Unifamilale woning opsplitsen op verkoopsacte

lawpe
Topic Starter
Berichten: 3

Unifamilale woning opsplitsen op verkoopsacte

#1 , 03 nov 2011 15:28

Hallo,
Ik en een vriend zijn elk appart al een tijdje op zoek om een appartement te kopen in Elsene.
Wij zijn echter tot de conclusie gekomen dat de prijs per m² een heel pak hoger ligt dan het geval is voor familiewoningen die gemakkelijk opgesplits kunnen worden in 3 appartementen (naar gelang het aantal verdiepen).
Wat we zouden willen doen is dat hij 2 verdiepen koopt en ik 1 om daar dan 3 appartementen van te maken (3de wordt door hem verhuurd). We hebben echter slechts de helft van het benodigde bedrag beschikbaar, er is dus een extra hypotheek nodig, liefst elk op eigen naam.
Hoe werkt dit dan voor een bod te doen en het compromis + bank en gemeente. Bij de bank zeiden me dat je simpelweg op de verkoopsacte kan zetten welk verdiep van wie is voor welke prijs en dat je dan een hypotheek kan krijgen. Maar ik vraag me dan af of de gemeente niet lastig gaat doen? Als men zoiets splits in appartementen moet men dat toch in het kadaster laten inschrijven (zeker mochten we appart verkopen), niet?
Dus:
-Lukt het om het op te splitsen in de verkoopsakte zonder akkoord/problemen met de gemeente (of 8 maanden wachttijd etc).
-is het akkoord van de gemeente slechts nodig indien apparte verkoop van de resulterende appartementen?
-Is het dan mogelijk een verdiep van een huis in eigendom te hebben dat als unifamiliale woning staat ingechreven?
-Kunnen we dan gewoon op huizen bieden zonder dat we in de problemen kunnen raken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 03 nov 2011 16:04

Voor het opdelen van een huis in appartementen, kamerwoningen of studio’s, heb je tegenwoordig altijd en overal een stedenbouwkundige vergunning (vroeger bouwvergunning genoemd) nodig, zelfs als je hiervoor geen bouwwerken uitvoert.
De enige uitzondering hierop is de regeling van het zorgwonen.
http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13904" onclick="window.open(this.href);return false;

Trek eerst en vooral in de akte na of het pand mag opgedeeld worden.

Ik kan vb. geen vergunning bekomen om mijn zolder met mezzanine af te splitsen van de rest van mijn woning.
Volgens de akte moet dit een ééngezinswoning blijven.
Zonder stedenbouwkundige vergunning mag ik mijn zolder dus niet (officieel) verhuren...

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 03 nov 2011 18:26

............Ik kan vb. geen vergunning bekomen om mijn zolder met mezzanine af te splitsen van de rest van mijn woning.
Volgens de akte moet dit een ééngezinswoning blijven.
Zonder stedenbouwkundige vergunning mag ik mijn zolder dus niet (officieel) verhuren...
Is dit volgens u dan ook het geval bij wat men noemt "kostendelend samenwonen"? Hierbij wordt bv keuken, badkamer, tuin, garage... gedeeld, waarbij er privégebruik is van één of meer ruimtes.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 nov 2011 18:39

Kostendelend wonen doet men in eenzelfde woonentiteit. De bewoners worden volgens de B wetgeving beschouwd als één gezin, met gevolgen op fiscaal, sociaal, enz...vlak.

Bij het opsplitsen van een woning daarentegen - in appartementen of studio's- ontstaan er verschillende woonentiteiten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tope
Berichten: 916

#5 , 03 nov 2011 19:19

@ bosprocureur

De laatste tijd is 'samenhuizen' wel erg in: http://www.samenhuizen.be/index.php?opt ... e&Itemid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die weet hoe deze samenlevingsvorm juridisch geregeld wordt?

Wat als vb één van de bewoners schulden heeft?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 03 nov 2011 19:31

Wat als vb één van de bewoners schulden heeft?
Indien de andere bewoners niet kunnen bewijzen (met factuur én betalingsbewijs) dat bepaalde goederen hen toebehoren dan kan er beslag op worden gelegd. Het "samenhuizen" is in B niet juridisch geregeld. Op één domicilieadres kan er volgens de B wetgeving slechts ofwel een éénpersoonsgezin wonen, ofwel een meerpersonengezin. Maar nooit meer dan één gezin, (gedomicilieerde) samenwoners zullen dus steeds als één gezin beschouwd worden met alle gevolgen eraan verbonden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 03 nov 2011 19:34

Kostendelend wonen doet men in eenzelfde woonentiteit. De bewoners worden volgens de B wetgeving beschouwd als één gezin, met gevolgen op fiscaal, sociaal, enz...vlak.

Bij het opsplitsen van een woning daarentegen - in appartementen of studio's- ontstaan er verschillende woonentiteiten.
Bedankt, zo dacht (en denk) ik er ook over. Sommige woondiensten ziendit echter graag als kamerverhuur, met dan wel vergunningsplicht en dergelijke.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”