Afgesloten van licht door afsluiting van geburen

Allecia
Topic Starter
Berichten: 8

Afgesloten van licht door afsluiting van geburen

#1 , 19 okt 2011 14:14

Kan iemand mij helpen? Mijn buurvrouw uit een aanliggende straat wil haar tuin gaan afsluiten met draad en doeken op de hoogtte van haar tuin uitgezien van 2 meter. Ons terras ligt met een niveauverschil van 1,60 m lager dan haar tuin dus dit wil zeggen dat als zij een afsluiting zet van 2 meter en bij ons een afsluiting met doeken voor onze neus komt te staan van 3,60 meter hoogte, dat terwijl ons terras maar 2 meter breedte heeft en het al ons daglicht uit de keuken en living gaat wegnemen. Wat wordt als niveau aanzien, haar tuin of onze tuin, ze gaat wel de afsluiting op haar grond plaatsen Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 okt 2011 14:43

Indien gemeentelijk reglement/verkavelingsvoorschriften dergelijke afsluiting toelaten: de hoogte gemeten tov de plaats van inplanting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Allecia
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 19 okt 2011 15:26

Dat wil zeggen dat de afsluiting van 3,60 m hoogte van ons niveau gezien op 2 meter afstand komt van de achterkant van onze woning want onze tuin ligt aan de zijkant van ons woning dus dit gaat hem niet om twee afsluitingen tussen tuinen

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 19 okt 2011 15:29

Na de nodige informatie te hebben ingewonnen bij de gemeentelijke instanties kan een kosteloze "oproep tot verzoening" bij de vrederechter worden aangevraagd. De ervaring wijst uit dat deze "wijze man" vaak de partij die in de fout ging weet te overtuigen, zodanig dat er verder geen juridisch gevolg dient te worden gegeven.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 okt 2011 15:50

U gaat er zomaar vanuit dat er iemand in de fout gaat?

Allecia
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 19 okt 2011 18:35

Neen daar ga ik niet van uit ik vraag gewoon of dit wel mag

Franciscus
Berichten: 38605

#7 , 19 okt 2011 19:33

Normaal mag mijn zijn tuin afsluiten. Met een door de verkavelingsvergunning, plan van aanleg, gemeentelijk politiereglement, veldwetboek enz toegelaten hoogte en materiaal.
Hoe komt het dat er zo'n niveauverschil is tussen de tuinen.

Allecia
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 19 okt 2011 20:31

Normaal mag mijn zijn tuin afsluiten. Met een door de verkavelingsvergunning, plan van aanleg, gemeentelijk politiereglement, veldwetboek enz toegelaten hoogte en materiaal.
Hoe komt het dat er zo'n niveauverschil is tussen de tuinen.
Het is de achterkant van haar tuin die aan ons terras grenst dus ook aan onze achterdeur van de keuken. De straat waarin zij woont ligt op het hoogste punt in de straat dezijstraat waar wij wonen helt dan weer af, vandaar dat haar stuk 1,60 m hoger ligt. Maar nu is de tuin ook afgesloten he maar met gewone palen en Bekaert draad waar licht doorheen kan en nu wil ze die laten uitbreken en terug andere palen en draad zetten van 2 meter hoogte en die afdekken met zo groene zeildoeken waarom of waarvoor geen enkel idee want haar huis staat zeker een kleine 30 meter voor het onze dus het is echt het einde van haar tuin en ik kan enkel een stuk grasplein van haar zien maar niets van huis of zo

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#9 , 19 okt 2011 22:20

Hoe komt het dat er zo'n niveauverschil is tussen de tuinen.
Wel dit kan overal het geval zijn, maar is schering en inslag aan zee waar heel wat villa's "in de duinen" gebouwd zijn en het reliëf van de duinen werd gerespecteerd.
Nogmaals het is een feitenkwestie die men best uiteindelijk aan de vrederechter voorlegt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”