overname scheidingsmuurtje of niet van toepassing

warfight
Topic Starter
Berichten: 8

overname scheidingsmuurtje of niet van toepassing

#1 , 26 okt 2011 19:33

Wij hebben een nieuwe rijwoning gebouwd. Vooraan de woning is er een scheidingsmuurtje (H 40 cm - L 6 m) tussen de opritten. Dit muurtje staat exact tegen de perceelgrens en is ongeveer 35 jaar oud. Nu hadden wij graag langs onze kant van het muurtje onze gevelsteen laten doortrekken met steenstrips en opvoegen door een vakman omdat dit dan beter oogt.
De muur is exclusieve eigendom van de buurman en hij wil dit niet.
Klopt het dat wij dit muurtje ook eerst moeten overnemen vooraleer wij iets kunnen uitvoeren of is hier van muurovername geen sprake?

Indien dit niet het geval is kan men dan het juiste artikel van het wetboek mededelen waarop ik me kan beroepen.

MVG
Kevin
Laatst gewijzigd door warfight op 26 okt 2011 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 26 okt 2011 19:35

Als het muurtje van hem is, is het muurtje van hem. Je kan hem niet verplichten dat stukje muur af te geven of gemeen te maken.

warfight
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 26 okt 2011 19:41

Is dan de enigste oplossing een nieuw muurtje naast het zijne te laten metsen aangezien het tegen de scheiding staat?
Hier kun je dus niets tegen ondernemen?
Bij de juridsche dienst op het notariskantoor stelde men dat men zelfs geen toestemming nodig had voor die steenstrips te plaatsen en dat van muurovername geen sprake hoeft te zijn.

MVG
Laatst gewijzigd door warfight op 26 okt 2011 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 26 okt 2011 19:44

Dat geldt enkel als de helft van het muurtje reeds werd overgenomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

warfight
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 26 okt 2011 19:52

Mogen wij dan wel een muurtje naast het zijne metsen en voorzien van steenstrips?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 okt 2011 20:01

Is gebuur niet verplicht een helft te verkopen? Zijn muurtje staat toch voor de helft op uw grond?

warfight
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 26 okt 2011 20:10

Is gebuur niet verplicht een helft te verkopen? Zijn muurtje staat toch voor de helft op uw grond?
Muurtje staat tegen de grens en dus niet op mijn grond.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 okt 2011 20:18

[Muurtje staat tegen de grens en dus niet op mijn grond.
In uw beginpost schreef u dat dit muurtje "exakt op de perceel grens staat" Dat wil dus zeggen pal erop.
Als het naast de perceelgrens staat, kan je natuurlijk uw eigen muurtje bouwen op uw grond.

warfight
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 26 okt 2011 20:43

[Muurtje staat tegen de grens en dus niet op mijn grond.
In uw beginpost schreef u dat dit muurtje "exakt op de perceel grens staat" Dat wil dus zeggen pal erop.
Als het naast de perceelgrens staat, kan je natuurlijk uw eigen muurtje bouwen op uw grond.
Heb ik nu aangepast. Alvast bedankt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”