Schade aan gemeenschappelijke tuinafsluiting

myrddin
Topic Starter
Berichten: 2

Schade aan gemeenschappelijke tuinafsluiting

#1 , 28 jan 2007 20:35

Ik heb een hoogstammige boom moeten wegdoen. Door de laatste storm was deze midden in de stam volledig doorgebarsten.
Ondanks mijn voorzichtigheid om de buren geen last te berokkenen, is de laatste zware tak op de gemeenschappelijke tuinafsluiting en in de tuin van de buren gevallen.
De relatie met deze buur is heel slecht. Ik heb wel de toelating gekregen om in zijn tuin de takken te verzagen en weg te doen.
Er is ??n hek van de omheining( volledig bezet met klimop) verbogen. Op zijn eigendom is er geen schade. Zijn tuinman werd door hem onmiddellijk gewaarschuwd en kwam poolshoogte nemen. Deze liet zich ontvallen dat de buur drie nieuwe hekkens wou, alhoewel er slechts 1 beschadigd is ( met daarbij de noodzakelijke nieuwe klimopplantjes - +/- 1 plantje om de 10 cm - ).
Moet ik ermee instemmen dat dit hek door een nieuwe vervangen wordt. Het hek kan nog goed dienst doen als afsluiting en de klimop ( die wij zelfs niet wilden maar die hij toch geplant heeft) onttrekt de verbogenheid van het bovenste deel van he hek aan het zicht.
Kortom: waartoe ben ik verplicht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2007 09:34

In principe ben je gehouden tot het vergoeden van "de schade", maar u voelt ook aan dat dit in dit geval nogal moeilijk te begroten is.
Ik zou een offici?le reactie van uw buur afwachten.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 31 jan 2007 13:28

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.(Burgerlijk Wetboek).

Uw buurman dient minstens het bestaan en de omvang van zijn schade te bewijzen.

Doe onverwijld aangifte aan uw ?familiale verzekeraar? EN aan de er bijhorende ?rechtsbijstandsverzekeraar? INDIEN u deze hebt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

myrddin
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 31 jan 2007 19:41

Mijn rechtsbijstand heb ik inderdaad reeds op de hoogte gebracht. De schade is echter alleen aan de gemeenschappelijke tuinafsluiting. Voor mij voldoet het rechtgetrokken hek nog aan alle functionaliteiten van een afsluiting. Mijn buurman ziet echter alles heel groots en dat zal problemen scheppen. Ik wacht nu inderdaad zijn reactie af.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”