Nutsbedrijf plaatst verdeelkast op oprit

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

Nutsbedrijf plaatst verdeelkast op oprit

#1 , 21 jan 2007 14:08

Ik plaats dit bericht namens ??n van de leden van Tik vzw (Telecom & Internet Klantenvereniging).
Ons lid meldt op ons forum dat de kabelmaatschappij Telenet NV een verdeelkast van ongeveer 1m10 hoog op zijn oprit geplaatst heeft, vlak naast zijn brievenbus. Deze verdeelkast is momenteel nog leeg, maar zal binnen x tijd verzien worden van een technische installatie (o.a. versterker).

Hieronder enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is op de foto's, en zoals door ons lid ook werd nagekeken op het kadasterplan, staat deze technische installatie binnen de rooilijn.
Vergelijk dit met enkele andere technische installaties (in de straat van ons lid, en bij een ander lid) die wel op of buiten de rooilijn geplaatst zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een bijkomend probleem is, dat de technische installatie al enkele dagen na de plaatsing begon te verzakken met schaden aan de oprit tot gevolg, omwille van de regen van de afgelopen dagen. En dan te bedenken dan de kast nog leeg is, wat als de apparatuur er wel in staat en voor extra gewicht zorgt!
Afbeelding

Mijn vragen namens ons lid:
  • Wat zijn de rechten en plichten van nutsbedrijven betreffende het plaatsen van technische installaties?
  • Kan een nutsbedrijf zonder voorafgaande kennisgeving aan de eigenaar zomaar een technische installatie plaatsen op een private eigendom?
  • Wat zijn de mogelijkheden van ons lid om de technische installatie te verplaatsen naar een minder storende plaats, bijvoorbeeld vlak buiten de rooilijn of op de grens van 2 percelen?
  • Welke mogelijkheden heeft ons lid om de schade aan zijn oprit te verhalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 21 jan 2007 14:52

Valt nog best mee. De deur van zijn brievenbus gaat nog open; niemand wordt gestoord als een auto moet buitenrijden; rolstoelgebruikers worden niet gestoord door een smaller geworden voetpad.

Wat is de schade? Dat die tegels rondom nog niet effen liggen? Dat komt wel goed; laat het eerst nog wat regenen: hun putje moet zich nog wat zetten. Het kleur van dat bakje is niet alles en mooi is het niet...

Dit is een publieke erfdienstbaarheid; in dit geval niet onredelijk om te dragen. Zou de pijn kleiner zijn indien het bakje voor de 1/2 op de grond van zijn buur stond?

Indien het ongemak (de hinder) ondraaglijk zou zijn, dan kan de gemeente natuurlijk ook een paar vierkante meter van zijn perceel onteigenen. Dus sta je machteloos? Je hebt in elk geval de keuze: slikken of buigen.

*************************************************

PS de brievenbus van uw lid is niet conform de reglementering. Let op voor boze postmeesters. :lol:

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 21 jan 2007 18:03

@dino: kan u eventueel punt per punt antwoorden op de gestelde vragen? Het is mij nu niet duidelijk waar u exact op reageert.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 21 jan 2007 19:30

Ik antwoordde enkel op vraag 4; in die zin dat ik geen schade zie. Maar wat meer structuur kan inderdaad geen kwaad.

1* Wat zijn de rechten en plichten van nutsbedrijven betreffende het plaatsen van technische installaties?
2* Kan een nutsbedrijf zonder voorafgaande kennisgeving aan de eigenaar zomaar een technische installatie plaatsen op een private eigendom?
3* Wat zijn de mogelijkheden van ons lid om de technische installatie te verplaatsen naar een minder storende plaats, bijvoorbeeld vlak buiten de rooilijn of op de grens van 2 percelen?
4* Welke mogelijkheden heeft ons lid om de schade aan zijn oprit te verhalen?

Antwoord op vraag 1: ik denk dat zij een evenwicht moeten nastreven tussen het algemeen belang dat zij behartigen en het privaat belang waar ze af en toe gedwongen worden om een inbreuk te maken op iemand eigendomsrecht. Ik denk dat ze de schendingen van de rechten van de eigenaars tot een minimum moeten beperken en moeten streven naar een gelijke verdeling van de lasten. Als er bvb. ergens om de x meter een bakje moet komen, dan moet het daar komen met een beperkte speling. Als begunstigden van een publieke erfdienstbaarheid denk ik dat de nutsmaatschappijen zomaar een dergelijk bakje mogen plaatsen op iemands perceel.

Antwoord op vraag 2: ik denk het wel. Als het ding te groot wordt, zullen ze wellicht onteigenen. Stel u voor dat ze het zouden vragen aan de eigenaars van de 3 potentieel in aanmerking komende percelen. Geeneen van de drie zal zeggen: doe maar bij mij. Dus zetten ze het zonder te vragen in de hoop dat X niet te veel zal klagen. Wie loopt er nu trouwens naar de rechter voor zo?n ding? Een bushokje voor uw oprit, dat is nog iets anders.



Antwoord op vraag 3: beleefd vragen of naar de rechter stappen wegens overdreven hinder of onevenwichtig gebruik van hun erfdienstbaarheid. Kans op slagen: bestaand. Met wat geluk beveelt de rechter dat het ding elders moet komen, maar ze zullen natuurlijk technische redenen aanhalen om te zeggen dat het daar het beste stond. Het zal hoe dan ook maar een meterke opschuiven richting buur of richting voetpad.

Antwoord op vraag 4: Er is volgens mij geen definitieve schade aan zijn oprit. Als het op het voetpad zou staan, kan het nog zijn zicht belemmeren als hij in de auto zit of het afdraaien moeilijker maken. Ze konden het ook moeilijk voor zijn brievenbus zetten.

Waar zou uw lid willen dat het staat?

Amedee
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 21 jan 2007 20:01

Bedankt voor de reacties. Ik zal aan ons lid vragen dat hij deze topic zelf verder opvolgt, dan moet ik geen tussenpersoon spelen.

MaXtor
Berichten: 4
Locatie: Lint
Contacteer: Website

#6 , 21 jan 2007 21:06

Hier ben ik dan....

Ik wil dat het kastje dat daar voorheen stond (was 30 cm hoog) er terug komt te staan en ik wil dat mijn oprit wordt hersteld in de staat dat hij was voordien. Dit wil ook zeggen dat de stabilisatie ondergrond onder die betonklinkers moet hersteld zijn dat die bij de eerst volgende zware regenbui niet terug verzakken. Verder moeten de betonklinkers tegen de kast aangespannen worden zoals voorheen, dit kan door de openingen op te vullen met cement. Als je openingen laat, dan kan er regenwater snel doordringen en het onderliggende zand wegspoelen onder de kast. Binnen de korste keren liggen de stenen dan in die kast.

Dat net op mijn oprit bnnen de rooilijn die kast zonder voorafgaande verwittiging of toestemming geplaatst werdt vind ik echt niet kunnen.
Telenet heeft nooit aan iemand gevraagd voor de werken uit te voeren
Het ene perceel is braakliggende grond, waar struiken van de gemeente staan, het andere perseel is naast iemand zijn oprit buiten de rooilijn en vlak naast de inrit van een garagecomplex van een appartementsgebouw.

Vlak naast die struiken waseen ideale locatie dus, en is ook het begin van de kabel, mijn kleine kastje voordien bevatte enkel de doorvoer en aftakking van mijn huis en dat van de gebuur.

MaXtor
Berichten: 4
Locatie: Lint
Contacteer: Website

#7 , 21 jan 2007 21:34

Antwoord op vraag 4: Er is volgens mij geen definitieve schade aan zijn oprit. Als het op het voetpad zou staan, kan het nog zijn zicht belemmeren als hij in de auto zit of het afdraaien moeilijker maken. Ze konden het ook moeilijk voor zijn brievenbus zetten.
Wou nog even apart op dit antwoorden, de schade aan mijn oprit is inderdaad niet definitief.... Maar dit was dan ook NIET de toestand voordien. Voordien lagen die betonklinkers mooi nauwsluitend tegen dat kleine padestoelkastje. Vermits ik niet gevraagd ben om deze werken uit te voeren moet ik dan met dit afwerkingsresultaat mij zomaar neerleggen ???

Ik heb dit huis 4 jaar geleden gekocht, ik heb ondertussen al veel geinvesteerd om dit te opwaarderen naar de nieuwe levensstandaarden. Nieuwe aangelegde tuin, nieuwe ramen, nieuwe CV Condensatie ketel, electriciteits werken om de installatie van 30 jaar oud te verbeteren.
Terwijl ik met dit bezig ben, zijn anderen langs de andere kant mijn boel terug aan het afbreken... Dit kan toch zomaar niet ? Ne mens wordt daar dus echt weemoedig van.

Trouwens over die CV ketel gesproken, daar moest ik aardgas voor binnenleggen, en daar is mijn oprit de volle 6,1 meter lang en 40 cm breed opgebroken geweest voor het leggen van de leiding. Nadat deze gepaseerd waren hebben ze de oprit terug komen leggen en die stenen zijn nog niet losgekomen of verzakt. Is ook gedaan door iemand die niet anders doet dan opritten leggen.

De foto die je zag nu is Telenet, 3 dagen na de werken.
Die stenen kan je er nu zo uitnemen, als ge dat bekijkt is dat nog eens ideaal voor een gelegenheidsdief die niks bijheeft en iets zoekt om een ruitje van een auto in te meppen. Kunnen ze me misschien nog achteraf aansprakelijk stellen dat ik bouwmaterialen heb laten rondslingeren die gebruikt zijn om toegang te verkrijgen tot het in te breken voertuig of pand !

Sorry ze, maar hier moet iets aan gedaan worden, dit kan ik gewoon niet zo laten.

guggenheimer
Berichten: 50
Locatie: Gistel

#8 , 21 jan 2007 22:59

Ik vind dat deze mens ferm gelijk heeft.
Een openbare erfdienstbaarheid ten voordele van een priv?-bedrijf? dag jan! de tijd van den RTT is gepasseerd eh jongens. het kan toch niet dat een beursgenoteerde telecomgigant anno 2007 zomaar zonder voorafgaande verwittiging dingen op priv?domein gaat neerpoten, en daarbij nog slecht werk levert ook. ik zou het er zeker niet bij laten.

koen999
Berichten: 730

#9 , 21 jan 2007 23:02

Sorry ze, maar hier moet iets aan gedaan worden, dit kan ik gewoon niet zo laten.
misschien is dat zo,

maar volgens mij duurt het geen halfuur om zelf die stenen goed te leggen met wat stabilise

vraag is mi of al dat gepalaver hier en op de andere site en de fotoreportage errond iets gaat opleveren, als telenet het niet oplost staat u toch machteloos,
tenzij u er een princiepskwestie wil van maken,
wat u sowieso veel tijd, geld en frustratie gaat kosten
en het gerechtelijk systeem nog wat extra werk gaat opleveren dat mi - met alle respect- beter aan serieuze geschillen kan besteed worden.


-

wolf2
Berichten: 2071

#10 , 22 jan 2007 18:08

Zefls al heeft Telenet het gedaan, dan deden ze dat niet in hun hoedanigheid van priv?-firma maar als uitvoerder van een openbare dienst.

Ik zou in uw geval mijn 12 blokjes zelf vastleggen door de voegen te herstellen. Het zal nooit zo proper gedaan zijn als door uzelf. En ja, het zal u wat geld en moeite kosten. Een extra last die u moet dragen, ik weet het. Zie het als een daad van zelfopoffering in het voordeel van de maatschappij en verkoop uw aandelen van Telenet.

Jan S
Berichten: 397

#11 , 22 jan 2007 19:48

Mijn persoonlijke mening:

sinds wanneer is het niet meer gebruikelijk (voor zover dat ooit al gebruikelijk geweest is bij dergelijke maatschappijen :roll: ) om de mensen eens te verwittigen voor ze dergelijke zaken doen? Een briefje, telefoontje of eens aan de deurbel hangen is toch niet teveel gevraagd? Ik zou er ook niet mee gediend zijn! Maar helaas is het inderdaad zo dat men zich bij dergelijke zaken gewoon neerlegt. Dat wordt toch zo verwacht van ons, niet?

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 23 jan 2007 15:45

?Art.649.De erfdienstbaarheden die door de wet gevestigd zijn, beogen het algemeen of het gemeentelijk nut, of het nut van bijzondere personen.Art.650.Die welke gevestigd zijn tot algemeen of tot gemeentelijk nut, betreffen...en andere openbare...werken.Alles wat deze soort van erfdienstbaarheid betreft, wordt door bijzondere wetten of verordeningen geregeld.?(Burgerlijk Wetboek).

Vraag dus aan het betrokken nutsbedrijf door welke bijzondere wetten of verordeningen zijn erfdienstbaarheid geregeld is en toets daaraan de feiten.

Vergelijk:MORTIER,J.,Het juridisch kader inzake (ondergrondse) hoogspanningsleidingen in het Vlaams Gewest,M.E.R. 2000,2-30

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

MaXtor
Berichten: 4
Locatie: Lint
Contacteer: Website

#13 , 25 jan 2007 16:44

Uit GVA - Gazet Van Antwerpen

25/01 Telenet breekt oprit op

Je hebt een mooie oprit met naast je brievenbus een schattig paddenstoeltje. Plots verschijnen er - ongevraagd - werklieden van Telenet die je oprit openbreken, je paddenstoeltje verwijderen en er een verdeelkast neerzetten. Het overkwam Steve Van Nieuwenhoven uit Lint.

"Vorige week dinsdag kwamen er enkele werklieden van Telenet. Ze pakten hun boeltje uit en begonnen mijn oprit op te breken. Ze verwijderden een mooi paddenstoeltje, sloegen een steen in stukken en plaatsten een verdeelkast, die hoger is dan mijn brievenbus. Toen mijn vrouw hen vroeg wat er gaande was, klonk het antwoord dat ze gewoon een opdracht uitvoerden. Ze gooien na hun job de oprit weer dicht. Maar de stenen van mijn oprit naast de verdeelkast zijn niet goed gevoegd en zakken weg. En dit alles gebeurde zonder voorafgaande verwittiging en op mijn priv?-eigendom."

"Een vergissing"

Steve nam contact op met Telenet waar hij als antwoord kreeg dat er in het dossier waarschijnlijk vergissingen gebeurd waren en dat er iemand zou komen kijken om een offerte te maken voor de herstelling. Dergelijke herstelling kon nog drie tot vijf weken op zich laten wachten.

"Ze waren zelfs zo genereus om, indien ik zelf geen fout gemaakt had, de kosten van de offerte op zich te nemen. Maar er kwam niemand opdagen en ik heb daarom een aangetekend schrijven gestuurd naar Telenet. Daarin stelde ik voor dat, indien er geen echte reden was om die verdeelkast te plaatsen, men het oude kastje van dertig centrimeter hoog zou terugzetten. Tevens vroeg ik mijn oprit te herstellen. Ik wil hen zelfs - uiteraard mits betaling - de juiste stenen leveren voor die herstelling. Maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen", zegt Steve.

Telenet geeft toe dat wat er gebeurd is bij Steve Van Nieuwenhoven, n??t de normale gang van zaken is. Het bedrijf zal deze week de aannemer, die het werk heeft uitgevoerd, nog opdracht geven om de verdeelkast weg te nemen van het priv?-terrein en alles in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Dat zal in de loop van volgende week gebeuren.

Rob HARDY - Gazet Van Antwerpen


Er is vandaag een onderaannemer komen kijken van Telenet, deze ging mij morgen contacteren met een voorstel... Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte.

MaXtor
Berichten: 4
Locatie: Lint
Contacteer: Website

#14 , 03 feb 2007 11:38

Gisteren : vrijdag 2 februari 2007 was het dan zover

Peppi 2 & Kokki 2 + opzichter van Telenet zijn teruggeweest om nieuwe werken uit te voeren aan mijn oprit. Dit maal hebben ze de lelijke kast verwijderd en een nieuw paddestoeltje geplaatst, net zoals er voordien heeft gestaan.

Afbeelding

Peppi & Kokki die eerst de werken hadden uitgevoerd om de kast van 1m10 te plaatsen, mochten niet meer komen, voor het achterlaten van mijn oprit in erbarmelijke staat zijn deze bedankt voor hun diensten.

De kast van 1m10 (die trouwens nog eens 50 cm in de grond stak blijkbaar) hebben ze nu gezet aan de haag (zie vorige foto's op deze topic)

Afbeelding

Daarmee is de zaak afgelopen, ik tevreden, telenet tevreden, Bouwbedrijf Verelst mogelijks niet, ze zijn net vorige week aan die haag een bord komen plaatsen dat ze op die locatie 3 huizen gaan bouwen :twisted:

Wie weet wordt dit nog ooit vervolgt.... tot deze sluit ik hier de topic af.
Bedankt aan allen die deze snelle telenet interventie mogelijk maakten.

Greets,
Steve Van Nieuwenhoven

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”