Gemeenschappelijke leidingen

Vee1973
Topic Starter
Berichten: 23

Gemeenschappelijke leidingen

#1 , 05 nov 2011 17:41

Beste,

In de kelder van onze appartementsblok zijn er scheuren in de gemeenschappelijke waterleidingen vastgesteld.
Aangezien deze leidingen nog nooit in 30 jaar zijn uitgespoten zijn deze nu helemaal dichtgeslibd met als gevolg scheuren en barsten. De syndicus die hiervan al 1,5 jaar op de hoogte is heeft nooit prioriteit gegeven aan dit probleem waardoor het erger en erger is geworden. Nochtans vallen de leidingen onder het beheer van de syndicus heb ik begrepen. Is het dan ook niet de taak van de syndicus om om de zoveel tijd de leidingen te laten uitspuiten ? Het probleem dat zich nu manifesteert is louter het gevolg van een slecht onderhoud (lees:geen onderhoud) en dus wanbeheer van de verantwoordelijke syndicus. Kunnen we hem hiervoor aansprakelijk stellen en hem laten meedelen in de kosten die heel hoog zullen oplopen ?
Ik zelf ben nog maar eigenaar van een appartement in dit gebouw sinds enkele maanden. Kan het dat ik nu mee moet opdraaien voor een probleem dat een lange historiek kent voor mijn aanwezigheid ?

Dank voor uw meningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 nov 2011 23:08

U bent op identiek dezelfde wijze als de andere mede-eigenaars geacht bij te dragen in de kosten. Het is niet omdat u er voordien niet woonde dat u aan herstellingskosten in het algemeen zou kunnen ontsnappen omdat u niet tot de slijtage hebt bijgedragen!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 06 nov 2011 10:50

U bent op identiek dezelfde wijze als de andere mede-eigenaars geacht bij te dragen in de kosten. Het is niet omdat u er voordien niet woonde dat u aan herstellingskosten in het algemeen zou kunnen ontsnappen omdat u niet tot de slijtage hebt bijgedragen!!!
In princiep wordt dit type van uitgaven gedragen door het Reservefonds
U heeft een appartement aangekocht, waarvan de gemeenschappelijke delen beheerd worden door een VME, waarvan u een gedwongen lid bent.

Vermoedelijk is het effectief beschikbaar kapitaal onvoldoende om de werken te financieren.

Voor het verleden zal u moeten instaan voor deze kosten.

Maar voor de toekomst is er een wettelijke oplossing sinds 2010. Wel dient het KB over de boekhouding nog gepubliceerd te worden.

Overtuig de andere leden van uw AV om een reservefonds samen te stellen dat voldoet aan de effectieve behoeften van uw mede-eigendom. De bijdragen eraan van alle mede-eiegnaars dienen op zulke wijze vastgelegd dat elk jaarlijks de effectieve slijtage betaald via zijn bijdrage aan het reservefonds (in uw geval 1/30 van de renovatie van het niet-jaarlijks onderhoud van de waterleiding).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”