Syndicus verhuis doorgeven aan Electrabel met CHM

frustie
Topic Starter
Berichten: 2

Syndicus verhuis doorgeven aan Electrabel met CHM

#1 , 13 nov 2011 12:44

Het gebouw heeft een collectieve verwarming, CHM van Electrabel. Bij een verhuis moet de syndicus de gegevens doorgeven aan Electrabel van de nieuwe verbruiker. Helaas willen de syndici dit niet doen omdat ze vinden dat zij hier niet voor Electrabel werken. Dit is de 2 de syndic die wij hebben die het de verhuurders moeilijk maakt.
Het is via een tool van Electrabel die heel gebruiksvriendelijk is en je bent zeker dat de factuur juist is.
Is een syndic verplicht deze taak uit te voeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 nov 2011 13:01

Aangezien het een collectieve verwarming is staat de meter toch niet op naam van de individuele verbruikers maar wel op de vereniging van mede-eigenaars......waarom namen doorgeven?????
Laatst gewijzigd door roharro op 13 nov 2011 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 13 nov 2011 13:47

Om een afrekening over de juiste periode mogelijk te maken?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 nov 2011 13:50

Collectieve verwarming (op gas) zou slechts één meter hebben van Electrabel. Mogelijke verdelingen per appartement moeten door syndicus worden gedaan. Ik zie hier geen rol in voor Electrabel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 nov 2011 16:01

Als je deze folder van electrabel leest, is de sindicus blijkbaar de enige beheerder in het gebouw die in het systeem kan.
http://www.electrabelpartner.com/pdfs/CHM_brochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

frustie
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 13 nov 2011 17:55

@mava105 Had de folder ook al gelezen :-) vandaar mijn vraag:-)
@Vandebos Volgens Electrabel moet de syndicus de nieuwe gebruiker doorgeven teneinde een juiste factuur op te stellen. Die factuur krijgt elke mede-eigenaar individueel van Electrabel. Dus niet via de syndicus. Het bespaart de syndicus veel tijd dat ze enkel de gegevens moeten doorgeven en niet zitten cijferen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 14 nov 2011 07:48

@mava105 Had de folder ook al gelezen :-) vandaar mijn vraag:-)
@Vandebos Volgens Electrabel moet de syndicus de nieuwe gebruiker doorgeven teneinde een juiste factuur op te stellen. Die factuur krijgt elke mede-eigenaar individueel van Electrabel. Dus niet via de syndicus. Het bespaart de syndicus veel tijd dat ze enkel de gegevens moeten doorgeven en niet zitten cijferen.
Maar het verminderd ook de "machtpositie" van de syndicus, plus het bedrag van de jaarlijkse begroting. Reken maar op een vermindering met minstens 30%. Dat maakt dat het bedrag op, of transiterend via, de bankrekeningen beheerd door de syndicus, fel vermindert en dus zijn "impact" bij zijn bankinstelling.

Persoonlijk heb ik de testfase van dat systeem van ver gevolgd, mar ik wist niet dat het reeds operationeel is.

Deze methode is de toekomst voor de grote appartementsgebouwen.

Concreet: de syndicus dient de facto zijn werkwijze aan te passen. De AV dient met dat uitdrukkelijk en expliciet op te leggen via een aanpassing van het Reglement van Mede-eigendom, zo de syndicus dit weigert.

In dit geval kan BIV geïnformeerd worden, plus het Vlaamse Gewest (departement Energiesparen). Dat laatste kan gebeuren via NICM zo één van de eigenaars lid is van NICM en dit rechtstreeks vraagt aan NICM.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”