schadegeval

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

schadegeval

#1 , 18 okt 2011 14:59

Tijdens klop-,boor- en drilwerken vorige week in het bovenliggende appartement (late afwerking nieuwbouwappartement) is er een zeer grote scheur/barst veroorzaakt in een van mijn muren (ik bewoon mijn appartement reeds twee jaar). Hierdoor is het behang en schilderwerk onherroepelijk beschadigd.
Schade aangegeven bij syndicus en bij de bouwpromotor. Syndicus heeft ook bouwpromotor gevraagd de zaak met spoed te behandelen.

Evenwel.....sindsdien windstilte. De blokpolis voorziet wel in BA gebouw, maar er is geen uitbreiding rechtsbijstand.

Intussen vraag ik me af wie ik in gebreke zou moeten stellen indien geen reactie:

- de eigenaar van het appartement (want de notariële akte van verkoop is reeds verleden)?
- de promotor?
- de firma die effectief de werken uitvoerde (en die ik niet ken)?

De BA van het gebouw verzekert wel de schade veroorzaakt door het ene privatief aan het andere, BEHALVE ingeval van uitvoeren van bouwwerken (bijgevolg is de eigenaar van dat appartement niet gedekt voor deze schade...)

Ook vrees ik dat ze gewoonweg gaan beweren dat de schade niet door hun schuld is tot stand gekomen....

Graag enkele meningen en raad voor de meest effectieve benaderingswijze...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 okt 2011 15:31

Je dient de eigenaar van het appartement in gebreke te stellen. De syndicus en de bouwpromotor kan je eveneens aangetekend op de hoogte brengen, maar uiteindelijk is de eigenaar verantwoordelijk. Aan hem dan de juiste partij ter vrijwaring van zijn rechten op zijn beurt in gebreke te stellen.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 18 okt 2011 17:40

Je dient de eigenaar van het appartement in gebreke te stellen. De syndicus en de bouwpromotor kan je eveneens aangetekend op de hoogte brengen, maar uiteindelijk is de eigenaar verantwoordelijk. Aan hem dan de juiste partij ter vrijwaring van zijn rechten op zijn beurt in gebreke te stellen.
De eigenaar van het appartement heeft vanmiddag als eerste en enige gereageerd. Hij wijst zijn verantwoordelijkheid af. Hij verwijst naar de Wet Breyne waarin staat dat de verantwoordelijkheid voor de diverse risico's eerst overgaat op de eigenaar nadat de voorlopige oplevering heeft plaatsgevonden. Aangezien zijn appartement nog niet is opgeleverd acht hij zich in het geheel niet verantwoordelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 20 okt 2011 10:30

“Art.1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt voor zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan...“(Burgerlijk Wetboek.)

Art.1384 is dus niet van toepassing op een zelfstandig aannemer,die onder toepassing valt van art.1382.

‘Tijdens klop-,boor- en drilwerken vorige week in het bovenliggende appartement (late afwerking nieuwbouwappartement) is er een zeer grote scheur/barst veroorzaakt in een van mijn muren’

Zoek de aannemer op die zelf of door zijn aangestelden de schade veroorzaakte en maan hem aangetekend aan uw schade te vergoeden. Indien u over een rechtsbijstandsverzekering beschikt bij uw ‘familiale’ verzekering doe daaraan dan aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 20 okt 2011 15:15

Update: Promotor heeft me nu schriftelijk bevestigd dat hij op zijn kosten de herstellingwerken zal laten uitvoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”