het worden, omwille van de trage en logge werking van het gerecht, dat erkende organisaties o.a. gedekt door de "VZW Trage Wegen" aanraden om een onaangekondigd obstakel op een publieke doorgang direct te verwijderen. Vervolgens is het aan de partij die de overeenkomst schendt om al dan niet klacht in te dienen. http://www.tragewegen.be" onclick="window.open(this.href);return false; is natuurlijk met publieke erfdiensbaarheid is niet jouw geval : U hebt een conventionele erfdiensbaarheid.
In een poging het zo proper mogelijk te doen verzet je in jouw geval gewoon de paaltjes.
Een vrederechter met kennis van zaken neemt het zetten van paaltjes zonder voorafgaandelijke gescheven aankondiging zeer kwalijk.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 nov 2011 12:10

@ gilops

Verlies je niet uit het oog dat de buur de paaltjes plaatst op zijn privé-eigendom èn niet op de losweg?

Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter zou goedkeuren dan onze vragensteller in die omstandigheden de paaltjes zelf zou verplaatsen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”