Trage weg op mijn eigendom

sylke74
Topic Starter
Berichten: 4

Trage weg op mijn eigendom

#1 , 08 nov 2011 11:08

Ik heb mijn grond gekocht in 2006 en in 2008 is de woning opgeleverd.
de (achterste) laatste halve meter van mijn grond is een weggetje. De landmeterspaaltjes bevinden zich in het midden van dat weggetje. Dit weggetje is dus voor het stuk dat achter onze grond loopt, de helft eigendom van mij en de andere helfs eigendom van mijn achterbuur.
Toen ik die grond kocht, zeiden ze me in de gemeente, dat dit weggetje op termijn wel zou verdwijnen, want dat werd toch niet meer gebruikt, slechts zeer zelden door hier en daar een wandelaar.
De gemeente kwam echter wel 2 maal per jaar langs om het een beetje te onderhouden.

Echter nu sinds enkele maanden heeft men hier een officieel plaatje gezet van een wandelweg. Dus blijkbaar is dit een trage weg die nu wel terug officieel is.

kan dit zomaar, zonder de eigenaars te verwittigen? zonder schadevergoeding? de helft van de weg blijft wel eigendom van mij.
Wat met het onderhoud van deze weg?

Als ik een groot terrein zou bezitten, zou ik er nog niet mee inzitten, maar dit weggetje loopt op nog geen 7 meter van mijn achtergevel. En het is dus zeer lastig dat de mensen die daar wandelen ons aangapen als we in de zetel zitten of buiten aan het bbq-en zijn.
Ik had een mooi landelijk zicht op de velden daar, maar nu ga ik mijn stuk zo moeten afzetten, zodat we toch wel onze privacy terug zullen hebben, want deze weg wordt nu wel zeer frequent gebruikt.

Kunnen we hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 nov 2011 11:43

Vermoedelijk is dit een erfdienstbaarheid en meer bepaald zoals je al vernioemde een "trage weg" Dat is een openbare wandelweg en die erfdienstbaarheid blijft duren.
Je kan inderdaad best een heggetje zetten om het wat af te bakenen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 08 nov 2011 11:58

Raadpleeg eens de buurtwegenatlas en kijk of deze wandelweg erin voorkomt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”