hulp bij toezicht algemene vergadering

eigenaarAppart>20
Topic Starter
Berichten: 5

hulp bij toezicht algemene vergadering

#1 , 23 okt 2011 14:47

Beste allemaal
Bestaat er een dienst waar je als eigenaar beroep op kunt doen om toezicht te houden op het wettelijk verloop van een algemene vergadering?


Is er een soort inspectiedienst waar je als eigenaar beroep op kunt doen zodat ze verplicht zijn om zich aan de wettelijke bepalingen te houden?

Met heel veel dank voor de informatie
Laatst gewijzigd door eigenaarAppart>20 op 25 okt 2011 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 23 okt 2011 17:48

"Inspectiedienst" is mij niet bekend. Toezicht op de wettelijke bepalingen komt iedere eigenaar toe : er kan steeds klacht worden neergelegd bij de vrederechter. In onze VME diende een AV reeds tot tweemaal toe te worden overgedaan.
De nieuwe wet voorziet dat de "notulen" (beknopt verslag) TIJDENS de vergadering wordt opgesteld. Hierin dienen o.m. de stemresultaten te worden opgetekend. Dus geen "vergissingen" meer mogelijk. De aanwezige mede-eigenaars ondertekenen (voor goedkeuring) het verslag. Een flinke stap voorwaarts tegenover de tijd dat de syndicus de notities meenam naar huis en zijn "dichterlijke vrijheid" kon benutten om geruime tijd nadien een "verslag" rond te sturen.

eigenaarAppart>20
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 23 okt 2011 18:37

---
Laatst gewijzigd door eigenaarAppart>20 op 25 okt 2011 08:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 okt 2011 19:34

Er zijn echt onregelmatigheden gaande hier sinds de aanstelling van die syndicus door dat raadslid.
Is er dan niet gestemd tijdens de AV over de aanstelling van die syndicus? Alleen op die wijze kan men een syndicus aanstellen. Een "raadslid" kan dat niet op zijn eentje.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eigenaarAppart>20
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 23 okt 2011 19:55

----
Laatst gewijzigd door eigenaarAppart>20 op 25 okt 2011 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 23 okt 2011 20:00

Er is gestemd, maar één syndicus als positief beoordeeld naar voren gebracht op de AV en aangezien dat raadslid volledig vertrouwd werd (kent alles van wetten) is iedereen in die keuze gevolgd
Vlak daarna is de miserie begonnen ..... :-(
In dat geval zijn jullie als mede-eigenaars akkoord gegaan en kan u niet beweren dat hij enkel door het raadslid is aangesteld. Deze aanstelling is bijgevolg volledig rechtgeldig.
Indien verschillende eigenaars de syndicus niet meer willen dan moet zijn afzetting op de agenda van de volgende AV geplaatst worden en moet er over gestemd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eigenaarAppart>20
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 23 okt 2011 20:10

zoek antw op ber 16:37
Laatst gewijzigd door eigenaarAppart>20 op 25 okt 2011 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 23 okt 2011 20:33

Deurwaarder, advocaat?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 24 okt 2011 12:04

Beste Roharro dat weet ik. Hij is rechtsgeldig gestemd. We hebben blindelings vertrouwen gehad en dat was fout. Die zijn poep verbrandt, moet op de blaren zitten (tot de volgende AV alleszins) Maar nu komt er een bijzondere alg.verg. aan en zoek ik dringend de antwoorden op mijn berichtje van 16u37
Wil je je poep niet een tweede maal verbranden, zou ik focussen op de reden van samenroeping van een BAV.

Speel op de bal (de VME) en niet op de man (de syndicus).

Afhankelijk wat je (of je groep) wil besteden, kan je:
- een deurwaarder vragen (en betalen - uit mijn concrete ervaring minimaal circa 250 EUR/uur)
- een advocaat contacteren (die weet wat een VME is en enige ervaring terzake heeft)

Het kostenefficiëntst is, gebaseerd op mijn ervaring, een advocaat. Mag normaal niet spreken (hoewel dat soms wel toegestaan wordt door de AV), maar zijn aanwezigheid zelf belet al het toepassen van enkele trucs door de syndicus. En hij kan je ook met raad en daad ter plaatse adviseren.

eigenaarAppart>20
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 24 okt 2011 14:59

----------
Laatst gewijzigd door eigenaarAppart>20 op 25 okt 2011 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 24 okt 2011 20:44

handig boekje.
http://www.quimmo.be/nl/55-vragen-antwo ... e-syndicus" onclick="window.open(this.href);return false;

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#12 , 24 okt 2011 21:45

Nog een onbeantwoorde vraag : stemmen bij naamafroeping of handopsteking? Stel wel bij de aanvang van de AV 2 stemopnemers aan. Ook een voorzitter en syndicus aanstellen. Deze vorm van stemming is toegelaten ( vonnis vrederechter Veurne ). "Geheime" stemming heeft geen zin vermits de naam van de "tegenstemmers" toch moet worden vermeld in het verslag. Het is echter de AV die zich dient uit te spreken over de "vorm" van stemmen.

Pedro
Berichten: 735

#13 , 25 okt 2011 01:03

handig boekje.
http://www.quimmo.be/nl/55-vragen-antwo ... e-syndicus" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk dat dit boek wordt gesmaakt. Ik heb het concept ervan bedacht en ben één van de twee auteurs.


Pedro
Berichten: 735

#15 , 25 okt 2011 10:57

Welke :lol:
Diegene met 'de meest belgische naam'. Alhoewel de mooie dame haar naam het niet doet vermoeden, is het een op en top antwerpse.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”