Syndicus

Vee1973
Topic Starter
Berichten: 23

Syndicus

#1 , 04 nov 2011 12:13

Beste forumleden,

Ik ben sinds kort eigenaar van een appartement dat ik verhuur aan een familielid. Het appartementsgebouw wordt beheerd door X. De appartementsbewoners zijn allemaal oudere mensen die de werking van X blindelings vertrouwen en niets in vraag stellen. Zelf heb ik nochtans geen goed gevoel bij de manier van werken van X:
* Telkens ik hen opbel wordt ik steevast afgescheept. Ik krijg de verantwoordelijke nooit aan de lijn. Men belooft mij dat ik zal worden teruggebeld, dit gebeurt nooit.
*De verantwoordelijke woont de 2-maandelijkse bewonersvergaderingen niet bij ; enkele uren voor aanvang stuurt hij een e-mailtje met zijn verontschuldigingen.
* Problemen worden niet kort op de bal opgevolgd. Men negeert de problemen of laat alles maar op zijn beloop waardoor er teveel tijd verloren gaat en de oplossingen voor het probleem alleen maar erger en duurder worden.

Kortom, ik heb hier geen goed gevoel bij. Zijn er forumleden die dergelijke negatieve ervaringen hebben en kan iemand een syndicus aanbevelen die wel serieus begaan is met zijn job ?
Kan men zomaar van syndicus veranderen of is dat een lange en moeilijke weg ?

Dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 04 nov 2011 20:52

Deze vraag hoort volgens mij eerder thuis in het deel "mede-eigendom", waar analoge ervaringen worden gemeld en beantwoord (voor zover mogelijk).

JessieD
Berichten: 4

#3 , 05 nov 2011 15:24

Beste,

Ik maak ten minste vier vragen op uit uw bericht:

1) Moet de syndicus aanwezig zijn op interne vergaderingen?
Dit hangt af van wat er overgekomen werd in het contract met de syndicus. Puur vanuit wettelijk standpunt zal het antwoord waarschijnlijk hierop neen zijn, hoewel dit soms wenselijk kan zijn.

2) Opvolging van problemen
Het behoort tot de syndicus haar opdracht om het patrimonium van de VME in stand te houden en verdere schade te verkomen. Wanneer er bijvoorbeeld zich een lek in het dak zou voordoen dan moet de syndicus onverwijld alle maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen, zoniet kan men hem de schade die hieruit voortvloeit ten laste leggen. Ik heb echter het vermoeden dat het niet echt om zoiets gaat? Kunt u hierbij een voorbeeld geven van wat u bedoelt aub?

3) Hoe kan ik van syndicus veranderen?
Om van syndicus te veranderen zijn er twee punten die moeten nagegaan worden. Ten eerste moet u voldoende stemmen (= 50% + 1 volgens de quotiteiten van het appartement) bijeen zien te krijgen. U zal met andere woorden de andere bewoners hiervan mee moeten overtuigen. Als u denkt voldoende stemmen te hebben dan moet u de syndicus aanschrijven (bij voorkeur per aangetekend schrijven) en hem vragen het agendapunt toe te voegen bij de eerstkomende algemene vergadering. Dit schrijven moet tijdig gebeuren. Dit wil zeggen ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het reglement van mede-eigendom bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden. Als u niet wenst te wachten op de gewone algemene vergadering dan kunt u een bijzondere algemene vergadering bijeen laten roepen. Hiervoor moet u 20% van de stemmen (volgens de quotiteiten) bij elkaar zien te krijgen. U kunt die stemmen verzamelen door de mede-eigenaars een brief waarop u de syndicus om de bijzondere vergadering vraagt mede te laten ondertekenen. In die brief moet u eveneens de agendapunten (met name de stopzetting van de samenwerking met de syndicus) opnemen.

Het tweede punt waarmee u in deze rekening moet houden is de duur van het syndicus contract. Deze is wettelijk gezien beperkt tot een max. van 3 jaar. U zou het contract er moeten op nalezen om te zien of en hoeveel de contractverbrekingskosten zijn.

4) Aanbeveling van een syndicus. Dit is sterk afhankelijk van de regio waar u woont aangezien veel syndici zich concentreren op een bepaalde regio. Het beste wat u kunt doen als u een nieuwe syndicus wil overwegen is hem vragen naar zijn of haar portfolio aan gebouwen die hij beheert en contact opnemen met deze mensen. Mocht het gaan over een gebouw met minder dan 20 appartementen dan zijn er nog andere mogelijkheden. Mocht u dat interesseren dan kunt u mij altijd een privaat bericht sturen.

Met vriendelijke groeten,
Jessie

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”