Afrekening syndiek na verkoop

Ian_too
Topic Starter
Berichten: 3

Afrekening syndiek na verkoop

#1 , 04 okt 2011 20:19

Beste,

In 2010 verkochten mijn vriendin en ik ons appartement. Twee maanden geleden ontvingen we van de syndiek een eindafrekening.
Deze was gesplitst volgens het aantal maanden tussen ons en de nieuwe eigenaars.
Nu blijkt dat de kosten na verkoop werkelijk de pan uit swingen na ons vertrek. Van deze kosten waren wij bij verkoop niet op de hoogte.
Het totaal bedrag op jaar was verdubbeld. (dus ook voor de nieuwe eigenaars)
De notaris die alle info probeerde te bekomen bij deze syndiek kreeg geen gehoor of respons
Ik heb dan ook aan de syndiek duidelijk gemaakt dat ik wil betalen volgens de wettelijk vastgelegde manier. Volgens Art. 577-11 waarin staat dat er dan vanaf de datum van overdracht geteld moet worden.
Kan ik dit hard maken nu de syndiek via mail dreigt alles naar zijn advocaat te sturen?

Ook wil de syndiek ons privatieve kosten aanrekenen. 125 euro. Bij onze vraag wat deze zijn, kregen we eerst als antwoord dat dit aanmaningen zijn. Die wij zeker niet ontvingen. Dus na 2 maal om bewijs hiervan te vragen, blijken deze kosten te maken te hebben met de verkoop, althans volgens het laatste antwoord van de syndiek.
Kan dit zomaar?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 okt 2011 20:25

Bij iedere verkoop vraagt de notaris aan de syndicus een aantal gegevens ivm het verkochte kavel.
Afrekening, schulden, stand van de rekeningen, stand van het reservefonds, te verwachten grote uitgaven enz... Syndicus heeft het recht hiervoor een vergoeding te vragen, die uiteraard privatief zijn.
indien uw notaris deze gegevens echter niet heeft ontvangen, is er ook geen reden waarom u zou moeten betalen. Vraag daarom aan uw notaris welke gegevens hij wanneer heeft gevraagd, en wanneer hij deze heeft ontvangen. Met dit schrijven kan je dan gaan discuteren met de syndicus.

Ian_too
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 okt 2011 20:31

Toevallig is een van de nieuwe eigenaars zelf werkzaam bij deze notaris en heeft zij mij verzekert dat er geen contact was. Ze heeft dat zelf geprobeerd. En is gefaald.
Er was ook niks vermeld in de akte.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 04 okt 2011 22:31

In 2010 verkochten mijn vriendin en ik ons appartement. Twee maanden geleden ontvingen we van de syndiek een eindafrekening. (...)
Compromis en/of authentieke akte voor of na 01.09.2010?

Ian_too
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 05 okt 2011 18:46

authentieke akte voor 01.09.2010

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 05 okt 2011 20:28

authentieke akte voor 01.09.2010
Het Art. 577-11 BW dat u citeert is slechts van toepassing vanaf 01.09.2010.

Veel hangt, voor de verkopen voor die datum, van de concrete inhoud van het contract van de syndicus, de statuten (inclusief de beslissingen van de AV) en de wet van 1994 en hun onderlinge wisselwerking.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 06 okt 2011 10:28

“Art.577-11...§ 4. De kosten voor de mededeling van de krachtens §§ 1 en 2 te verstrekken informatie worden gedragen door de overdragende mede-eigenaar.§ 5. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel : 1° is de uittredende mede-eigenaar schuldeiser van de vereniging van mede-eigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen; de afrekening wordt door de syndicus opgesteld; 2° blijft zijn aandeel in het reservekapitaal eigendom van de vereniging...Art.577-11/1.Bij de ondertekening van de authentieke akte moet de optredende notaris de door de overdrager verschuldigde achterstallen op gewone en buitengewone lasten van de prijs van de overdracht afhouden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu blijkt dat de kosten NA verkoop werkelijk de pan uit swingen na ons vertrek.’

Uit voornoemd art.577-11/1 dient afgeleid dat deze kosten NA ondertekening van de authentieke akte niet aan de uittredende mede-eigenaar kunnen aangerekend worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”