Gemeenschapelijke verwarming mede-eigendom.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Gemeenschapelijke verwarming mede-eigendom.

#1 , 12 nov 2011 18:27

Welke is de minimumtemperatuur die een verhuurder moet garanderen op het appartement dat hij verhuurd?
Het betreft hier een appartement in een mede-eigendom met 3 appartementen. Er staat een recente condensatieketel op gas, die gemeenschappelijk is. Dus 1 ketel voor de 3 appartementen. Mijn huurster heeft het echter steeds koud. Momenteel is de verwarming zo afgesteld dat een temperatuur van 24 °gehaald kan worden. Er is een moderne digitale sturing met buitenvoeler. Er is dubbele beglazing, de spouwmuren hebben isolatie, en het gebouw staat tussen 2 andere gebouwen. Zij woont op het gelijkvloers, maar de zolderingen van de garages onder het gebouw werden ook voorzien van isolatie.
De huurster klaagt dat ze het, met een binnentemperatuur van 24 °, nog koud heeft. Vorig jaar werd de sturing al 2 graden hoger ingesteld op haar vraag, maar zijn we verplicht dat nog eens te doen? Wij kunnen toch niet stoken tot 30 °, omdat de huurster koudbloedig is? Heb al gezegd dat ze dan, op eigen kosten, maar een kleine elektrische bijverwarming moet nemen, maar ze zegt: Ik huur met verwarming, en ik eis dan ook verwarming.
Hoever mag, of kan, ze hierin gaan?
Als we de installatie nog hoger moeten installen, mag ik dan deze bijkomende kosten als privatief aanrekenen? De andere mede-eigenaars moeten toch niet mee betalen omdat 1 huurder het koud heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2011 11:46

niemand? Mijn huurster hing een uurtje geleden weer aan de telefoon dat ze het koud had. Ben naar daar gegaan met een goede kwikthermometer, en deze stond na enige minuten op 23 ° C. Zelf had ik mijn kas niet uitgedaan, en was nat van het zweet toen ik het appartement na 10 minuten weer verliet.
Hoever kan een huurder hierin gaan? Kan hij eisen dat ik hem permanent 30°C geef? Hoop van niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 nov 2011 12:08

Ik zou de klachten negeren. Het is dan aan de huurster om actie te ondernemen.
23 graden voor een living ligt alleszins hoger dan de temperatuur die door diverse bronnen wordt aangeraden.
Aangezien er nergens temperaturen in de wetgeving staan vermeld zal een Rechter die geadviseerde waarden dan ook als richtlijn hanteren.
Is de huurster soms leukemiepatiënt? Dat zou één en ander kunnen verklaren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 nov 2011 12:56

Huurster is 92 jaar, maar nog zo gezond als een vis. Kuist 2 x per dag heel het appartement, en wil geen gezindhulp. Doet ook nog zelf haar boodschappen.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#5 , 13 nov 2011 13:20

hoe zoiets op te lossen , simpel.

per appartement een volledig onafhankelijke verwarming.
wie het koud heeft betaald veel.
wie zuinig is profiteert ervan.

alle discussie is dan voorbij een ieder betaalt voor zijn eigen.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 nov 2011 15:50

hoe zoiets op te lossen , simpel.

per appartement een volledig onafhankelijke verwarming.
wie het koud heeft betaald veel.
wie zuinig is profiteert ervan.

alle discussie is dan voorbij een ieder betaalt voor zijn eigen.
Hoe doe je dat in een mede-eigendom met verschillende eigenaars.
De hele CV installatie uitbreken, leidingen inbegrepen, en alles opnieuw maar individueel aanleggen.
Ga jij dat betalen?
Je bent duidelijk geen mede-eigenaar.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#7 , 13 nov 2011 20:29

hoe zoiets op te lossen , simpel.

per appartement een volledig onafhankelijke verwarming.
wie het koud heeft betaald veel.
wie zuinig is profiteert ervan.

alle discussie is dan voorbij een ieder betaalt voor zijn eigen.
Hoe doe je dat in een mede-eigendom met verschillende eigenaars.
De hele CV installatie uitbreken, leidingen inbegrepen, en alles opnieuw maar individueel aanleggen.
Ga jij dat betalen?
Je bent duidelijk geen mede-eigenaar.
geheel uitbreken, doorzagen en een stop op.
geen mede eigenaar , u bent eigenaar verhuurder.
is een investering die zich terug verdient.
tenzij ge natuurlijk uw verwarming nu laat betalen door de huurders.
opsplitsen ieder betaalt zijn eigen deel nog simpeler.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 13 nov 2011 20:37

geheel uitbreken, doorzagen en een stop op.
geen mede eigenaar , u bent eigenaar verhuurder.
is een investering die zich terug verdient.
tenzij ge natuurlijk uw verwarming nu laat betalen door de huurders.
opsplitsen ieder betaalt zijn eigen deel nog simpeler.


Ja tegen zoveel wijsheid kan men niet veel inbrengen!!!!!

Uw uitleg is niet alleen technisch volledig verkeerd, ook juridisch.
Met dit soort toogantwoorden komt men geen moer verder.

Buizen afzagen: wat met de bovenliggende verdiepingen? Gewoon in de kou zetten?
Iedere eigenaar in een medeeigendom is ook mede-eigenaar.
De verwarmingsleidingen zijn gemeenschappelijk in een collectief verwarmingssysteem. Daar mag men niet aan raken zonder toestemming van de VME.

Is het niet normaal dat de huurder voor zijn eigen verwarming betaalt? Moet de verhuurder misschien ook het eten en het benzineverbruik van de huurder betalen?

Gelieve een minimum van ernst aan de dag te leggen bij het formuleren van "advies".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 13 nov 2011 22:53

hoe zoiets op te lossen , simpel.

per appartement een volledig onafhankelijke verwarming.
wie het koud heeft betaald veel.
wie zuinig is profiteert ervan.

alle discussie is dan voorbij een ieder betaalt voor zijn eigen.
Hoe doe je dat in een mede-eigendom met verschillende eigenaars.
De hele CV installatie uitbreken, leidingen inbegrepen, en alles opnieuw maar individueel aanleggen.
Ga jij dat betalen?
Je bent duidelijk geen mede-eigenaar.
geheel uitbreken, doorzagen en een stop op.
geen mede eigenaar , u bent eigenaar verhuurder.
is een investering die zich terug verdient.
tenzij ge natuurlijk uw verwarming nu laat betalen door de huurders.
opsplitsen ieder betaalt zijn eigen deel nog simpeler.

U heeft duidelijk geen besef van wat u voorstelt. Gelieve uw advies te trachten te beperken tot een realistisch niveau. Voor al de rest zijn er genoeg andere fora waar dergelijke reacties meer dan welkom zijn.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 14 nov 2011 08:29

Er zjn wel miminum temperaturen voorzien voor een werkomgeving.

Op de website van OIVO een interrssante synthese gevonden, ie misschien nuttig kan zijn:
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-4679.html

Uittreksel:
Voor kantoorwerk in een afgeschermde en permanent bezette ruimte wordt de minimumtemperatuur bepaald in functie van het werk: voor "heel lichte" arbeid, gedefinieerd als werk dat "maar" 90 kcal per uur verbruikt, is 20 graden het minimum. Voor "lichte" arbeid mag de temperatuur 2 graden lager liggen (op 18°). Voor "halfzware" arbeid moet het minimum 15° warm zijn en "zware" arbeid, die gemiddeld 350 kcal per uur verbrandt, vereist minstens 12°C.

Daaruit kan afgeleid worden dat de minimum temperatuur omgekeerd evenredig dient te zijn aan het calorieverbruik voor werknemers (concierges?).
Laatst gewijzigd door Luc op 15 nov 2011 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 14 nov 2011 11:17

Daaruit kan afgeleid worden dat de minimum temperatuur omgekeerd evenredig dient te zijn aan het calorieverbruik voor werknemers (concierges?).
Hoeveel caloriën verbruikt een 92 jarige dame die wel nog redelijk goed te been is?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 15 nov 2011 06:37

Toevallig heb ik gisteren een concrete test kunnen doen in een woning met 18.4 C° aan de thermostaat toen ik toekwam met de kleinkinderen. Het eerste half uur doe ik in feite lichte arbeid (= ben ik bezig), daarna zitten we. Ondertussen was het 20° C.

Mijn persoonlijke mening: 18.4 C° is iets te fris om te zitten en niets te doen. Wel dragelijk als men eten kookt of andere huishoudelijk taken verricht.

Mijn moeder is 90 jaar en is ook nog actief (zoals de 92 jarige). Ze klaagt als de temperatuur onder de 22 C° valt. Want ze heeft periodes dat ze niets doet en dan voelt ze dat het fris is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”